הסקטור העסקי דורש ממשלת בריטניה לנקוט "פעולות חירום"

גורמים מובילים בסקטור העסקי בבריטניה קוראים לפעולת חירום על מנת להרגיע את הכלכלה הבריטית לאחר ההצבעה על יציאה מהאיחוד האירופי

הסיטי של לונדון / צילום: בלומברג
הסיטי של לונדון / צילום: בלומברג

גורמים מובילים בעולם העסקים קראו לממשלת בריטניה לנקוט "צעדים מיידים וחד משמעיים" לייצוב הכלכלה של בריטניה לאחר ההצבעה בעד יציאה מהאיחוד האירופי.

שורה של מנכ"לים בריטיים שלחו מסר מרגיע לעובדים שלהם בבריטניה באשר לכך שהחברות שלהם יסתגלו לכך שהמדינה עוזבת את האיחוד האירופי. מנהלים אחרים הביעו אכזבה מהתוצאה והזהירו כי הם עשויים להידרש לבנייה מחדש של העסק שלהם.

בנק ג'יי פי מורגן, המעסיק 16,000 עובדים בבריטניה, הצהיר: "נזדקק לעשות שינויים במבנה היישות האירופית שלנו ובמיקום של מספר תפקידים", אך הבהיר כי הוא ישמור על נוכחות גדולה בלונדון, בורמונת' ובסקוטלנד.

לעומתם, BMW מסרה כי "על אף שצפויה כעת תקופה של אי ודאות, אנחנו לא מתכננים ביצוע של שינויים מיידיים בפעילות שלנו בבריטניה".

תוצאות ההצבעה צפויות להשפיע במידה רבה על ענף הפלדה, על רקע המשא ומתן של Tata Steel להסכם על עסקה שתשאיר את הפעילות שלה בבריטניה. מדובר בחברה שמעסיקה 11,000 עובדים. גארת' סטייס, מנהל UK Steel, אמר כי "ההחלטה לעזוב את האיחוד האירופי תוביל לגלים של הדף בשוק הפלדה במדינה"

לויד בלנקפיין, יו"ר ומנכ"ל גולדמן זאקס, אמר כי "אנחנו מכבדים את החלטת העם הבריטי והתמקדנו בתכנון לתוצאות המשאל במשך חודשים רבים. גולדמן זאקס ביצעה במהלך השנים שינויים על מנת להתאים עצמה לשינוי, ואנחנו נעבוד מול הרשויות הרלוונטיות עם התבהרות תנאי העזיבה. ההתמקדות המרכזית שלנו נותרה שירות לצורכי הלקוחות שלנו".

ג'ו סטיילי, מנכ"ל ברקליס, אמר כי "מדובר בהחלטה משמעותית ויישאלו שאלות רבות בימים ובשבועות הקרובים על העתיד לבוא. התשובות מורכבות אך העמדה שלנו לא: אנחנו לא נפסיק את השאיפה שלנו להצעדת ברקליס אל העתיד".

העסקים עומדים בפני "תקופה תזזיתית"

מנהיגים עסקיים קראו בצורה גורפת למדי להישארות בריטניה באיחוד האירופי. במכתב שתומך בהישארות באיחוד האירופי ונשלח לממשלת בריטניה כמה ימים לפני משאל העם, היו חתומים יותר מ-1,000 מנהלים בכירים בשוק.

אדם מארשל, מנהל לשכת המסחר הבריטית, הצהיר כי "חלק מאנשי העסקים ירצו לראות תוכנית מפורטת לתמיכה בכלכלה במהלך תקופת המעבר - מאחר שהביטחון, ההשקעה והצמיחה יושפעו כולם מתקופת אי הודאות המתמשכת".

סיימון ווקר, מנהל מכון הדירקטורים הבריטי, אמר כי העסקים עומדים בפני "תקופה תזזיתית" בזמן הקרוב. לדבריו, בעקבות תקופת אי הוודאות, העסקים ירצו לדעת שהממשלה מתמקדת ביציבות במקביל לביסוס מערכת יחסים חדשה עם האיחוד האירופי. ווקר אומר כי למרות ההצבעה, האיחוד האירופי יישאר בגדר שותפת המסחר הגדולה ביותר של בריטניה. "אחד הדברים שהממשלה חייבת לעשות באופן מיידי הוא להבטיח כי אזרחי האיחוד יישארו נכון לעכשיו בבריטניה. חברות לא רוצות לחשוש באשר לאיבוד העובדים יקרי הערך שלהן".

קרולין פיירביירן, מנהלת CBI, אחר מארגוני המעסיקים המובילים בבריטניה, אמרה כי ה"עדיפות הדחופה" היתה להרגיע את השוק. לדבריה, עסקים רבים יחששו ויזדקקו לזמן כדי להעריך את ההשלכות. אך הם רגילים להתמודדות עם אתגר ושינוי, כך שאנחנו אמורים להיות בטוחים לכך שיסתגלו.

"העדיפות הדחופה כעת היא להרגיע את השווקים. אנחנו זקוקים למנהיגות חזקה ורגועה מהממשלה, תוך עבודה עם בנק אוף אינגלנד, כדי להגדיל את הביטחון והיציבות של הכלכלה".