אובר מוותרת על הובלת השוק הסיני: תתמזג עם מתחרתה הגדולה

 עסקת המיזוג, בהיקף של 35 מיליארד דולר, עשויה להוביל ל"שביתת נשק" בשווקים נוספים ■ אובר ודידי צ'ושינג גייסו מיליארדי דולרים על מנת לסבסד את הפעילות ההפסדית בסין

דידי צ'ושינג / צילום: רויטרס
דידי צ'ושינג / צילום: רויטרס

אובר (Uber) הסכימה למזג את החטיבה שלה בסין עם יריבתה, דידי צ'ושינג (Didi Chuxing), ובכך הכריזה על כניעה במאבק היקר על שוק שירותי התחבורה השיתופית הסיני. היקף המיזוג מוערך ב-35 מיליארד דולר. במסגרת תנאי העסקה, שתוכרז בימים הבאים, תרכוש דידי את כל הפעילות של אובר סין, והמשקיעים באובר סין יקבלו אחזקה בת 20% בדידי, לדברי שני מקורות מקורבים לעסקה.

דידי, חברת שירותי התחבורה השיתופית הגדולה ביותר בסין, תשקיע בנוסף מיליארד דולר באחזקת מניות בפעילותה העסקית העולמית של אובר, בעסקה שתוביל לשביתת נשק בין שתי חברות שירותי התחבורה הציבורית האגרסיביות ביותר בעולם מבחינת התחרותיות. שתי היריבות הזרימו מיליארדי דולרים למימון סובסידיות לנוסעים ולנהגים במטרה להגדיל את נתח השוק שלהן בסין.

החלטתה של אובר התקבלה בעקבות דיווחים על לחץ גובר מצד המשקיעים, שחששו שהחברה הפועלת מסן פרנסיסקו מבזבזת כסף על שוק שבו לא יהיה ביכולתה לנצח. רעיון המיזוג הועלה לראשונה בידי טרביס קלניק, מנכ"ל אובר, לפני יותר משנתיים בפגישתו בבייג'ינג עם צ'נג וויי, מייסד דידי.

במקביל להחרפת המאבק על נתח השוק בסין, פצחו אובר ודידי בחגיגת גיוסי הון. דידי גייסה יותר מ-7 מיליארד דולר באג"ח ומניות ביוני, חודש לאחר שאפל השקיעה בה 1 מיליארד דולר. אובר גייסה באותה התקופה 3.5 מיליארד דולר מקרן ההשקעות הריבונית של סעודיה.

ההיקף חסר התקדים של גיוסי ההון ממחיש עד כמה גבוהה עלות המשך המאבק לשני הצדדים. המו"מ על העסקה הפך לרציני רק בשבועות האחרונים, לאחר השלמת גיוסי ההון, לדברי מקור מקורב לעסקה.

סין - השוק הגדול ביותר של אובר

הברית החדשה של דידי עם אובר עשויה להקשות על ליפט (Lyft), יריבתה העיקרית של אובר בארה"ב. דידי נמנית עם בעלי המניות של ליפט, ושתי החברות קישרו את היישומים שלהן כדי שנוסעיה הסינים של דידי יוכלו להזמין מכונית של ליפט בביקוריהם בארה"ב.

קלניק, שמכהן גם כמנכ"ל אובר סין, הוביל באופן אישי את צמיחתה של החטיבה, ואשתקד הוא בילה קרוב לחמישית מזמנו בסין. האסטרטגיה של אובר בסין התבססה על סבסוד כבד של הנסיעות, והחברה הפסידה יותר מ-1 מיליארד דולר בשנה בשל הבונוסים שהעניקה לנהגים וההנחות לנוסעים. במקביל לצמיחת נתח השוק של אובר, הפכה סין לשוק הגדול ביותר של אובר - במקום ארה"ב - במונחי מספר הנסיעות היומי.

אובר יצאה בהצהרות תכופות כי נתח השוק שלה בסין מגיע ל-30%-35%, אך תנאי עסקת המיזוג קרובים יותר לאשר את גרסתה של דידי כי נתח השוק של דידי מגיע לכ-80%. דידי מדווחת שהיא מספקת 14 מיליון נסיעות ביום, ושיש לה 300 מיליון משתמשים, בעיקר בסין. אובר לא פרסמה נתונים לגבי נסיעות ומשתמשים.

המיזוג מזכיר עסקת קונסולידציה דומה שהובילה ליצירתה של דידי בפברואר 2015, כשדידי דאצ'ה (Didi Dache) וקוואידי דאצ'ה (Kuaidi Dache) - שהוציאו מאות מיליוני דולרים על סובסידיות לנוסעים - הכריזו במפתיע על עסקת מיזוג בהיקף של 6 מיליארד דולר. עסקה זו יצרה את דידי קוואידי, ששמה שונה לאחר מכן לדידי צ'ושינג. אנליסט יודע דבר אמר כי גם אובר וגם דידי היו בלחץ מצד המשקיעים שלהן, לצמצם את סבסוד הנסיעות.

העסקה מתבצעת זמן קצר לאחר שבשבוע שעבר הושקו תקנות חדשות שמעניקות מעמד חוקי בסין לתעשיית שירותי התחבורה השיתופית שפועלת באמצעות יישומי אינטרנט. שתי החברות המתינו להתפתחות זו כדי לקדם את המיזוג, והמסגרת החדשה תעניק לתעשיה מעמד משפטי איתן יותר בסין. אובר היא בעלת המניות הגדולה ביותר של אובר סין, ובעלי המניות האחרים כוללים את חברת החיפושים הסינית Baidu, וקונגלומרט הנסיעות הסיני HNA.

העסקה דווחה לראשונה בבלומברג. בסוף השבוע סבבו שמועות רבות על העסקה באתרי המדיה החברתית בסין, בעקבות הפצתה של טיוטת הודעת בלוג של קלניק שהתייחסה לעסקה.

אובר סירבה להגיב, ועד למועד פרסום הכתבה לא נענתה דידי לפניות רבות שבהן התבקשה להגיב.