שוק הנדל"ן הבריטי נפגע: קרנות מקפיאות פדיונות משקיעים

הנדרסון גלובל, קולומביה תרדנידל וקנדה לייף השעו את המסחר בקרנות שלהן בהיקף 5.7 מיליארד ליש"ט לפחות

לונדון / צילום: רויטרס
לונדון / צילום: רויטרס

ארבע קרנות נדל"ן בריטיות הקפיאו פדיונות של משקיעים שלהן, שניסו להיפטר מנכסים בריטיים בעקבות הצבעת הברקזיט במשא העם הבריטי לפני שבועיים. הנדרסון גלובל, קולומביה תרדנידל וקנדה לייף השעו את המסחר בקרנות שלהן בהיקף 5.7 מיליארד ליש"ט לפחות. אברדין פאנד מנג'מנט צמצמה את ערך קרן הנדל"ן שלה ב-17% ועצרה לזמן קצר פדיונות כדי שמשקיעים שרוצים למשוך את כספם יקבלו פסק זמן לשקול את החלטתם. "הבעיה עם קרנות פתוחות היא שמתחילים להרגיש את מימושי הפאניקה, ואין לך ברירה אלא להשעות את המסחר בקרן", אמר ג'ייסון הולנדס, מנכ"ל חברת ההשקעות טילני בסטינבסט. "כעת זה בלתי-נמנע".

המשקיעים מושכים כספים מקרנות נדל"ן בריטיות מפני שאנליסטים מזהירים שהערכים של שטחי המשרד בלונדון עלולים לרדת ב-20% בתוך שלוש שנים אם המדינה תעזוב את האיחוד האירופי. במשבר הפיננסי של 2007-2008, הקרנות הללו נפגעו גם כן מפדיונות ונאלצו לעצור אותם, במה שתרם לירידה במחירי נדל"ן בבריטניה בשיעורים של עד 40% מהשיא שלהם.

ההודעות אתמול (ד') העלו לשבע את מספר הקרנות הבריטיות שהקפיאו פדיונות מאז 23 ביוני. הנדרסון מסרה שהקפיאה זמנית את קרן U.K. Property PAIF שלה בהיקף 3.9 מיליארד ליש"ט עם קרנות ש"מזינות" אותה, בגלל "לחצי נזילות חריגים". קולומביה תרדנידל עצרה את קרן PAIF שלה בהיקף 1.39 מיליארד ליש"ט וקנדה לייף הקפיאה ארבע קרנות בסך כולל של 450 מיליון ליש"ט.

אברדין הורידה את הערך הרשום של קרן הנדל"ן שלה מ-580 מיליון ליש"ט, והתוצאה הייתה ירידה של 17% בערך מניית החברה. אברדין השעתה פדיונות בקרן ל-24 שעות מאתמול בצהריים, כדי שהלקוחות יוכלו לשקול מחדש את החלטתם למשוך כספים. "בעלי מניות שירצו לפדות כספים יעשו זאת במחיר שיהיה כפוף לדילול שמשקף את סביבת השוק הנוכחית, ואת העובדה שהמסחר קצר המועד בשוק הנכסים הוא בנסיבות 'מענישות' יחסית", מסרה החברה.

החשש הוא שבדומה למה שהתרחש בשנות המשבר הפיננסי, אי-היכולת להשתלט על זעזועי ההמשך שיצר הברקזיט ישקיע שוב את הכלכלה הבריטית במיתון. הליש"ט ירדה אתמול לשפל חדש של 31 שנה מול הדולר, כאשר הזעזועים המשיכו לפקוד את שוקי ההון (בישראל נסחרת הליש"ט ב-5.10 שקלים, לפי חלפנים).

משקיעים משכו כספים מקרנות נדל"ן עוד לפני ההצבעה במשאל העם, ודלדלו בכך את יתרות המזומנים של הקרנות. סטנדרד לייף אינבסטמנטס הייתה חברת ניהול הקרנות הראשונה שעצרה משיכות ביום ב' השבוע, ואחריה הלכו אביבה אינבסטורס ו-M&G. סך הנכסים שנחסמו לפדיונות בקרנות הנדל"ן הבריטיות מגיע מיום ב' השבוע ליותר מ-15 מיליארד ליש"ט. לפי התאחדות ההשקעות הבריטית, קרנות השקעה בנדל"ן מחזיקות נכסים בסך 24.5 מיליארד ליש"ט.

"יש אובדן אמון בתמחורים של מנהלי הקרנות", אמר ג'ון פורבס, יועץ נדל"ן עצמאי ולשעבר שותף לענייני מס בחברת ראיית החשבון PwC, שהתמחה בקרנות נדל"ן. לדבריו, לקרנות הקמעוניות היו מזומנים ומניות נזילות כדי לטפל בפדיונות משקיעים ברמות רגילות.