בג"ץ מאפשר להאריך כהונת בינת שוורץ ל-3 חודשים בלבד

(עדכון) שר האוצר כחלון אמור היה להביא את אישור המשך הכהונה לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב ■ בג"ץ הוציא הערב צו ביניים האוסר למנות את שוורץ ליותר מ-3 חודשים

בינת שוורץ / צילום: תמר מצפי
בינת שוורץ / צילום: תמר מצפי

(עדכון) החלטת בג"ץ מהערב קובעת כי הארכת כהונתה של ראש מנהל התכנון באוצר, בינת שוורץ, לא תוכל להיעשות לשנה נוספת אלא רק לשושה חודשים החל מ-1 באוגוסט הקרוב. עוד קבע בג"ץ כי על המדינה להשיב תוך 60 ימים מהיום, מדוע על בית המשפט לאשר את הארכת הכהונה: "מוצא בזאת צו על תנאי המכוון למשיבים ומורה להם לבוא ולנמק: מדוע לא יקבע שהמשיבה 3 (בינת שוורץ, א"ח) איננה יכולה להמשיך ולמלא את תפקידה כמנהלת מנהל התכנון נוכח הטענות שהועלו כנגדה בעתירה ובהשלמות שהגישה העותרת".

כאמור, בית המשפט נתן למדינה 60 יום להגיב וכמו כן קבע כי "המדינה תודיע בתוך 20 יום מהיום את עמדתה לגבי דרישת העותרת לקבל את כל חומר החקירה שנאסף בעניינה של המשיבה (בינת שוורץ, א"ח) ולאחר שתוגש העמדה האמורה נחליט בדבר דרך המשך הטיפול בדרישה זו".

מדובר במכה לשר האוצר משה כחלון שתכנן להאריך את כהונתה של בינת שוורץ לשנה אחת לפחות אך כעת יאלץ לעשות זאת רק לשלושה חודשים, כאשר במקביל יאלץ לנמק לבית המשפט, מדוע הטענות לניגוד עניינים אינן פוסלות את שוורץ מלכהן בתפקיד.

מוקדם יותר פורסם כי שר האוצר, משה כחלון, צפוי להודיע על הארכת כהונתה של בינת שוורץ כראש מנהל תכנון באוצר, זאת על אף עתירת ארגון "אדם טבע ודין" שטען לניגוד עניינים ועתר נגד הארכת כהונתה. שר האוצר כחלון אמור להביא את אישור המשך הכהונה לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב.

כזכור, אדם טבע ודין טענו שאין להאריך את כהונתה של שוורץ לתפקיד. הארגון הגיש עתירה לבית המשפט בנושא והאחרון חייב את המדינה להתייחס לכך היום (ה').

ממינהל התכנון נמסר היום כי "החקירה המשמעתית שהתקיימה בעניינה של מנהלת מנהל התכנון קובעת חד משמעית כי בניגוד לטענות שהופרחו לחלל האוויר במטרה לפגוע בשמה של הגב' שורץ, אין מאחורי התנהלותה שום יסוד של שחיתות או רצון כלשהו לקדם את ענייניו של בן זוגה.

"יתרה מכך,  כל פעולותיה של הגב' שורץ בוצעו באופן גלוי ולאור יום, והדברים היו כל העת על השולחן,  גלויים לעיני כל ובכלל זה לעיני שומרי הסף. גם מנכ"ל משרד האוצר קבע בתום שימוע שנערך, כי לכל היותר מדובר בטעות בהפעלת שיקול הדעת ובתום לב ולא מעבר לכך. עוד הוא הדגיש כי עומדות לזכותה של הגב' שורץ חמש שנים בהן חל שיפור ניכר בתפקוד ובתפוקות מנהל התכנון. לוחות הזמנים התקצרו משמעותית תוך הפחתה ניכרת של הבירוקרטיה.  מר באב"ד ציין כי אופן פעילותה של הגב' שוורץ נובע  מתוך רצון לנהל את המערכת באופן הטוב ביותר האפשרי ולמנוע עיכוב וסרבול של תהליכי העבודה".

לאור זאת, שר האוצר צפוי להביא לאישור הממשלה ביום ראשון את הארכת כהונתה של הגב' שורץ בשנה נוספת. בהודעה נכתב, כי מדובר באשת מקצוע שחוללה מהפך ניהולי ומקצועי במערכת התכנון בתקופה בה משבר הדיור מאיים על המשק. "לצערנו, דווקא בשל הישגיה הרבים בתחום הדיור, אדם טבע ודין ממשיכים במאמצים הבלתי נלאים להמשיך ולפגוע בשמה הטוב של מנהלת מנהל התכנון בכל דרך אפשרית, וזאת במטרה לבלום את הרפורמות החשובות בנושא הדיור שהיא מקדמת. הגב' שורץ תמשיך לפעול באופן מקצועי, תוך קידום האינטרס הציבורי".

"אדם טבע ודין" מסרו הערב כי: "מן העולה מעמדת הפרקליטות, עמדת משרד האוצר  ועמדת נציבות המדינה, כולן, כך נראה, מקלות ראש יתר על המידה בחשיבות ההימנעות מהימצאות במצב של ניגוד עניינים, אשר, כמפורט בתשובת המדינה, התקיים בפועל בשורה של מקרים, גם לעמדת הפרקליטות.

"גם בנוגע לאותם מקרים בהם הפרקליטות סבורה כי מדובר בעניינים רחבים או כלל ארציים, ולפיכך לא מתקיים שם ניגוד עניינים, מופנה כבוד בית המשפט לפרטי אותם מקרים, כפי שפורטו ע"י העותרת בעבר, אשר מוכיחים עד כמה פרשנות הפרקליטות מקלה ושגויה. בנסיבות אלו, בהם נראה כי אצל רשויות השלטון והחוק התרופפה המודעות לחומרת הפרת האיסור בדבר ניגוד עניינים, נראה כי על כבוד בית המשפט להציב מחדש את הרף הנכון לנגד עינהם, ולפיכך מתבקש כבוד בית המשפט כאמור, להורות, הן על מתן צו ביניים והן על מתן צו על תנאי".