המדינה מקדמת התחדשות, ומי הדייר הסרבן? חברה ממשלתית

בה בשעה שהממשלה מתייחסת לתחום ההתחדשות העירונית כמנוע צמיחה - נציגת אותה הממשלה מעכבת תמ"א 38 ברמת-גן

שלט המבשר על פרויקט  תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי
שלט המבשר על פרויקט תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי

בה בשעה שהממשלה מתייחסת לתחום ההתחדשות העירונית כמנוע צמיחה, וחקיקה בסוגיית דיירים סרבנים מקודמת לצד צעדים אחרים לקידום פינוי-בינוי או תמ"א 38 - נציגת אותה הממשלה מעכבת תמ"א 38 ברמת גן. מדובר בחברת חלמיש שמחזיקה דירה בבניין ומסרבת לחתום על הסכמה לביצוע המיזם, בזמן ששאר בעלי הדירות כבר חתמו. כעת, באופן פרדוקסלי, בעלי הדירות בבניין הגישו תביעת "דייר סרבן" נגד חלמיש, כלומר נגד חברה ממשלתית, חברה המייצגת את אותה הממשלה שמקדמת פסיקה נגד דיירים סרבנים.

מדובר בבניין ישן ברחוב אסף 29 ברמת גן, שדייריו קידמו מיזם תמ"א 38 מאז שנת 2012, התקשרו עם יזם והחלו לקדמו במסלול הריסה ובנייה. על פי ההסכם שגובש בין הצדדים יהרס הבניין הקיים, ובמקומו ייבנה היזם בניין חדש. בעלי הדירות הישנות יקבלו בסוף התהליך דירות חדשות הגדולות ב-22 מ"ר משטח הדירות הקיימות, מרפסת שמש וחניה.

תשעה מתוך עשרה בעלי הדירות בבניין חתמו על ההסכם, והיזם הגיש בקשה להיתר כשהרוב הדרוש לביצוע המיזם כבר קיים. ואולם בעלי הדירות והעו"ד שמייצג אותם גילו שבעל הדירה שמסרב לחתום מתגורר בדיור הציבורי, והדירה שייכת לחברה הממשלתית חלמיש (חברה ממשלתית שנמצאת בבעלות המדינה ועיריית תל-אביב-יפו בחלקים שווים).

לטענת בעלי הדירות ועוה"ד המייצגים אותם, דן הלפרט ורועי לסרי, דרישות חלמיש אינן לגיטימיות וזה שנתיים שהחברה הממשלתית מתנה את החתימה בדרישות "שונות ומשונות", לדבריהם. משום כך החליטו עורכי הדין ובעלי הדירות להגיש תביעה נגד חלמיש, אשר תתברר בפני המפקח על המקרקעין שיכול לחייב את חלמיש להתקדם עם המיזם. בין היתר טוענים בעלי הדירות באמצעות עורכי דינם כי חלמיש מתנה את חתימתה בכך שתינתן לה עדיפות על פני יתר בעלי הדירות בבחירת חניה, שהחברה היזמית תהיה אחראית לפינוי הדייר הציבורי המתגורר בדירה ותמצא לו מקום מגורים חלופי, שלא תחתום על יפויי כוח לעורכי הדין של המיזם ושהחלטות של נציגות בעלי הדירות לא יחייבו אותה.

עו"ד הלפרט: "מדובר במקרה עגום, שבו המדינה עצמה מונעת קידום של תמ"א 38 ומציבה את עצמה כ'דיירת סרבנית' בפרויקט. אנו רגילים להתמודד עם דיירים סרבנים בפרויקטי התחדשות עירונית, אולם טרם נתקלנו במקרה דומה שבו המדינה עצמה מסרבת לפרויקט. לא יתכן שמדינת ישראל תפעל בידה האחת לקידום תחום ההתחדשות העירונית, ובידה האחרת תפעל כאחרון הדיירים הסרבנים כדי לסכל פרויקט תמ"א 38. לצערי הרב, כל הנסיונות להידבר עם חלמיש לא הועילו ולכן נאלצנו להגיש התביעה למפקח על המקרקעין".

מעיריית תל אביב-יפו, המחזיקה ב-50% מהחברה הממשלתית חלמיש, נמסר היום: "המידע בתביעה שגוי. מטרתה היחידה של חברת חלמיש היא לדאוג לדייר השוכן בדירה בדיור ציבורי ודרישתה היחידה מהיזם היא לדאוג עבורו לדיור חלופי, דרישה לה מסרב היזם. מחר צפויה פגישה עם נציגי היזם, על מנת לנסות ולפתור את המחלוקת. יודגש כי מדובר בדייר דיור ציבורי, וחברת חלמיש מבקשת לדאוג לצורכי כל דייריה, לרבות דייר זה".