הכנסת דנה במשבר באמיליה קוסמטיקס; מכתבי הפיטורים הוקפאו

בעקבות הקפאת הזימון לשימוע לפני פיטורים, הפעילות במפעל צפויה להתחדש מחר ■ הצדדים ינסו למצוא פתרון שיאפשר לחברה לצלוח המשבר אליו נקלעה

הנהלת חברת התמרוקים אמיליה קוסמטיקס הודיעה היום (א') כי תקפיא למשך כחודש את הליכי הפיטורים של כ-30 מבין כ-250 עובדיה. הודעת ההנהלה באה בתום דיון שקיימה היום ועדת העבודה והרווחה של הכנסת בראשות ח"כ אלי אלאלוף.

בעקבות הקפאת הזימון של עשרות עובדים מהמפעל לשימוע לפני פיטורים, הפעילות במפעל צפויה להתחדש מחר. זאת, לאחר שמאז יום רביעי האחרון, עת נשלחו הזימונים לשימועי,ם התבצרו עשרות מבין העובדים בתחומי המפעל והשביתו את פעילותו גם במהלך סוף השבוע. אמיליה קוסמטיקס היא חברה בת של אמיליה פיתוח ובבעלות איש העסקים עודד פלר.

בדיון שהתקיים היום בכנסת השתתפו בין השאר מנכ"ל החברה, שאול שלח, יו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן ונציגי העובדים. במהלך הדיון התרצה שלח לקריאות מצד ח"כ אלאלוף, ניסנקורן ויועצו של שר האוצר, אביגדור יצחקי, להשהות את הליכי הפיטורים - בתמורה לכניסה למו"מ מידי ואינטנסיבי בניסיון לגבש פתרון למשבר שאליו נקלעה החברה, שהפסידה בשנה האחרונה כ 5 מיליון שקל.

"דחינו את הפיטורים כבר חמש פעמים, אנחנו עוברים תהליך הבראה כבר שנה ושום דבר לא זז. עשינו הכל כדי לא לגעת בעובדים-  קיצצנו במשרות ניהוליות ובמהנדסים. אנחנו מנהלים צנועים עם משכורות נמוכות, אני טס לחו"ל במחלקת אקונומי (מחלקת תיירים י.א) אני רוצה להציל את מקום העבודה של 90% מהעובדים. העובדים צריכים להירתם לכך, אחרת לא ניתן יהיה להציל את המפעל", אמר שלח.

יועצו של שר האוצר, יצחקי, ביקור את מהלכי הנהלת החברה ואמר למנכ"ל שלה: "עיינתי בדוחות הכספיים והמפעל לא במצוקה כספית גדולה, המצב לא באמת כזה גרוע. המדינה תדע לסייע, אך האיום על סגירת המפעל לא במקומו, כי אתם לא באמת מתכוונים לסגור אותו. אני לא מבין את ההתנהגות הזאת".

ניסנקורן הזהיר במהלך הדיון בכנסת את המנכ"ל שלח כי "אם תילחמו נגד כל העולם - יהיו לכך השלכות" והוסיף: "כשהצענו לקיים ישיבה כבר השבוע, סירבתם. אתה נמצא במפעל רק שנה וחצי, והעובדים קשי היום שעובדים בו נמצאים שם 30 שנה. רשימת הפיטורים שגיבשתם חסרת רגישות ומלאה בנשים. אל תצהיר שאתה רגיש לעובדים ובמקביל תמשיך בפיטורין בכל מחיר".

סגנית ראש מועצת ירוחם, טל אוחנה, התייחסה לנתון שלפיו שיעור האבטלה בירוחם עומד על 13% ואמרה: "יותר מכפול מהממוצע הארצי - ואין אפשרות שהעובדים האלה ילכו הביתה, כי אין לנו פתרונות תעסוקה עבורם".

הדיון על המשבר באמיליה קוסמטיקס המשיך להתפתח למצב ענף התמרוקים בישראל, שנאנק מזה תקופה ארוכה מתחת לרגולציה כבדה המקשה על צמיחתו. "הרגולציה לא נותנת לנו לעבוד", אמרה נורית הראל, מבעלי ד"ר פישר. "עד שאני מקבלת רישיון ממשרד הבריאות לייצור סבון ידיים חולפת חצי שנה ובינתיים המזמינים מתייאשים ופונים ליצרן אחר", הוסיפה.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) הזהיר כי "ענף התמרוקים בישראל על סף קריסה. בענף מועסקים כ-3,500 עובדים בכ-150 מפעלים והוא מגלגל מחזור שנתי של כ-8 מיליארד שקל, אך והממשלה טומנת את ראשה בחול: זמן ההמתנה הממוצע לקבלת רישיון לייצור של תמרוק חדש הוא בין 5 ל-8 חודשים, וזה מצב ייחודי לישראל, שמשתק את תפקוד הענף והופך אותו לבלתי רלוונטי לתחרות בעולם".

יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף אמר כי "נפעל לשנות בחוק חלק מהדברים השטותיים שקיימים במסגרת הרגולציה".