השכר ממשיך לעלות - אבל בקצב איטי יותר

הלמ"ס: השכר הממוצע למשרת שכיר עמד בחודש מאי על 9,507 שקל במחירים שוטפים ■ השכר במאי אמנם ירד לעומת אפריל ומארס, אולם בממוצע הוא עדיין נמצא במגמת עלייה

תלוש משכורת תלוש שכר / צלם: תמר מצפי
תלוש משכורת תלוש שכר / צלם: תמר מצפי

התמתנות בקצב עליית השכר במשק וירידת שכר מפתיעה בענף הביטוח והפיננסים: השכר הממוצע למשרת שכיר עמד בחודש מאי על 9,507 שקל במחירים שוטפים - כך מפרסמת היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. נתוני המגמה מצביעים על עלייה בשכר הממוצע למשרת שכיר במחירים שוטפים.

בחודשים מארס-מאי 2016 עלה השכר הממוצע למשרת שכיר במחירים שוטפים ב-2.1% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 3.0% בחישוב שנתי בחודשים דצמבר 2015-פברואר 2016.

נתוני המגמה של הלמ"ס מעידים על התמתנות בקצב עליית השכר במשק, לאחר שב-2015 רשם השכר עלייה של מעל 3%. עליית השכר היא אחד הגורמים שהובילו למהלך הפחתות המיסים האחרון שעליו הכריז שר האוצר משה כחלון - לאור הגידול הניכר בהכנסות המדינה כתוצאה מעליית השכר.

הכלכלן הראשי באוצר, יואל נוה, פרסם בחודש שעבר תחזית מעודכנת להכנסות המדינה ממסים, שהתבססה על עלייה של 3% בשכר במשק ב-2016 ו-2.1% ב-2017. נתוני המגמה העדכניים שמפרסמת היום הלמ"ס מחזקים את האפשרות שתחזיות האוצר היו אופטימיות מדי.

עם זאת, אמנם השכר במאי ירד לעומת אפריל ב-2.6% ולעומת מרץ בכ-5%, אבל הלמ"ס הודיעה על עלייה של 2.1% בנתוני מגמה - כך שבממוצע, השכר עודנו נמצא במגמת עלייה.

ניתוח מגמות השכר לפי ענפים במשק מגלה כי ענף הביטוח והפיננסים היה היחיד שבו נרשמה בחודשים מארס עד מאי ירידה בגובה השכר - בשיעור של 2.7%. בחודשים דצמבר 2015-פברואר 2016 נרשמה בענף הפיננסים והביטוח עלייה בגובה השכר של 2.8% בחישוב שנתי.

הענף שבו נרשמה עליית השכר החדה ביותר ממארס עד מאי השנה הוא ענף שירותים מקצועיים, מדעיים וטכניים - השכר הממוצע למשרת שכיר בו עלה במחירים קבועים ב-7% בחישוב שנתי בחודשים מארס-מאי 2016, בהמשך לעלייה של 7.3% בחישוב שנתי בחודשים דצמבר 2015-פברואר 2016. בשכר הממוצע בענף הבינוי נרשמה במהלך אותה תקופה עלייה של 5.3% ובענף החקלאות הייעוד והדיג - עלייה של 4.8%.

ניתוח השכר לפי מגזרים מראה כי השכירים במגזר הממשלתי נהנים משכר טוב יותר מזה המשולם לשכירים במגזר הפרטי - וזאת לפני שמביאים בחשבון הטבות נוספות המוענקות ככלל רק לעובדי המגזר הממשלתי ובהן קביעות, קידום אוטומטי ופנסיה תקציבית. לפי נתוני הלמ"ס הגיע השכר הממוצע במגזר הממשלתי ל-9,785 שקל בסוף חודש מאי בעוד השכר בחברות פרטיות עמד על 9,471 שקל.

במגזר הפרטי בישראל מועסקים כשני מיליון שכירים בעוד שבמגזר הממשלתי מועסקים כ-750 אלף שכירים. השכר הממוצע בחברות ממשלתיות, המעסיקות כ-150 אלף עובדים, עמד באותה תקופה על 16,423 שקל.