אושרה הצעת החוק שתגביל את שיטת ה"שוטף פלוס"

מספר ימי האשראי המקסימלי לא יעלה על 45 ימים ממועד הגשת החשבונית ■ הצעת החוק תחול על תאגידים ממשלתיים, תאגידים מקומיים, מערכת הביטחון, מועצה דתית, קופת חולים ועוד 

אראל מרגלית / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
אראל מרגלית / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

בשורה לעצמאיים ובעלי העסקים בישראל: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק של חברי הכנסת אראל מרגלית ורוברט אילטוב, להגבלת שיטת ה"שוטף פלוס" מצד גופי המדינה. ביום רביעי הקרוב יעלה החוק להצבעה טרומית במליאת הכנסת.

הצעת החוק להגבלת אשראי ספקים למוסדות המדינה והסדרת שיטת ה"שוטף פלוס" ביוזמת חברי הכנסת אראל מרגלית (העבודה) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו) מבקשת להסדיר את אחת הבעיות הקשות ביותר בהן נתקלים העצמאיים בישראל - תשלומי השוטף פלוס שמביאה בעלי עסקים רבים למצוקות תזרימיות וקריסת עסקים.

הצעת החוק מבקשת לעגן בחוק את הנחיות החשב הכללי שניתנו עוד ב-2008, אבל היו בגדר "המלצה" בלבד ולא יושמו על ידי המדינה וגופיה. בהצעת חוק זו מוצע לעגן את המועדים כפי שקבע החשב הכללי כלהלן:

- חשבון אשר יוגש בתאריכים 1-15 בחודש, ישולם ביום העסקים הראשון הבא לאחר ה-15 לחודש העוקב. כלומר במקרה זה יעמדו מספר ימי האשראי על כ-30-45 ימים ממועד הגשת החשבונית.

- חשבון אשר יוגש בתאריכים 16-24 בחודש, ישולם בחודש העוקב, כלומר במקרה זה יעמדו מספר ימי האשראי על 30 ימים בדיוק ממועד הגשת החשבון.

- חשבון אשר יוגש בתאריכים 25-31 בחודש, ישולם ב-24 בחודש העוקב, דהיינו בסוף מועד התשלום הממשלתי של החודש העוקב. במקרה זה יעמדו מספר ימי האשראי על כ-24-29 ימי אשראי.

הפגיעה בעקבות עיכוב תשלומים על ידי מוסדות הממשלה חמורה מפגיעות בעיכוב תשלומים על ידי גורמים פרטיים, מאחר והיא מולידה שרשרת של עיכובי תשלום והלנות שכר, אשר פוגעות פגיעה ממשית בכלכלה. כאשר מועד התשלום נדחה למועד מאוחר יותר גדל בהתאמה הסיכון של מזמין השירות להיקלע לקשיי נזילות ולפרוע בסופו של דבר את החוב לספקי הסחורה או השירות. העלויות בגין מימון הביניים למעשה מגולגלות אל ציבור הצרכנים ופוגעות בו.

יש לציין כי הצעת חוק ממשלתית כבר הונחה בנושא, אך היא מתייחסת רק למשרדי ממשלה. הצעת החוק הנוכחית שאושרה כוללת גם: תאגיד ממשלתי, תאגיד מקומי, מערכת הביטחון, מועצה דתית, קופת חולים, מוסד להשכלה גבוהה, גוף מתוקצב וגוף נתמך.

ח"כ אראל מרגלית יוזם החוק אמר: "זו בשורה גדולה לחצי מיליון עצמאיים בישראל. הגיע הזמן לסדיר אחת ולתמיד את השיטה המופקרת הזו. נהפוך את הנחיות החשב הכללי שלצערי לא ייושמו על יד הגופים, לחוק ברור שיחייב אכיפה. שיטת השוטף פלוס 60 90 ו-120 הפכה את הספקים לבני ערובה. במהלך הזה אין ימין ושמאל, כולם מבינים שיש לשנות את השיטה ובהקדם".