דראגי ישגר "בזוקה" על רקע הפצצה המתקתקת של אירופה?

(עדכון) הבנק המרכזי האירופי הותיר, כצפוי, את הריבית על כנה; כעת המשקיעים ממתינים לדברי דראגי ■ אחד האתגרים המרכזיים שעומדים בפני נגיד הבנק האירופי: "הר" החובות הרעילים של הבנקים האיטלקים

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

היום ב-14:45 הבנק המרכזי האירופי החליט, כצפוי, להותיר את הריבית על כנה ברמה אפסית.כעת, המשקיעים ממתינים למסיבת העיתונאים שיכנס נגיד הבנק מריו דראגי ב-15:30, בה הוא צפוי לדבר על המצב הכלכלי והמדיניות המוניטרית בגוש האירו, בעידן שאחרי ההחלטה המפתיעה של בריטניה לפרוש מגוש האירו.

קונצנזוס האנליסטים בשוק מצביע על כך שדראגי לא צפוי לשגר "בזוקה" חדשה בדמות תמריצים מוניטריים שונים, לפחות לא בהחלטה הקרובה, אך בכל מקרה בפניו ניצבים מספר אתגרים מרכזיים, ביניהם, הכלכלה המדשדשת של גוש האירו, החשש מפני אפקט דומינו בעקבות הברקזיט, תשואות האג"ח האפסיות בגרמניה ומדינות נוספות בגוש האירו והאתגר הגדול מכולם - החובות הרעילים במערכת הבנקאות של איטליה, שרבים רואים בהם "פצצה מתקתקת".

"המשבר במערכת הבנקאות האיטלקית והסכנה שהוא יתפשט למדינות נוספות באירופה, ימשיך להיות אחד מהסיכונים המאקרו פוליטיים-כלכליים הגדולים שאנו מודאגים מהם", מציין במזכר למשקיעים פדריקו סאנטי, אנליסט בחברת Eurasia Group.

כ-360 מיליארד אירו (389 מיליארד דולר) של הלוואות "רעות" מכבידים על הבנקים האיטלקים והרשויות במדינה מנסות למצוא פתרונות כדי לחלץ את המערכת, שמצבה הורע בעקבות הברקזיט. ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי הביע נכונות להתערב עם כספי ציבור במידת הצורך, למרות אזהרות מבריסל ומברלין בדבר הצורך לכבד את הכללים. הממשלה מנסה לפעול מול מוסדות האיחוד האירופי ולהביא לפתרון שיאפשר באופן חד פעמי לממשלה לסייע לבנקים במדינה.

מניות הבנקים באיטליה צנחו ביותר מ-20% מאז הברקזיט וראש הממשלה מתאו רנצי נחוש להתערב עם כספי ציבור במידת הצורך, למרות אזהרות מבריסל ומברלין בדבר הצורך לכבד את כללי האיחוד האירופי, לפיהם אין לעשות שימוש בכספי הציבור כדי לחלץ מוסדות פיננסים אלא יש לעשות זאת רק באמצעות הסדר מול הנושים.

סביר להניח שדראגי יתייחס למשבר הבנקאות באיטליה במסיבת העיתונאים לאחר החלטת הריבית. ומה באשר לצעדים בפועל? בבנק אוף אמריקה מעריכים שהוא יספק תמריצים נוספים בספטמבר השנה. "הבנק המרכזי האירופי עשוי לרמוז על תמריצים חדשים שבכוונתו להשיק בספטמבר", כתבו אנליסטים בבנק אוף אמריקה-מריל לינץ' במזכר ללקוחות. "אין לנו ספק שהמשך תוכנית ה-QE מעבר למארס 2017 היא הכרחית", טוענים בבנק.