ענבל אור לביהמ"ש: אני יכולה לפרוע את כל חובותיי

(עדכון) - בדוח שהגיש לביהמ"ש טוען עורך דינה החדש של ענבל אור כי לה ולקבוצת אור סיטי יש עודף נכסים של 36 מיליון שקל על פני ההתחייבויות: "אין הצדקה שתהפוך לפושטת רגל"

ענבל אור / צילום: תמר מצפי
ענבל אור / צילום: תמר מצפי

לענבל אור ולקבוצת אור סיטי נדל"ן יש עודף נכסים עצום על פני התחייבויותיה, בסך של כ-36 מיליון שקל; היא איננה פושטת רגל, ואין להורות על צו כינוס לנכסיה - כך טוענת אור בתגובות שהגישה היום (ג') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, במסגרת הבקשות להכריז עליה כפושטת רגל ולתת צו כינוס נכסים על כלל נכסיה. לתגובת צורף דוח כלכלי המציג את כלל נכסיה של אור, וממנו עולה כי היא יכולה לפרוע את כל חובותיה. 

על-פי הדוח - שהוגש באמצעות עורכי הדין אוריאל זעירא ותמר פולק, המייצגים את אור בהליכי הפירוק של החברות שבבעלותה - לקבוצת החברות שבבעלות אור יש עודף נכסים על התחייבויות בסך של 7 מיליון שקל, ואילו לאור עצמה נכסים אישיים וזכויות במקרקעין בגובה 50.5 מיליון שקל. לאחר ניכוי התחייבויות ומס, אומדן נכסיה מוערך על-ידה בכ-29 מיליון שקל.

עו"ד אוריאל זעירא מסר כי "הדוח שהוגש היום לבית המשפט הוא המצג העדכני והנכון ביותר של הנכסים והזכויות של ענבל אור וחברותיה. דוח זה מחזק מעל לכל ספק אפשרי את טענותינו בחודשים האחרונים כי יש לאפשר את המשך התכנון והביצוע של פרויקטים שבהובלת קבוצת החברות. אנו מקווים שכלל הצדדים ישתפו פעולה על-מנת להעשיר את קופת החברות ולמקסם את רווחיהן, כך שיוכלו לעמוד בכלל ההתחייבויות ולפצות כל מי שרכש נכס מקבוצת ענבל אור".

עקב העודף הניכר לטענתם בנכסים, מתנגדים באי-כוחה של ענבל אור באופן נחרץ לכניסת קבוצת החברות שלה להליכי פשיטת רגל. במקום זאת, עורכי הדין של ענבל אור מציעים הסדרים להשבת החובות לנושים ולהשלמת הפרויקטים. 

לא קיבלה דחייה

מוקדם יותר היום דחה השופט איתן אורנשטיין את בקשת עורכי דינה של אור לקבלת דחייה נוספת בהגשת הדוח הכלכלי שלה ב-21 ימים. הדיון בבקשת הפירוק והכינוס הקבועים יתקיים במועדו - 13 ביולי.

בהחלטתו ציין השופט אורנשטיין כי פרקליטה המוביל החדש של אור, עו"ד אוריאל זעירא, משמש כעורך דינה כבר מאפריל השנה, ולכן הוא מצוי היטב בחומר. עו"ד זעירא, יש לציין, סייע לעו"ד אילן בומבך, שהיה עורך הדין המוביל הקודם של ענבל אור. עו"ד בומבך התפטר לאחרונה מייצוג אור והותיר את הבמה לעו"ד זעירא. 

עוד קבע אורנשטיין כי דחייה כעת תגרור את הדיון לפגרת בתי המשפט, ואין היגיון להעמיס דיון המצריך לימוד חומר רב על שופט תורן. 

נכסים פרטיים רבים

לדוח על נכסי החברות בקבוצת אור צירפה ענבל אור דוח כלכלי שנערך על-ידי רו"ח יואב סומך ומרכז נתונים לגבי נכסיה הפרטיים, אותם בדק בעזרת שמאויות, דוחות אפס ודוחות התקדמות של פרויקטים שבהם מצויים הנכסים הפרטיים. מהדוח עולה, כי בבעלותה 11 נכסי מקרקעין פרטיים, בנוסף לאחזקות פרטיות שלה בפרויקטים השונים, דוגמת אחוזים במקרקעי שדרות הילד.

ערך הנכסים הפרטיים ברוטו על-פי הדוח עומד כאמור על סך של 50.4 מיליון שקל, כאשר ערכם נטו, בניכוי שעבודים ספציפיים, ובניכוי עלויות לגמר, עומד על 33.5 מיליון שקל.

הרשימה כוללת את "הנכס בבאר-שבע" - נכס שהמפרק עמד על קבלת פרטים לגביו, ואף ביקש להורות על מאסרה של ענבל אור בשל ביזיון בית המשפט לאחר שלא העבירה לידיו פרטים. רכישתו של הנכס לא הושלמה על-פי הדוח, אך תרומת הנכס לרשימה על-פי אור היא 2 מיליון שקל נטו. הרשימה כוללת גם את דירות בנותיה הקטינות של אור במגדלי הצעירים, אשר ערכן נטו על-פי הדוח עומד על 5.5 מיליון שקל. 

בנוסף לנכסי המקרקעין, נטען, לאור יש אחזקה ישירה בחברה הציבורית אור סיטי החזקות, שערכה כ-500 אלף שקל, וכן שטר הון צמית בגובה 860 אלפי שקל. "בהינתן השקעה בחברה הציבורית וחידוש המסחר, צפויה האחזקה להעלות את ערכה פי כמה", כותבת אור לבית המשפט.

עוד על-פי הדוח, לאור יש זכות לקבלת דיבידנד או דיבידנד פירוק בחברות פרטיות המוחזקות על-ידה ישירות, חברות שלמיטב ידיעתה הן סולבנטיות (בעלות יכולת לפרוע חובות) ויש בבעלותן נכסים או חוזים רווחיים.

הרשימה, כותבת ענבל אור לבית המשפט, איננה כוללת את הסכום שיתקבל ממכר הנכס בהושע לשלי נרקיס, כאשר מדובר על 5.7 מיליון שקל שיקבל הכונס הזמני מחברי קבוצת הרכישה ברחוב זה. "מדובר בסכום שמתקבל כתוצאה ישירה ממימוש נכס פרטי של ענבל אור, ועל כן יש לזקוף אותו במלואו לטובת קופת הכינוס", טוענת אור, "יוצא שהשווי נטו של נכסי המשיבה (מקרקעין) מגיע לסכום של 39 מיליון שקל". 

"חוב שנוי במחלוקת"

כנגד הנכסים יש לאור חובות, כאשר לטענת אור החוב העיקרי הוא לבנק מזרחי. "חוב נטען ושנוי במחלוקת בגובה של 17 מיליון שקל, אשר הכונס הזמני לא הכריע לגבי גובהו, למרות 4 בקשות מימוש מטעם הבנק, שהוגשו לגבי 4 נכסים המשועבדים לבנק, ואשר היה ראוי ונחוץ כי ייקבע גובה החוב כלפי בנק מזרחי בטרם שיתחיל במסע מימושים מוגזם ובלתי נחוץ". 

לטענת אור, הבנק הוא נושה מובטח בשעבוד צף על חברת אור סיטי, חברה המחזיקה בנכסים ובזכויות רבות ("וכדוגמה טרייה מיום 3.7.16 - החזר של 1.7 מיליון שקל בגין פרויקט פועלי הרכבת", כותבת אור). כן, נטען, לחברת אור סיטי שייכת האחזקה המרכזית של החברה ברחוב ז'בוטינסקי שהשווי שלה נטו, לפי שמאות, ולאחר תשלום לבעלי הקרקע, נאמד בכ-40 מיליון שקל, וכך גם זכויות בנכס ברחוב השניים בסכום של מיליוני שקלים.

לטענת אור, הבנק יכול להיפרע, מאור סיטי לבדה, על כל חובו. כן אוחז הבנק בשעבודים ספציפיים על מספר נכסי מקרקעין הרשומים על שם חברות: הדירה ברחוב הל"ה בגבעתיים ומיני פנטהאוז ברחוב פוריה בתל-אביב רשומים על שם חברת אליענה אור בע"מ. לטענת אור, שווי נכסים אלה לבדם עומד על 8 מיליון שקל. 

בנוסף אוחז הבנק במשכנתא על דירה ברחוב בן אליעזר 12 ברמת-גן, הרשומה על שם חברת מרום סיטי, ששוויה 2.6 מיליון שקל, ומבין נכסיה הפרטיים, לבנק יש שיעבוד על דירה ברחוב ריינס, שערכה 5.2 מיליון שקל, ועל פנטהאוז ברחוב נווה יהושע, ששוויו 5.8 מיליון שקל. 

לאור יש חוב נוסף בגין ערבויות אישיות, שחתמה למספר נרשמים בפרויקטים שלא יצאו לפועל, בהם פרויקט ברחוב הירדן וחיבת ציון. "עד כה עלה בידי ענבל אור, גם ממסמכים שהועברו אליה בידי ב"כ נרשמים, להגיע לערבויות אישיות בסך של 1.6 מיליון שקל", כותבים פרקליטיה. "בהנחה, על דרך הזהירות, שערבויות אישיות של המשיבה יעמדו על 5 מיליון שקל, עדיין יעמדו לזכות המשיבה נכסים בכ-20 מיליון שקל שווי נטו". 

"לעצור את מצעד המימושים" 

בנסיבות מבקשת אור לדחות את הבקשות להכריז עליה כפושטת רגל ואת בקשת כינוס נכסיה ונכסי החברות בבעלותה. "על מה ולמה יינתן כנגד המשיבה צו כינוס כאשר ערך נכסיה נטו, לאחר תשלום חובות ומשכנתאות עומד על כ-20 מיליון שקל?", כותבת אור לבית המשפט ומוסיפה: "חשוב להדגיש: חלק מנכסי ענבל אור הם בפרויקטים המצויים בבנייה, דוגמת פרויקט השניים ואור על הפארק. התקדמות בבניית הדירות תעלה את ערכן דרמטית ובהתאם את שווי הנטו של נכסיה. הדוח הכלכלי, שהינו שמרני, קבע את ערך נכסי ענבל אור נכון להיום. ברם, עם השלמת בניית הנכסים, ובמקרים מסוימים - אפילו התחלת בנייה, ערך נכסי המשיבה יזנק עוד". 

בבקשתה לדחות את בקשות הכינוס ופשיטת-הרגל, לא מפספסת אור את ההזדמנות לתקוף את התנהלותו של עו"ד איתן ארז, הכונס הזמני שמונה לנכסיה. "בהתאם למתווה הסדרתי שבו צועד הכונס הזמני, המגיע ל'הסדרי נוחות' עם אינטרסנטים שונים למימוש נכס אחר נכס (השניים, אור על הפארק, פנטהאוז בהושע, ודוגמה טרייה מיום 04.07.16 - בקשה למימוש דירה ברחוב הסנה), במהרה לא ייוותרו לענבל אור נכסים, שכן הכונס יממש את כולם.

"ענבל אור זועקת חמס בתגובותיה לבית המשפט כי חיסול הנכסים בידי הכונס הזמני מיועד, בראש ובראשונה, לשלול מהמשיבה את נכסיה ואת הסולבנטיות שלה ולהותירה ללא נכסים, ועל כן עתרה המשיבה לכך ש'מצעד המימושים' ייעצר עד להכרעה בעניין שווי נכסי החברות ושווי נכסי המשיבה. הכונס הזמני, כמאמר סאלח שבתי, גילה כי אין קבוע יותר מהזמני, והוא נחוש במהלך הכינוס 'הזמני' לסיים את מימוש כלל נכסיה".  

לטענת אור, עצירת המימושים תאפשר לבית המשפט לקבל תמונה כוללת על שווי נכסי המשיבה ושווי נכסי החברות, ולגבש לחברות הסדר נושים כולל תוך הצפת ערך, ולא במימושים בודדים שיניבו לקופת הכינוס ערך זעום, אם בכלל.

"אין שום סיבה לתת צו כינוס כנגד ענבל אור. צו כינוס למעשה ירע את מצבם של נושיה, שכן הם יכולים לקבל את כל הכספים בהסדר נושים הכולל 100% דיבידנד, וזאת תוך זמן קצר", כותבת אור לבית המשפט.