סערה באיחוד: "לא ניתן לאף אחד לקחת מאיתנו את אירופה"

החלטת בריטניה להתנתק מהאירו הובילה לכינוס חירום של שרי החוץ מהמדינות המיסדות ■ ניכרים חילוקי דעות באשר לתגובה הרצויה ■ מרקל: "בריטניה תישאר שותפה קרובה"

מתוך הקמפיין בעד עזיבת האיחוד האירופי / צילום: בלומברג
מתוך הקמפיין בעד עזיבת האיחוד האירופי / צילום: בלומברג

דיפלומטים בכירים מהמדינות המייסדות של האיחוד האירופי נפגשו היום (שבת) בברלין לדיון חירום בעקבות החלטת בריטניה לעזוב את גוש המדינות.

ברקע לכינוס, חשש מהשלכות הצעד הדרסטי של הממלכה, פחד מ"מתגובת שרשרת" בעקבות ההחלטה הבריטית ורעיונות סותרים בקרב המנהיגים השונים באשר לתגובה הרצויה למשבר הגדול ביותר של האיחוד האירופי מאז הקמתו לפני כמעט 60 שנים.

כך, בעוד שמנהיגים מסוימים לוחצים לפעולה מהירה ואפילו לשינויים חדים בגוש האירו, מנהיגים אחרים כגון קנצלרית גרמניה מתנגדים להחלטות חפוזות.

קיים מתח גם בתוך גרמניה, שם הסוציאל-דמוקרטים, השותפים הקואליציוניים של מרקל, דחו את קריאתה של הקנצלרית לעיכוב ודחפו לנקיטת צעדים מהירים, וביניהם הרחבת הסמכויות עבור הפרלמנטים.

עם בואו לדיון שהתקיים היום, אמר שר החוץ הגרמני פרנק-ולטר שטיינמאייר כי צריך לראות בהצבעה במשאל העם הבריטי קריאת השכמה.

בדיון משתתפים נציגים מהמדינות צרפת, הולנד, איטליה, בלגיה ולוקסמבורג. "אני בטוח שהמדינות האלה יכולות להעביר מסר שלא ניתן לאף אחד לקחת מאיתנו את אירופה", אמר שטיינמאייר, והוסיף כי פוליטיקאים באיחוד חייבים להתאים את עצמם "לדרישות של הממשלות האירופיות אך גם לדרישות של העם".

שטיינמאייר הזהיר מפני החלטות פזיזות וציין: "ברור לגמרי שבזמנים כאלה אסור להיכנס להיסטריה או לשיתוק". מלשכתו נמסר כי הפגישה היא אחת מיני דיונים רבים שמתקיים כעת, ולא צריכה להצטייר כ"פורמט בלעדי".

שטיינמאייר כינה את האיחוד האירופי "פרויקט מוצלח של שלום ויציבות", ואמר כי קיימת בקרב החברות בו "תשוקה גדולה" להגן עליו ולחזק אותו.

"אסור לנו למהר לפעול ולהעמיד פנים שיש לנו את כל התשובות, אך אסור לנו גם לשקוע בדיכאון או בחוסר אונים בעקבות החלטת בריטניה", הבהיר. שר החוץ של גרמניה אף מסר כי הפגישה עם עמיתיו תעסוק גם במאמצים משותפים בנוגע למשבר הפליטים, במשבר האבטלה ובביטחון.

שר החוץ של צרפת ז'אן-מארק איירו, הפציר לקיים משא ומתן מהיר על פרישתה של בריטניה מהאיחוד. הוא צפה שיהיה "לחץ חזק מאוד" על ראש ממשלת בריטניה היוצא דייוויד קמרון בוועידה של האיחוד שתתקיים ביום שלישי להאיץ את התהליך.

איירו הוסיף כי לא מקובל שבריטניה "תשחק בחתול ועכבר". איירו אמר כי הוא מודע לכך שיש למנות ראש ממשלה חדש לממלכה המאוחדת, וכי "זה ודאי ייקח כמה ימים, אך זה די דחוף". עם זאת, קמרון, שהכריז על התפטרותו אתמול עם היוודע תוצאות משאל העם, סבור שמחליפו בתפקיד צריך לנהל את המגעים לקראת הפרישה.

מאוחר יותר היום ניסתה שוב קנצלרית גרמניה למתן את הטונים התקיפים של חלק משרי האיחוד מול בריטניה וקראה לקיום מו"מ עם הממלכה "באווירה טובה". "בריטניה תישאר שותפה קרובה שלנו - אנו קשורים אליה כלכלית", הצהירה. 

 

אתמול, לאחר שהתבררו תוצאות המשאל בבריטניה לפיהן רוב האזרחים בחרו ביציאה מהאיחוד האירופי, אמר מרטין שולץ, נשיא הפרלמנט האירופי ל"גרדיאן" כי עורכי הדין של האיחוד לומדים כיצד ניתן לזרז את הפעלת סעיף 50 - ההליך לעזיבת חברה בארגון.

בעוד שמוסדות האיחוד לא ידעו כיצד להגיב עם התוצאות המפתיעות, אמר שולץ כי "חוסר ודאות הוא ההיפך ממה שאנחנו צריכים עכשיו". הוא הוסיף כי קשה לקבל את העובדה "שיבשת שלמה נלקחה כבת ערובה בגלל ריב פנימי במפלגת השמרנים הבריטית".

תהליך יציאת בריטניה מהאיחוד צפוי להימשך שנתיים, שבהן תדון עם נציגי הארגון על תנאי עזיבתה. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הביעה דווקא רצון לדון בפרישת בריטניה ואמרה כי מדובר במכה לאירופה ולאחדות ביבשת.

שר החוץ של בלגיה, דידייה ריינדרס, חייבת לספק תשובות על הגירה, ביטחון ותעסוקה. עמיתו ההולנדי, ברט קואנדרס, הוסיף כי אירופה לא תוכל להרשות לעצמה ואקום פוליטי. "לא נעבור על כך לסדר היום", הבהיר.

בשבוע הבא צפויה להתקיים בבריסל פגישה שתכלול את כל מנהיגי האיחוד האירופי, בלי קמרון, כדי לדון בהשפעות ההחלטה ובעתיד האיחוד. לדברי דונלד טוסק, נשיא הנציבות האירופית, מדובר באחד הצעדים הקשים לאיחוד, אך "מה שלא הורג, מחשל".

בגרמניה הודיעו שהקנצלרית מרקל תיפגש עם פרנסואה הולנד כבר ביום שני הקרוב, עוד לפני הכינוס של מנהיגי גוש האירו. נראה שבפגישה ינסו מנהיגי המדינות המובילות באיחוד לגבש מדיניות אחידה ולגשר על חילוקי הדעות. נראה שהמדינות מחפשות גם דרך "להעניש" את בריטניה ולמנוע מגורמים במדינות נוספות לשקול התנתקות מהאיחוד.

עצומה שפרסמו תומכי ההישארות באיחוד האירופי שקראו למשאל עם חוזר הביאה לקריסת אתר הפרלמנט בבריטניה, משום שרבים נכנסו אליו כדי לחתום על העצומה. לפי שעה חתמו עליה כבר יותר ממיליון בני אדם. כמו כן, יותר ממאה אלף בני אדם חתמו על עצומה שקוראת לסדיק חאן, ראש עיריית לונדון, להכריז על עצמאותה של הבירה.

מוקדם יותר היום הודיע ג'ונתן היל, נציג בריטניה בנציבות האירופית האמון על העניינים הכלכליים והמוניטריים, הודיע היום על התפטרותו מהנציבות. "מאחר שאנו עוברים כעת לשלב חדש, אני לא חושב שזה נכון שאשאר בתפקיד הנציב הבריטי כאילו שכלום לא קרה", אמר היל בהצהרה בכתב שפרסם היום.