באפט "קוטל" את טראמפ: "הוא ומשפחתו לא הקריבו שום דבר"

באפט תקף את טראמפ בגין סירובו לפרסם את דוחות המס שלו ■ "גם קוף היה משיג תשואה של 150% מהחברה של טראמפ"

וורן באפט / צילום: רוירטס
וורן באפט / צילום: רוירטס

הילארי קלינטון, מועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, מזנקת בסקרים ופתחה פער משמעותי בינה לבין המועמד הרפובליקאי, דונלד טראמפ. הזינוק נזקף לזכות הצלחתה הגדולה של הוועידה הדמוקרטית, בשבוע שעבר, ושרשרת מעידות קשות של טראמפ שחיזקו הערכות שהוא אינו מוכן ואינו מסוגל להיות נשיא המעצמה הגדולה בעולם. במקביל, תוקף גורו המשקיעים וורן באפט את טראמפ בגלל סירובו לפרסם את הדוחות שלו למס הכנסה ומזמין אותו לדו-קרב של דוחות לשלטונות המס.

הגידול המשמעותי בתמיכה הציבורית בקלינטון כנראה מלחיץ את המיליארדר מניו-יורק. הוא פיטר אמש שני יועצים בכירים במטה הבחירות שלו. בעצרת בחירות באוהאיו הוא כינה את קלינטון "השטן". אך הסימן המובהק ביותר לערעור הביטחון העצמי של טראמפ היא התבטאותו, שהבחירות בנובמבר יהיו "מתוחמנות". התבטאות זו הולידה מיד ניחושים שהמועמד הרפובליקאי כבר מחפש תירוצים לכישלונו הפוטנציאלי.

שלושה סקרים מצביעים על השיפור הגדול ביחס הציבור אל קלינטון. על פי סקר של ORC/CNN, שפורסם אתמול, 52% מהנשאלים היו מצביעים בעדה, ו-43% היו מצביעים בעד טראמפ, לו השניים היו המתמודדים היחידים. במירוץ מרובע, שבו ישתתפו גם מנהיג המפלגה הליברטריאנית, גארי ג'ונסון, ומנהיגת מפלגת הירוקים, ג'יל סטיין - קלינטון היתה מקבלת 45%, טראמפ - 37%, ג'ונסון - 9%, וסטיין - 5%.

יתר על כן, הסקר מראה על עליה בשיעור האמריקאים שמאמינים שקלינטון וקווי המדיניות שלה יובילו את ארה"ב בכיוון הנכון - 48% לעומת 43% בסקר קודם, שנערך לפני הוועידות של שתי המפלגות. שיעור אלה שמאמינים שטראמפ הוא שיוביל את אמריקה בכיוון הנכון לא השתנה אחרי הוועידה הרפובליקאית. נרשמה גם עלייה בשיעור האמריקאים שאמרו שיצביעו בעד קלינטון מפני שהם תומכים בה אישית, לא מתנגדים לטראמפ.

יחד עם זאת, קלינטון לא הצליחה להתנער מדימויה כאשה בלתי ישרה. רק 34% מהנשאלים אמרו שהם רואים במועמדת הדמוקרטית אדם ישר, בהשוואה ל-30% לפני הוועידה הרפובליקאית.

על פי סקר של CBS, נהנית עתה קלינטון מיתרון של 7% על פני טראמפ: 46% מהנשאלים אמרו שיצביעו בעד המועמדת הדמוקרטית, ו-39% בעד טראמפ.

סקר חדש של גאלופ מצא, שבעקבות הוועידות של שתי המפלגות, יותר אמריקאים יצביעו בעד קלינטון מאשר בעד טראמפ. עם סיום הוועידה הרפובליקאית אמרו 36% מהנשאלים כי הם נוטים להצביע בעד טראמפ, אך 51% אמרו שהם אינם נוטים להצביע בעדו. זה הפער השלילי הגדול ביותר שרשם מועמד רפובליקאי אחרי ועידת מפלגתו מאז שחברת גאלופ החלה להציג שאלה זו בסקריה, ב-1984.

לעומת זאת, אחרי הוועידה הדמוקרטית, אמרו 45% מהנשאלים שהם נוטים להצביע בעד קלינטון, ו-41% אמרו שהם פחות נוטים לעשות זאת.

 

בהופעה משותפת עם קלינטון בעצרת בחירות באומהאה, נבראסקה, תקף וורן באפט במילים חריפות את טראמפ בגין יחסו למשפחה מוסלמית ששכלה את בנה, קצין בצבא ארה"ב, במלחמה בעיראק, ובגין סירובו לחשוף את דוחותיו למס הכנסה.

"איך זה שאתה (טראמפ) מתייצב מול הורים שאיבדו את בנם וטוען שגם אתה הקרבת מפני שבנית כמה בניינים"? - אמר באפט. הוא כיוון לבני הזוג כזיר וגזאלה קאן, מווירג'יניה, שהופיעו בוועידת המפלגה הדמוקרטית. הבעל גינה את טראמפ כאחד שלא קרא את חוקת ארה"ב והכריז שהוא מוכן להשאיל לו טופס, כדי שיקרא אותה. בתגובה אמר אחר-כך טראמפ, בראיון לרשת ABC, כי גם הוא "הקריב" מפני שייצר אלפי מקומות עבודה.

באפט אמר על כך: "טראמפ ומשפחתו לא הקריבו שום דבר; לבנות בניניים זה לא קורבן". והוא הפנה לעבר טראמפ את השאלה הקלסית שהופנתה בעבר לעבר סנטור ג'וזף מקארתי, במושב של הסנט: "האם אין לך בושה, אדוני"?

באפט אף קרא לטראמפ לתת פומבי לדוחותיו למס הכנסה, כפי שנהגו כל המועמדים לנשיאות מאז 1980. טראמפ מסרב לעשות זאת, בטענה ששלטונות המס עורכים ביקורת על דוחותיו.

"מס הכנסה מבקר גם את הדוחות שלי, אז מה?" שאל באפט. הוא הזמין את טראמפ לדו-קרב, "בכל מקום, בכל זמן" כדי שהם יעברו זה על דוחותיו של זה. באפט האשים את טראמפ בפחדנות. "אתה פוחד (לפרסם את הדוחות) רק אם יש לך סיבה לפחוד", אמר באפט. "טראמפ לא פוחד ממס הכנסה. הוא פוחד מכם, הבוחרים".

באפט קרא לאזרחים להצביע בנובמבר ולא להישאר בבית. הוא התחייב להסיע אישית מצביעים לקלפיות, אם לא יוכלו להגיע בכוחות עצמם. 

ה"אורקל מאומהה" תקף גם את ההחלטות העסקיות של טראמפ והתייחס להפסדים של חברת "אטלנטיק סיטי", שמרכזת את פעילות המלונאות שלו ואותה הוא הנפיק ב-1995. "ב-10 השנים מאז ההנפקה החברה הזו הפסידה הון וצנחה מדי שנה והוא (טראמפ) לקח שכר בעלות של 44 מיליון דולר במשך אותה תקופה", אמר באפט. "ב-1995, כאשר הוא הנפיק את החברה הזו, גם אם קוף היה מנפיק חברה הוא היה משיג תשואה ממוצעת של 150%".