אלשטיין נגד סלינגר: אין בסיס למנוע שיעבוד מניות כלל לאג"ח

המחלוקות נוגעות בעיקר לכוונת אלשטיין למנוע את מימוש מתווה מכירת מניות כלל ביטוח - שהיו בהחזקת אי.די.בי וכעת נמצאות בידי הנאמן מטעם הפיקוח - דרך הבורסה בהדרגה

אדוארדו אלשטיין / צילום: רויטרס
אדוארדו אלשטיין / צילום: רויטרס

קבוצת אי.די.בי, שבשליטת ובראשות אדוארדו אלשטיין, לא מקבלת את התשובה השלילית שניתנה לה מהמפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, ואשר אסרה עליה לשעבד מניות כלל ביטוח במסגרת הנפקת אג"ח.

"עמדת החברה בעניין זה היא, בין היתר, כי אין בסיס לעמדתה של הממונה המבקשת למנוע את שיעבוד המניות בנסיבות העניין", אומרים באי.די.בי, ומוסיפים כי "ממילא, על פי הדין, קיימת לחברה הזכות לשיעבוד מניות של כלל עסקי ביטוח, בשיעור הנמוך מ-5%, אף ללא הצורך בקבלת אישור מהממונה. בהתאם לכך, ממשיכה החברה בתהליך בחינה של הנפקת האג"ח".

הוויכוח הנוכחי - שהוא ממש לא הראשון בין הצדדים, בנוגע ליכולתה של אי.די.בי לשעבד חלק ממניות כלל ביטוח כדי לקדם גיוס של 300 מיליון שקל באג"ח, הינו חוליה נוספת בשרשרת המאבקים בין הפיקוח לבין אלשטיין. המחלוקות בין שני הצדדים נוגעות בעיקר לכוונתו של אלשטיין למנוע את מימוש מתווה מכירת מניות כלל ביטוח - שהיו בהחזקת אי.די.בי וכעת נמצאות בידי הנאמן מטעם הפיקוח - דרך הבורסה, בהדרגה, אף על פי שנתן את הסכמתו למתווה בעבר.

בכוונת אי.די.בי לגייס מזומנים שיסייעו לה לשמור את 'ראשה מעל המים', בכך שישמשו בעיקר לתשלומי חוב לנושים. מועדי ההחזר של האיגרות הללו הם בין נובמבר 2016 לנובמבר 2019.

אף על פי ש-55% ממניות כלל ביטוח שייכות לאי.די.בי, אין מדובר בהחזקה רגילה, מאחר ש-51% ממניות אלו הועברו כבר באוגוסט 2013 לידיו של הנאמן מטעם הפיקוח, משה טרי, כך שהן אפילו לא רשומות על שם אי.די.בי.

באוצר מתנגדים למהלך אותו מתכוונת אי.די.בי לקדם, שכן מבחינת המפקחת על הביטוח הקונצרן אינו בפוזיציה המאפשרת לו לשעבד מניות אלה, וכן מאחר ששיעבוד המניות "יקשה על מימוש מתווה המכירה" של כלל ביטוח.