בנק לאומי קיבל הקלה מבנק ישראל בחישוב הלימות ההון

הנוסחה לחישוב התחייבויות הבנק לעובדיו הזכאים לפנסיה תקציבית שונתה והפכה לפחות תנודתית

בנק לאומי קיבל הקלה מבנק ישראל בחישוב ההתחייבויות לעובדיו הזכאים לפנסיה תקציבית. לאומי הודיע אמש לבורסה כי חישוב ריבית ההיוון להתחייבויות לעובדי דור א' בבנק הזכאים לפנסיה תקציבית ייעשה בשערוך ממוצע התשואות ב-8 הרבעונים האחרונים של האג"ח הממשלתיות בתוספת מרווח התשואות באג"ח הקונצרניות בארה"ב המדורגות AA.

כיום חישוב ריבית ההיוון מתבסס על נתוני הרבעון האחרון בלבד. המטרה בשינוי החישוב הזה היא להקטין את התנודתיות של ההתחייבויות הפנסיוניות, המהוות משקולת משמעותית על הון הבנק. שינוי זה יחל כבר בדוחות הקרובים של הבנק ולמשך 4 השנים הקרובות.

בבנק מדגישים כי שינוי הנוסחה רלוונטי רק לסעיף הלימות ההון של הבנק. בלאומי לא מפרסמים כיצד תשפיע ההקלה על הלימות ההון של הבנק בדוחות הרבעון השני שיפורסמו בחודש הבא, אבל מציינים כי אילו השינוי היה מתבצע כבר בדוח הקודם היה גדל ההון של הבנק בכ-250 מיליון שקל, והלימות ההון של הבנק הייתה משתפרת ב-0.08% ל-10.04%- שזה היעד אליו אמור הבנק להגיע בסוף השנה.

בנק לאומי הוא הבנק היחיד בו ישנה פנסיה תקציבית לעובדיו. פנסיה זו מהווה כאמור משקולת משמעותית על הון הבנק. מדובר בהתחייבות של כ-16 מיליארד שקל ל-7,000 עובדים. זאת ועוד, אופן חישוב ההתחייבות הפנסיונית חשוף מאד לשינויים בשוק האג"ח, ומקשה על הבנק לנהל את ההון שלו מצד אחד, תוך עמידה בדרישות ההון ההולכות ומחמירות מבנק ישראל.

הקושי בניהול ההון משפיע גם על יכולת הבנק לצמוח באשראי. הקטנת התנודתיות ע"י שינוי נוסחת ההתחייבות, תקטין את אי הוודאות ותקל על הבנק בניהול ההון וכתוצאה מכך גם ביכולת שלו לצמוח באשראי.