פימי מקדמת הצעת מכר של אוברסיז קומרס בבורסה

ההצעה - לפי שווי של 400-450 מיליון שקל ■ פימי רכשה 50.3% ממניות חברת הלוגיסטיקה לפי שווי חברה של 213 מיליון שקל צים וגד זאבי, המחזיקים ביתרת המניות, צפויים להשתתף במכירה

ישי דוידי / צילום: תמר מצפי
ישי דוידי / צילום: תמר מצפי

קרן פימי, המנוהלת בידי ישי דוידי, פועלת לביצוע מימוש רווחי של חלק מהחזקותיה בחברת אוברסיז קומרס בבורסה בת"א, כך נודע ל"גלובס". מדובר בהצעת מכר שצפויה לצאת לפועל בחודשים הקרובים ושבה יקחו חלק גם יתר בעלי המניות באוברסיז קומרס - גד זאבי וחברת הספנות צים (המחזיקים בכ-25% ממניות החברה כ"א).

אוברסיז קומרס היא חברה פרטית הפועלת בתחום הלוגיסטיקה הימית. לפני כשלוש שנים רכשה פימי מידי צים וזאבי 50.3% ממניות החברה תמורת 106.5 מיליון שקל, בעסקה ששיקפה לאוברסיז שווי של 213 מיליון שקל. הצעת המכר, שעתידה להתבצע על בסיס דוחות הרבעון השני ושאותה תוביל דיסקונט חיתום בראשות צחי סולטן, צפויה לשקף לחברה שווי של 400-450 מיליון שקל המבטא את השבחתה תחת קרן פימי.

מודל אינרום

אוברסיז קומרס היא חברה רווחית וצומחת, המוכרת בהיקף שנתי של כ-300 מיליון שקל ומעסיקה קרוב ל-300 עובדים. החברה, שהוקמה ב-1967 ומנוהלת על-ידי מוטי גליק, מנהלת ומתפעלת מסופי מטענים ומכולות בפיקוח המכס באשדוד ובחיפה, מחסני ערובה, מחסנים חופשיים ומספקת שירותים לוגיסטיים כוללים במתקניה המשתרעים על שטח כולל של כ-500 אלף מ"ר. תחת פימי הורחבה פעילותה והחלה לפעול גם בשווקים בחו"ל.

הצעת המכר המתוכננת אמורה לשכפל את המודל המוצלח באמצעותו הציפה לעצמה פימי ערך רב בחברת אינרום תעשיות בנייה לפני כשנתיים. אז מכרה פימי בבורסה בת"א כמחצית ממניותיה באינרום תמורת כ-350 מיליון שקל. אינרום עוסקת בייצור, מכירה ושיווק מוצרים לענף הבנייה והשיפוצים, התעשייה ועוד, ופועלת בשלושה תחומים עיקריים - פתרונות בניה (איטונג), מוצרי גמר לבנייה (כרמית) ומוצרי צבע (נירלט).

מאז הצטרפה מניית אינרום למסחר במאי 2014, היא הניבה למשקיעים תשואה מרשימה של כ-90%. זאת לאחר שבמהלך הצעת המכר נאלצה פימי להוריד את שווי החברה מ-1 מיליארד שקל לכ-800 מיליון שקל. כיום נסחרת אינרום בשווי שוק של 1.35 מיליארד שקל.

מו"מ עם גלעם

לצד תוכניות ההנפקה של אוברסיז קומרס, ממשיכה קרן פימי, שהיא קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה והמצליחה בישראל, לקדם רכישות נוספות, כשלאחרונה פורסם שהיא במו"מ מתקדם לרכישת חברת גלעם מידי קיבוץ מענית תמורת כ-300 מיליון שקל. גלעם מוחזקת כיום 70% על-ידי הקיבוץ, הנמצא בתהליך הפרטה, ו-30% על-ידי קרן בראשית.

גלעם פעילה בתחום חומרי הגלם - בעיקר לתעשיית המזון ועוסקת בייצור ממתיקים על בסיס פרוקטוז; ועמילנים המשמשים הן לתעשיית המזון והן לתעשיות אחרות, כגון נייר; כמו כן היא עוסקת במסחר, ומייבאת ומשווקת ללקוחותיה מתעשיית המזון רכיבים נוספים.

אתמול דיווחה פימי על השלמת עסקה אחרת, לרכישת השליטה בחברת מנועי בית שמש מידי כלל תעשיות של לן בלווטניק. תמורת 125 מיליון שקל קיבלה לידיה הקרן כ-40% ממניות החברה.

העסקה בוצעה לפי מחיר הקרוב ל-46 שקלים - נמוך בכ-13% משווי המניה הבוקר, וזאת לאחר שמניית בית שמש השלימה עלייה של כ-8% מאז דיווחה לראשונה על כניסתה הצפויה של פימי לחברה, בסוף חודש מאי.

בעקבות השלמת העסקה, דוידי ושותפו בפימי, גילון בק, מונו לדירקטורים בחברה והיו"ר, יוחנן לוקר, התפטר מהתפקיד. לא מן הנמנע כי פימי תרחיב בעתיד את שליטתה בחברה, כפי שהיא עושה לא פעם בעסקאות שהיא מבצעת ותרכוש מניות נוספות מידי הציבור ומידי המנכ"ל הוותיק, אבנר שחם, שמחזיק ב-27% מהחברה.

פעילותה של מנועי בית שמש כוללת ייצור חלקים למנועי סילון, וכן שיפוץ והרכבה של מנועי סילון. מרבית מכירותיה של החברה הן לשוק האזרחי, ולקוחותיה המובילים הם חברות לייצור מנועי סילון כדוגמת פראט אנד וויטני, ג'נרל אלקטריק וסימנס, וכן ממשלות וצבאות (כדוגמת משרד הביטחון הישראלי) ובעלי מטוסים אזרחיים.

מנועי בית שמש מעסיקה כיום כ-600 עובדים, מתוכם כ-70 עובדים במפעל בסרביה, שאחראי לייצור חלקים, והשאר במפעל המרכזי בבית שמש. את הרבעון הראשון של 2016 סיימה החברה עם הכנסות של 19.5 מיליון דולר (צמיחה של 6.6% לעומת הרבעון המקביל), וכן עם רווח גולמי של 4.4 מיליון דולר, המשקף רווחיות גולמית של 22.7% מסך המכירות. דוידי, כך נראה, מאמין כי ביכולת הקרן להרחיב ולשדרג את ביצועיה של החברה, הן בדרך של הגדלת המכירות והן בדרך של שיפור הרווחיות.