גולן טלקום חוששת שפילבר לא יאשר הפיכתה למפעיל וירטואלי

עשויה לעכב את הבקשה למשרד התקשורת להחלפת רישיונה מחשש לדחייה, ולהסתפק באישור רשות ההגבלים, בטענה שהיא רק החליפה ספק תשתית, ופעילותה ממשיכה על רשת הוט מובייל

מיכאל גולן / צילום:אריאל בליאק
מיכאל גולן / צילום:אריאל בליאק

הערכות סותרות סביב האפשרות שגולן טלקום תגיש בקשה למשרד התקשורת עבור הפיכתה למפעיל וירטואלי, וזאת עד שלא תוודא שהיא מקבלת את האישור מרשות ההגבלים העסקיים. זאת, מפני שבמידה והחברה לא תקבל אישור מהרשות, ממילא לא יהיה טעם להגיש בקשה למשרד התקשורת.

בקרב גורמים בכירים העוסקים בסוגיית עתידה של גולן, נשמעת הערכה לפיה העובדה שגולן טלקום לא הגישה בקשה להפיכתה למפעיל וירטואלי ממשרד התקשורת, והגישה בקשה רק לרשות ההגבלים העסקיים על כך שהיא הולכת לשתף פעולה עם הוט מובייל - מעידה שגולן מנסה להימנע מהתנגשות מול המשרד בנושא, או שהחברה סבורה שמבחינת תנאי רישיונה היא אינה נדרשת לכך.

הערכות אלה מבוססות על כך שבדיווח של הוט מובייל לבורסה צוין כי העסקה כפופה לאישור רשות ההגבלים. אבל לגבי משרד התקשורת כתוב רק שהם הודיעו לו ויפעלו על פי הנחיותיו. כך עולה גם ממכתב הפנייה של הוט מובייל וגולן טלקום לרשות ההגבלים, שנחשף ב"גלובס", בדבר הבקשה לפטור מהסדר כובל.

השאלה היא איך ינהג משרד התקשורת אם וכאשר גולן תגיש בקשה להחלפת רישיונה מרישיון של מפעיל סלולר לרישיון של מפעיל וירטואלי. עבור משרד התקשורת קמה בעיה משפטית לא פשוטה כיוון שלא היו תקדימים לכך שמפעיל סלולרי החזיר רישיון וביקש רישיון חדש.

בדרך כלל זה קורה רק כאשר המפעיל סוגר את פעילותו ולקוחותיו מתפזרים בין יתר החברות, או שהוא מוכר את עצמו. במקרה של גולן העברת הלקוחות מרישיון אחד לרישיון שני מעוררת קושי משפטי ואין לדעת איך המשרד יתייחס לכך, כיוון שרישיונה לא מאפשר זאת.

ומשכך, ולאור השמועות על הסתייגות של המשרד מהמהלך של גולן, לא מן הנמנע שהחברה אכן לא תגיש את הבקשה ותטען שהיא לא שינתה דבר בפעילותה, מלבד החלפת ספק תשתית (מסלקום להוט מובייל) והיא תימצא באותה הפרה שהיא היתה בה כאשר פעלה על גבי רשת סלקום.

בשבועות הקרובים אמור המשרד להחליט בעניין גובה חילוט הערבויות של גולן שכרגע נבחן במחלקה המשפטית.

בגולן טלקום סירבו להגיב על הידיעה.

בתוך כך, חברת פרטנר שמנהלת מאבק משפטי נגד אי אכיפת רישיונה של גולן טלקום על ידי משרד התקשורת, פנתה למשרד וליועץ המשפטי לממשלה ודרשה שלא לאשר את הסכם גולן טלקום עם הוט מובייל ודינו להיפסל. בפנייתה של פרטנר, ציינה החברה כי הסכם זה מנוגד למצגים שהציגה המדינה בפני בית המשפט העליון, וכי הסבת גולן למפעיל וירטואלי אינה חוקית כיוון שהיא סותרת את הרישיון שקיבלה מהמדינה.

לדברי פרטנר, משרד התקשורת בעצמו קבע בחוות דעת מקצועית כי הפיכת גולן למפעיל מדומה עומדת בניגוד מוחלט לטובת הציבור. מדובר בדרישה שערורייתית העומדת בניגוד חד למדיניות משרד התקשורת", נכתב בפנייה למשרד המשפטים ולמשרד התקשורת.

כמו כן, נכתב כי הסבת רישיונה של גולן לרישיון מפעיל וירטואלי יהווה שינוי בדיעבד של תנאי התקשרות שנערכה בעקבות מכרז ולפיכך דינה להתבטל.

במכתב למשנה ליועץ המשפטי עו"ד אבי ליכט וליועצת המשפטית של משרד התקשורת עו"ד דנה נויפלד, הכולל את הנימוקים המשפטיים לדחיית ההסכם, נכתב: "אישור המשרד להסכם האירוח יהווה למעשה השלמה והכשרה של הפרותיה של גולן, תוך פגיעה ביתר המפעילים הממלאים את חובותיהם על פי רישיונם ובציבור כולו, והעברת מסר קשה כי הפרות אכן משתלמות".