חידוש באפליקציית Gett פוגע בנוסעים - ובמי עוד?

החברה החלה להציג לנהגי המוניות את יעדי הנסיעה של הנוסעים ■ חשש שנהגים ידחו נסיעות קצרות - ושנסיעות ארוכות יופנו לנהגים ותיקים ■ וגם: טיפ - איך לגרום למונית לבוא יותר מהר

מונית גט טקסי / צילום: : רונן בוידק
מונית גט טקסי / צילום: : רונן בוידק

אחרי ש-GETT (גט טקסי GetTaxi) החזירה את תוספת דמי הזמנת המוניות (5.2 שקלים לכל נסיעה) לנסיעות בסופי השבוע ולמוניות הפרימיום, והחלה להטיל על נוסעים דמי ביטול (בסך 10 שקלים שרק 7 מהם עוברים לנהג והיתר נכנס לחברה), היא שינתה החודש עוד סעיף במבנה השירות, שיפגע בנוסעים, ועלול גם לפגוע בנהגים שעובדים עבורה.

החידוש הוא האופן שבו מופצות הזמנות הנוסעים בין הנהגים המחוברים לאפליקציה. עד השינוי, ההזמנות נשלחו לנהגים והופיעו בהן נקודות האיסוף בלבד. נהג היה מחליט אם להיענות להזמנה לפי הנתון הזה. אולם מלפני כחודש, ומבלי ליידע את הנוסעים, גט טקסי החלה להפיץ לנהגים גם את היעד שאליו מבקש הנוסע להגיע, אם הוא מזין אותו להזמנה. זאת בניגוד למדיניות המתחרה הבינלאומית "אובר", הפועלת בהיקף קטן בישראל, לפיה לעולם לא יעדים לנהגים. 

השינוי שעשתה "Gett" קטן, אך יש לו השלכות עצומות על טיב השירות, והוא בעל פוטנציאל להתפתח למנגנון דורסני לשליטה בנהגים.

מ-Gett נמסר בתגובה: "מיום הקמתה נוהגת חברת Gett לשתף את נהגיה בתהליכים המתבצעים בחברה, מתייעצת ושואלת את חוות דעתם. כחלק מהליך זה, לאחר בדיקות וסקרים בקרב נהגי החברה, הוחלט לבקשתם לחשוף את היעד הסופי לנסיעה, במידה ואכן הוזן על ידי הנוסע. מאז חשיפת היעד, המענה הן לנסיעות קצרות והן ארוכות עלה בכ-10% וכמובן גם שביעות רצון הנהגים". 

חזרה לימי התחנות

נתחיל בפגיעה בנוסעים: נקודת היעד של הנוסע מאפשרת לנהג לדעת מראש האם הנסיעה המתוכננת משתלמת או לא משתלמת, ולקבל או לדחות אותה בהתאם. נהגים לא ממהרים להתחייב לנסיעה שאינה מתאימה לתוכניות האישיות שלהם: תוציא אותו למקום עם סיכוי נמוך לנסיעה חוזרת, תקלע אותו לפקק שיעכב אותו ממימוש נסיעות אחרות שתכנן לאותו יום, או תוביל לאזור שאינו מעונין לנסוע אליו מסיבות שונות, כמו שכונה לא טובה בשעות הלילה.

נוסע שיציין יעד לא מבוקש, כנראה יחכה יותר זמן למונית, ובשעות עומס אולי לא ייענה בכלל. זוכרים שהיינו עוצרים מונית ברחוב, אומרים לנהג לאן פנינו מועדות והוא היה מסרב בנימוס (או בפחות נימוס) לקחת אותנו? זה בדיוק החידוש הנוכחי של גט טקסי. חזרנו לימים שבהם התקשרנו לתחנת המוניות, ואחרי שהתברר לסדרן שענה לטלפון שאנחנו מבקשים נסיעה קצרה לאזור פקוק, פתאום הסתבר ש"אין מוניות בתחנה".

הוספת יעד להזמנת הנסיעה באפליקציה קיימת בגט טקסי מזמן והיו נוסעים שהשתמשו בה, אבל עד עתה המידע הזה לא נחשף לנהגים. לא צריך להיות מומחה כדי לנחש שחשיפת המידע תוביל לכך שנוסעים שלא ציינו יעד ייענו אחרי נוסעים שכן ציינו יעד, ואלה ייענו אחרי נוסעים שציינו יעד "אטרקטיבי" (נסיעה שצפוי בה רווח רב יותר).

בינתיים גט טקסי עוד לא מחייבת נוסעים להוסיף יעד להזמנת הנסיעה, נוסע שלא רוצה - לא חייב (אבל כבר היו מקרים שנהג התחייב להזמנה, התקשר לנוסע לברר לאן פניו ואיים לבטל נסיעה אם לא יקבל תשובה). החוק המעורפל יאפשר לגט טקסי לחייב נוסעים לציין יעד, גם אם הדבר ירגיז אותם.

עם זאת, סביר שגט טקסי לא תצטרך להתעמת עם הנוסעים לגבי הנוהל החדש, השוק יעשה זאת עבורה. מהר מאוד הלקוחות ילמדו שאם מוסיפים יעד להזמנה, היא נענית יותר מהר, ואם לא מוסיפים, לפעמים היא לא נענית כלל.

גט טקסי טוענת שמאז השינוי, המענה לנסיעות עלה בעוד כעשרה אחוזים. כלומר תוך פחות מחודש היא הגדילה את נתח השוק שלה בשוק המוניות. כמי ששולטת ביד רמה ברוב הנסיעות במטרופלין תל אביב, זה לא מפתיע. כוח הוא כוח. 

המוקש שיתפוצץ לנהגים בפרצוף

נעבור לנהגים ולהשלכות החידוש עליהם. "גט טקסי" אמרנו לנו כי "מיום הקמתה היא משתפת את הנהגים בתהליכים שקורים בחברה", ולדבריה השינוי נעשה לאחר שהדבר נבדק עם נהגים. ואמנם שלא במפתיע, כיום רובם מרוצים, כי לכאורה ניתנה להם שליטה בסדר היום שלהם, והשינוי מאפשר לבחור את בנסיעות נוחות ומשתלמות, ולדחות נסיעות שלא הוזן להן יעד. הם תמימים, הנהגים, ולא מבחינים במוקש שטמון בשינוי הזה, ועלול להתפוצץ להם בפנים.

גט טקסי פועלת כמו תחנת מוניות גדולה מאוד. היא מרכזת אליה את ההזמנות מנוסעים בכל הארץ (בין 40 ל-50 אלף ביום) ומפיצה אותן בין הנהגים. כשהמחיר ידוע - היעד מאפשר לחשב אותו בקלות - ניתן לדרג נסיעות לפי ההכנסות הצפויות מהן, ולהפיץ את הנסיעות המשתלמות יותר לנהגים מסוימים, ורק אם הם לא נענים, להעביר אותן לנהגים האחרים.

מערכת הפצת ההזמנות יכולה לתת למשל קדימות לנהגים שקיבלו את הניקוד הגבוה ביותר מהנוסעים. כבר היום נוסעים מתבקשים לדרג את הנהג בסוף כל נסיעה, והדירוג מצטבר ל"ציון" שממקם אותו ביחס לנהגים אחרים. נהגים שמקבלים ציונים נמוכים, עלולים להיות אחרונים ברשימה ולא לקבל לעולם, או כמעט לעולם, "נסיעה טובה".

לאפליה מסוג כזה אפשר לגייס הצדקה עסקית, כל חברה חפצה לתת ללקוחות שנוסעים רחוק, את הנהגים הטובים יותר. אבל מה אם ההפצה תתחשב גם בוותק של הנהגים? או במחזור הכספי שלהם, ואם נרחיק לכת (וכבר יש בעולם אפליקציות שעושות זאת) תתן את הנסיעות הרווחיות לנהגים שמסכימים לחלוק קצת יותר מהרווח שלהם עם החברה השולטת באפליקציה?

החידוש לפיכך עלול להחזיר גם את הנהגים לימי התחנות, כשהנסיעות "הטובות" נמסרו לוותיקים ובעלי המניות בתחנה, ואילו הנהגים השכירים והצעירים נאלצו להסתפק בנסיעות "בררה".

גט טקסי אולי לא עושה זאת כיום. אך האמצעים נמצאים במרחק שורת קוד באפליקציה, ואין דבר שימנע ממנה לעשות זאת בעתיד, אם תרצה. החוק יעמוד לצידה, ונגד הנהגים והלקוחות. 

 

טיפ: כך תגרום למונית להגיע מהר

לזכותה של גט טקסי צריך לומר שהיא נטלה ענף שהרבה כסף עבר בו מתחת לרדאר המסים, ובזכותה הוא עובר כעת בערוצים גלויים. זאת, כי החברה מאפשרת ללקוחות להזין כרטיס אשראי לאפליקציה, וכך גובה את התשלומים. זה נוח לנוסע, שחוסך זמן תשלום וקבלת עודף, וחוסך לנהגים התעסקות בכסף מזומן.

נוח, אבל לא לכולם. יש נהגים, לא מעטים, שמתגעגעים לימי המזומן הזמין, וזה יכול לעבוד לטובת נוסעים ממהרים. רוצים שההזמנת המונית שלכם תענה יותר מהר? ציינו בשורת ההערות: "מזומן" ותתפלאו באיזה מהירות יענה לכם נהג. לא מאמינים? לנו זה עבד.