הבדיקה נגד נתניהו: מנדלבליט בא להבהיר אך הותיר את הערפל

היועמ"ש פרסם אמש הודעה בעניין הבדיקה המקדימה נגד ראש הממשלה, אך לא חשף את מהות החשדות נגדו

התקוות שהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, יסיר את העננה מעל חרושת השמועות והפרסומים החלקיים אודות בדיקה חדשה שמנהלת המשטרה בנוגע למעשים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נגוזו לפי שעה. בשעות הערב אתמול (א'), כשלושת רבעי שעה לפני שתשומת-הלב של מיליוני ישראלים עברה להתמקד במשחק גמר אליפות אירופה בכדורגל בין פורטוגל לצרפת, הוציא מנדלבליט הודעה קצרה שבה אישר רשמית את שכבר פורסם ולא הוסיף פרטים.

"נבקש להודיע כי בעקבות מידע שהתקבל בעניינים הנוגעים בין היתר לראש הממשלה, ושהוצג בפני היועץ המשפטי לממשלה על-ידי אגף החקירות והמודיעין של המשטרה - קיים היועץ מספר דיונים בהשתתפות פרקליט המדינה, גורמים בכירים נוספים במשרד המשפטים ואגף החקירות והמודיעין במשטרה, בסיומם החליט היועץ המשפטי לממשלה להורות על קיום בדיקה בנושא", מסר מנדלבליט, שהדגיש כי מדובר בבדיקה, וכי לא נפתחה חקירה פלילית בעניינו של ראש הממשלה.

מנדלבליט ודובריו הוסיפו ומסרו כי "בימים האחרונים פורסמו בתקשורת ידיעות רבות שאינן מדויקות, בלשון המעטה, ביחס למידע הנוגע לבדיקה ולפעולות שכביכול בוצעו במסגרתה. מטבע הדברים לא נוכל בשלב זה להתייחס לפרסומים אלה או לפרט בנוגע למהלכי הבדיקה".

בהיותו מודע לכך שרב הנסתר על הגלוי בהודעתו, הוסיף ומסר היועץ המשפטי לממשלה כי הוא "ער לחשיבות בהבאת הדברים לידיעת הציבור. הנושא נשקל מעת לעת, בכפוף לצורכי הבדיקה".

עוד נמסר כי האמור בהודעה זו הובא על-ידי היועץ המשפטי לממשלה לידיעת ראש הממשלה נתניהו מוקדם לפרסומה.

לפי ההערכות, הבדיקה המשטרתית מתמקדת בתרומות שקיבל נתניהו מאנשי עסקים זרים לאחר בחירתו לראשות ממשלה ב-2009. עוד ניתן לומר כי הבדיקה עוסקת, בין היתר, בחשד לביצוע עבירות של הלבנת הון. לפי פרסום של חדשות ערוץ 10, גורם משפטי בכיר מעורב לכאורה בפרשה.

נתניהו מצדו מכחיש בתוקף את הפרסומים, ובמהלך ביקורו באפריקה בשבוע שעבר כינה אותם "שטויות גמורות", ואמר כי "בכל פעם שאני בביקור היסטורי בחו"ל ממחזרים את הסיפורים האלה".

השלכות ציבוריות

הליך הבדיקה המקדימה לפני החלטה אם לפתוח בחקירה פלילית הוא הליך שמתקיים בעניינם של אישי ציבור, והוא זוכה לביקורת מצד גורמים שונים. בחודש שעבר עתר ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) לבג"ץ, בדרישה לבטל את הנחיית היועץ המשפטי לממשלה בנושא "בדיקה מקדימה". בעקבות דיון בעתירה הקודמת שהוגשה נגד הליך הבדיקה המקדימה, נאלץ היועמ"ש הקודם, יהודה וינשטיין, לפרסם ב-31 בדצמבר 2015 לראשונה הנחיה בנושא הליך "הבדיקה המקדימה".

בעתירה הנוכחית דורש ח"כ רוזנטל, באמצעות עורכי הדין יובל יועז ואלעד מן, לבטל או לתקן את הנחיית היועץ המשפטי לממשלה בנושא.

לטענת ח"כ רוזנטל בעתירה החדשה, הנחיה זו מהווה "מס שפתיים" בלבד, איננה כוללת קריטריונים כלשהם, איננה מקדמת עקרונות של שוויון בפני החוק, שקיפות ואחידות פרוצדורלית, ואף פוגעת בעקרונות אלה במידה ניכרת. "ההנחיה החדשה", נכתב בעתירה, "מעגנת מציאות פגומה של העדפת בכירים ומיוחסים במסגרת הליכים פליליים".

בין היתר כוללת הנחיית היועמ"ש הוראה כי אחד השיקולים שיוליכו את התביעה להחליט על קיום "בדיקה מקדימה" הוא "ההשלכות הציבוריות-תפקודיות הכרוכות בהחלטה על פתיחת חקירה".

בעתירה נטען כי "אם בהתקיים ראיות המספיקות להעמדה לדין קיימת חזקה שיש להעמיד לדין את איש הציבור שנתקיימה נגדו חקירה - הרי שבהתקיים רף ראייתי ראשוני יש צורך בקיום חקירה פלילית כדבעי. כל זאת בלא שקילת שיקולים בדבר 'עניין לציבור' או 'השלכות ציבוריות-מערכתיות' על הקריירה הפוליטית של איש הציבור".