חייבים להילחם על היצוא

השבוע המשיכה הלמ"ס לפרסם נתונים קודרים למשק הישראלי, בעיקר ליצוא

משה כחלון/ צילום: לע"מ
משה כחלון/ צילום: לע"מ

השבוע המשיכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפרסם נתונים קודרים למשק הישראלי, בעיקר ליצוא. נראה כי אפילו בלמ"ס מבולבלים לנוכח הנתונים העגומים וגם מומחה יתקשה להבין מהם נתוני האמת, ואולי זו בכלל הכוונה?

רק לפני מספר חודשים פרסמה הלמ"ס נתון מדאיג שהצביע על גירעון מסחרי של 10 מיליארד שקל. על פי כל קנה מידה זה היה חייב להביא לאיזון בחשבון השוטף, אולם באורח תמוה נמשך העודף בחשבון. מבט מהיר לטבלת הנתונים הראה כי הגירעון בחשבון הסחורות הצטמק באורח פלא מ-10 מיליארד ל-5 בלבד, והרי לכם עודף בחשבון השוטף.

בשבוע שעבר התפרסמו נתוני סחר החוץ שהצביעו על המשך המגמה השלילית ביצוא. עד כמה? תחליטו אתם. כותרת ההודעה לעיתונות מדברת על גירעון מסחרי של 5.6 מיליארד שקל בחודש יוני ובסך הכול 16.1 מיליארד שקל מתחילת השנה. גירעון מפלצתי לכל הדעות, בהתחשב בעובדה, כי בשנת 2015 כולה הסתכם הגירעון המסחרי ב-5.6 מיליארד שקל בלבד.

בגוף הידיעה לעומת זאת הסתכם הגירעון המסחרי ב-25.6 מיליארד שקל. מהיכן נובע הפער? צריך לשאול את הלמ"ס. כך או כך מדובר בנתון מדאיג שמצטרף לשורה ארוכה של נתונים הפוגעים בכלכלת ישראל ומחייבים את הגורמים בירושלים לפעולה אגרסיבית. גם הפרסום "המרגיע" אתמול שבישר לנו בשמחה כי הצמיחה בישראל עמדה ברבעון הראשון על 1.7% (ולא 0.8% כפי שחזה האומדן הראשון) מזכיר יותר את הבדיחה על הרופא המיילד שבישר להורים בשמחה כי ילדם רק עיוור ולא עיוור, חירש ואילם כפי שהודיעו להם בהתחלה. סובבו את זה איך שתרצו, סיבה למסיבה אין כאן. מדובר בצמיחה לנפש שלילית וסכנת מיתון.

הפתרון של נתניהו? יבוא עובדי היי-טק. למה לא? בחזרה לנתוני הלמ"ס היבוא ממשיך לעלות, על חשבון התעשייה המקומית והיצוא, אז מדוע לפתור את מצוקת התעסוקה בהיי-טק בדרכים נורמליות כמו עידוד החינוך להיי-טק ועידוד העסקת היי-טקיסטים מעל גיל 45, אם אפשר לבחור בפתרון הקל והפשוט לייבא גם כאן.

בכלל נראה לאחרונה כי הממשלה התאהבה בקונספט היבוא על חשבון כל דבר שזז. הסכמות שהתקבלו רק בשנה שעברה במסגרת דיונים עם התעשיינים לעידוד התעשייה לא כובדו. לפגישת השולחן העגול - הפלטפורמה לדיונים בין האוצר, ההסתדרות והמעסיקים, הזמין באופן תמוה או שלא, שר האוצר את נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין. זאת, לאחר שסוכם רק שבועיים קודם לכן לא לזמן גורמים נוספים לדיונים. נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש נטש בצדק את המפגש ומהלכו זכה אף לתמיכת יו"ר ההסתדרות. המפגש הפך למפגש החלפת דעות ורעיונות והסתכם כרגיל במה צריך לעשות ולא במה עושים.

הגיע הזמן שנתניהו וכחלון יפסיקו להסתתר מאחורי עלה תאנה ויתחילו לטפל טיפול של ממש במשאב היחיד שיכול להשיב את מדינת ישראל לפסי צמיחה- התעשייה המקומית בכלל והיצוא בפרט. מה שהכי עצוב בכל העניין הוא שהיחיד שעושה משהו בעניין ומציל בשלב זה את מדינת ישראל מנתונים עגומים אף יותר הינו בנק ישראל ובמקום לתמוך בו ולסייע לו במשימה, בוחרים נתניהו וכחלון להקשיב ליועצי אחיתופל שמעלים רעיונות הזויים שיישומם עלול לדרדר את מדינת ישראל לתהום כלכלי. 

 

יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.