"בתולה ב-12,500 ד'": דאעש סוחר בשפחות מין דרך אפליקציה

אנשי הארגון מציעים שבויות יזידיות למכירה, לצד מודעות על נשק או על מסירת חתולים לאימוץ ■ במקביל, בדאעש החמירו את המאבק במבריחים המנסים לשחרר את השפחות

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

לצד מודעות על מסירת חתולים לאימוץ או מכירת נשק וציוד לחימה, אנשי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) מציעים למכירה באמצעות אפליקציית "טלגרם" שפחות מין, בנות המיעוט היזידי בעיראק.

באפליקציה מופיעות גם מודעות בעלות ניסוח מצמרר, כמו זו: "בתולה יפהפייה בת 12. המחיר עומד על 12,500 דולר, והיא צפויה להימכר בקרוב".

בחודש אוגוסט 2014 פלשו לוחמי דאעש לערים ולכפרים בצפון עיראק בהן התגוררו כורדים ויזידים. אלפי גברים הוצאו להורג, והנשים והילדים נלקחו בשבי. מאז ניסו מבריחים באזור לשחרר מן השבי את הנשים, כשהם חומקים מלוחמי הארגון.

במשך תקופה ארוכה הצליחו המבריחים לשחרר כ-130 נשים בממוצע, מדי חודש. אך מאז חודש מאי האחרון המספר פחת משמעותית בשל מאבקם של לוחמי דאעש בהברחות, וב-6 השבועות האחרונים חולצו רק 39 נשים משבי הארגון.

מירזה דנאי, מייסדת ארגון סיוע עיראקי-גרמני הנאבק לשחרור שפחות המין של דאעש, סיפרה כי מאמצי השחרור נעשו קשים ומסוכנים בתקופה האחרונה. "הם מנהלים מעקב אחר כל שפחה ואחר כל מי שמחזיק בבעלותו שפחות. אם מישהי נמלטת מהשבי, כל לוחם של דאעש וכל עמדת בידוק באזור יודעים על כך מיד", אמרה.

דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, ג'ון קירבי, הביע זעזוע מהדיווחים על סחר בשפחות מין בידי דאעש. "שפלות הנפש הזו לא רק מעידה על הזילות של חיי אדם ודחיית ערכי דת האסלאם; היא גם מחזקת את נחישותנו להביס את הארגון", אמר.

לאמיה אג'י בשאר, בת 18, הצליחה להימלט מן השבי בחודש מארס האחרון, לאחר 4 ניסיונות בריחה כושלים. יחד איתה ברחו ילדה בת 8 וצעירה כבת 20, אך במנוסתן עלו השלוש על מוקש, ושתי שותפותיה של לאמיה נהרגו במקום. היא עצמה איבדה את ראייתה בעין ימין ונכוותה קשות בפניה. "תודה לאל, הצלחתי בסוף להימלט מידי הכופרים האלה. גם אם הייתי מאבדת את שתי עיניי, זה היה כדאי, כי שרדתי", סיפרה.