נחשפת תוכנית נתניהו ליבוא עובדים זרים להיי-טק

התוכנית תובא לאישור ראש הממשלה בשבועות הקרובים ■ העובדים ובני/בנות הזוג יקבלו אישורי עבודה, "ויזת מומחה", הקלות באישורים ברשות ההגירה ועוד

מפעל היי טק / צילום: איל יצהר
מפעל היי טק / צילום: איל יצהר

מאות עובדים זרים ימלאו את השורות בחברות היי-טק ובחברות הזנק (סטארט-אפ) עוד השנה: צוות בדיקה מיוחד שבחן בחודשים האחרונים יבוא של עובדים מחו"ל לחברות הישראליות, על רקע מחסור של אלפי מהנדסים, יגיש בשבועות הקרובים את המלצותיו לראש הממשלה, בנימין נתניהו. את עבודת הצוות מובילים מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, ומנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, עמית לנג, ולפעילותו שותפים ראש רשות החדשנות, אבי חסון, נציגי משרד הפנים, רשות ההגירה ועוד.

ל"גלובס" נודע כי בליבת ההמלצות המתהוות ניצבות הקלות בביורוקרטיה ובתהליכי האישורים מצד רשות ההגירה להבאת עובדים בעלי מומחיות, שעונים לצרכים של חברות היי-טק. עובדים אלה יקבלו מרשות ההגירה "ויזת מומחה" שתאפשר להם לעבור בארץ למשך תקופה של שנתיים, עם אפשרות להאריך אותה לתקופה נוספת - עד חמש שנים בסך הכל; בני או בנות זוג של עובדים המגיעים לארץ יקבלו מרשות ההגירה אישורים לעבוד בישראל.

משרד הכלכלה והתעשייה ימפה את חברות ההיי-טק המקומיות ויקים מאגר מיוחד של כ-1,500 חברות שבהן הוא מכיר. הדבר יאפשר לרשות ההגירה להקל בביורוקרטיה ובהליכי הטיפול בבקשות שמגישות חברות הכלולות במאגר זה - ולא תהיה העדפה לקליטת עובדים ממדינה מסוימת: "רשות ההגירה שתקבל מחברות שנמצאות במאגר הזה בקשות לקליטת עובדים זרים תסתפק בהצהרות של המעסיקים, וזאת במסגרת הליכי טיפול מהירים ופשוטים יותר", אמר גורם שמעורה בתוכנית.

ל"גלובס" נודע כי בניסיון לשמר את רמות השכר הגבוהות יחסית בתעשיית ההיי-טק, מתכוון הצוות שבראשות גרונר ולנג להמליץ כי עובד זר שמועסק באחת החברות בישראל יקבל שכר מינימלי של כ-20,000 שקל ברוטו לחודש - שהוא פעמיים השכר הממוצע במשק.

גורמים המעורבים בנושא העריכו היום (ה') כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, המחזיק גם בתיק הכלכלה והתעשייה, יאמץ את המלצות הצוות. יצוין כי בשונה מהבאת עובדים זרים לישראל כדי להתגבר על מחסור בכוח אדם בענפי החקלאות והבניין - במקרה זה לא תוגדר מראש מכסה מרבית של עובדים שיותר להם לעבוד בחברות ההיי-טק הישראליות.

מדובר בתוכנית שנתניהו הורה על גיבושה כבר בחודש פברואר השנה, לאחר שנחשף לנתונים המצביעים על מחסור חריף של כ-10,000 עובדים בחברות היי-טק וסטארט-אפ ובחברות סייבר: "ענף ההיי-טק הישראלי נמצא במעצור: אין לו יכולת להתפתח ולייצר יותר ממה שהוא מייצר כיום בגלל שחסרים לו עובדים מתאימים. עם זאת, ההשקעות בהיי-טק שלנו לא נעצרות, וישראל עדיין נחשבת בעולם לאבן שואבת בתחום. אנחנו נתגבר על המחסור בעובדים באמצעות הבאת עובדים מחו"ל, ועוד השנה יהיו בחברות כמה מאות עובדים כאלה ובהמשך יהיו אלפים", אמר גורם שמעורה בפרטים.

עיקרי התוכנית ליבוא עובדים זרים להיי-טק:

יקבלו "ויזת מומחה" לשנתיים, עם אפשרות הארכה בשלוש שנים נוספות

גם בני ובנות הזוג של העובדים יקבלו אישורי עבודה בישראל

יוקם מאגר של 1,500 חברות שמוכרות על ידי משרד הכלכלה

רשות ההגירה תקצר ביורוקרטיה ותהליכים במתן אישורים

העובדים יקבלו שכר מינימלי של כ-20 אלף שקל ברוטו בחודש

העובדים יגיעו מכל מדינה בעולם, לפי שיקול דעתה של החברה שתעסיק אותם