תיקון עוול לאלפי ילדים

12 אלף תלמידי החינוך הטכנולוגי, ישתלבו בלימודים כמו שאר ילדי ישראל

השבוע התבשרנו כי מאבקה העיקש וארוך השנים של התאחדות התעשיינים למען מעבר תלמידי החינוך הטכנולוגי ממשרד הכלכלה והתעשייה למשרד החינוך, נשא לבסוף פרי.

זהו היה מאבק חברתי וכלכלי מהמדרגה הראשונה והוא נמשך ללא לאות אל מול שרי הכלכלה והתעשייה לאורך השנים, עד שהצלחנו להגיע להשיג את המטרה - ובכך למעשה גם להציל את עתיד התעשייה בישראל. תעשייה אשר לא תוכל להמשיך ולהתקיים ואף לא להתפתח ולצמוח, ללא עובדים מקצועיים מיומנים.

בזכות המאבק, לראשונה מזה כ-12 אלף תלמידים הלומדים תחת חוק החניכות חינוך טכנולוגי מקצועי, ישתלבו בלימודים על פי חוק כמו שאר ילדי ישראל, מבלי שירגישו מופלים לרעה - הן בתקציבים והן מבחינה תדמיתית, אשר הלכה והתדרדרה לאורך השנים.

אנו רואים בחומרה את המצב שהיה עד כה, אשר במסגרתו כ-4,000 תלמידים שנשרו ממערכת החינוך הכללית בכל שנה, תויגו על ידי המערכת כ-'סוג ב'' והופנו למסלול לימודים ללא בגרות, ובכך נפגעו סיכוייהם להשתלב בעתיד בחברה ובמקומות תעסוקה. כמו כן נפגעו סיכוייהם להמשיך בעתיד ללימודים גבוהים ולשפר את רמת חייהם.

אני משוכנע כי היכולת של המשק הישראלי להגדיל את הפריון ולהשתוות ליתר המדינות המפותחות, מותנה בפיתוח והעצמת החינוך הטכנולוגי בישראל. יש לאפשר לתלמידים ללמוד ולהיחשף למקצועות טכנולוגיים, לצד לימודי ליבה ולימודים כלליים אחרים ברמה גבוהה. רק כך יתאפשר לתלמידים להיקלט בעתיד בסביבת עבודה חדשנית וטכנולוגית, המצויה כיום ותימצא אף עוד יותר בעתיד במפעלי תעשייה.

במסגרת זו, משנת 2015, פועלת עמותת "תעשיידע" בשיתוף משרד החינוך, בשילוב תלמידים בפעילות התעשייה. עד כה העמותה הצליחה לשלב כ-200 כיתות בקרב מאות מפעלים בפרויקטים שנתיים, שבמסגרתם נמצאים התלמידים יום בשבוע במפעלי התעשייה, בחלוקה על פי מקצועות לימודיהם. בין השאר התלמידים משולבים בקווי הייצור, במחלקות הפיתוח ובחיי היום-יום של המפעלים. תלמידים אלו גם יערכו את פרויקטי הגמר שלהם בשנת לימודיהם האחרונה בשיתוף המפעלים.

עלות פרויקט זה, הנה 24 מיליון שקלים, אשר מיועדים להחזר הוצאות כגון הסעות למפעלים, תשלום לחונכים המלווים את התלמידים במפעלים וכדומה. ההתאחדות ממליצה להגדיל את היקף מספר הכיתות והתלמידים המשולבים בפרויקט ולהכפילם כבר בשנה הקרובה, בהשקעה של 24 מיליון שקלים נוספים.

המלצה זו הועלתה על ידי ההתאחדות בפני משרד האוצר בשולחן העגול. ההתאחדות פועלת ללא לאות ותמשיך לפעול בעתיד, להגדלת תקציבי החינוך הטכנולוגי במאות מיליוני שקלים בשנה, מתוך ראיית החשיבות שבדבר, לעתיד הכלכלי והחברתי של מדינת ישראל.

הכותב הוא נשיא התאחדות התעשיינים