חשד: אי-סדרים בהעברת 900 אלף שקל ממשרד התיירות לקק"ל

זאת תוך פיברוק מטרת התשלום ■ הסכום יועד כביכול לעבודות לפיתוח פארק קק"ל בקריית שמונה, ואולם עפ"י החשד הכספים נועדו בין היתר לכסות חוב לישיבת הסדר בעכו

היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) במשטרת ישראל חוקרת חשד לאי-סדרים כספיים נגד בכירים במשרד התיירות ובקק"ל. במרכז החשד - הניסיון להעביר 900 אלף שקל מהחברה הממשלתית לתיירות, זרוע הביצוע של משרד התיירות, לקק"ל, תוך רישום פיקטיבי כביכול לפיו הכספים מיועדים לפיתוח פארק של קק"ל בקריית שמונה - זאת בעוד בפועל הכספים נועדו לכסות חוב הנוגע לישיבת הסדר בעכו בסך חצי מיליון שקל וכן להעברה של 400 אלף שקל לאגף החינוך בקק"ל.

תחילת הפרשה בדצמבר 2014, כאשר מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, חתם על הזמנת עבודה שנשלחה לחברה הממשלתית לתיירות בסכום של 900 אלף שקל, "לביצוע עבודות לפיתוח פארק קק"ל בקריית שמונה".

הזמנת העבודה פירטה כי ביצוע הפרויקט יעשה על-ידי קק"ל עצמה, אליה נתבקשה החברה להעביר את הכספים. ההזמנה התקבלה באופן הרגיל והמקובל בחברה הממשלתית, ולא הטרידה את בכירי החברה בזמן אמת.

משרד התיירות: הפרויקט הוקפא

חלפו כמה חודשים, במהלכם לא הושלמה העברת התשלום, ובסביבות אוגוסט 2015 התקיימה ישיבה בין גורמים בקק"ל לבין גורמים בחברה הממשלתית לתיירות. בישיבה עלה נושא העברת 900 אלף השקלים בשולי הדיון. יום למחרת אותה ישיבה התקבל בחברה מייל מאייל בוחצ'ק, מנהל מחלקת כספים מרחב צפון בקק"ל, שביקש את אישורם של גורמים בחברה הממשלתית לתיירות לסיכום דיון פנימי שערכה קק"ל לצרכיה.

בין 7 הסעיפים שנכללו בסיכום הדיון, נכלל סעיף שזה תוכנו: "החברה הממשלתית לתיירות מעדכנים שעבר בוועדת המכרזים פרויקט שמיוחס על קריית שמונה ואמור לסגור חובות עבר על פרויקט בישיבת ההסדר בעכו 500 אלף שקל וכן העברה של 400 אלף שקל לאגף החינוך בקק"ל - אורלי תעביר חוזה לחתימה של קק"ל".

גורמים בחברה הממשלתית הופתעו מהופעת הפרטים הללו בסיכום אותו דיון. הגורמים נחשפו לראשונה לכך שתוכן התשלום איננו כפי שפורט בהזמנת העבודה אלא רק "מיוחס על קריית שמונה", כלשון סיכום הדיון. החברה הממשלתית לתיירות עוסקת בקידום פרויקטים בתחום התיירות בעבור משרד התיירות, ומכאן התמיהה - מדוע שהחברה תממן הוצאות של קק"ל בתחום החינוך?

הרושם שהתקבל היה שבהודעת המייל הזו נחשפה בטעות העובדה שמישהו קשר קשר כדי להשתמש בתקציב החברה הממשלתית לתיירות למטרות שאינן קשורות לחברה ולפועלה.

בסוף אוגוסט 2015 פנו בכירי החברה הממשלתית לתיירות לקק"ל ולמנכ"ל המשרד, אמיר הלוי, כדי לקבל הבהרות. לאחר שהתייחסויות שהועברו לחברה לא בדיוק הבהירו את המצב, פנה דירקטוריון החברה למבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בספטמבר 2015 ומסר את הפרטים: "ממידע ואסמכתאות אשר הגיעו לרשות הנהלת החברה עולה כי סכום ההתקשרות בסך 900 אלף שקל אמור לכאורה להיות מיועד לכיסוי חובות עבר בקשר עם פרויקט של ישיבת ההסדר בעכו (500 אלף שקל), וכי יתרת הסכום (400 אלף שקל) מיועדת להעברה לאגף החינוך בקק"ל".

במכתב למבקר המדינה צוין כי תיערך ישיבת דירקטוריון לדיון מחודש בנושא. לפי המידע שבידי "גלובס", עקב המידע החדש שנתגלה, החברה לא העבירה את התשלום בפועל.

מבקר המבקר נכנס לתמונה, ומשרדו אף גבה עדויות ובחן מסמכים בתיק. בנובמבר הסתיימה בדיקת משרד המבקר, שהעביר ליועץ המשפט לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, את מסמכי הפרשה, תוך המלצה לפתוח בחקירה פלילית. לאחרונה נפתחה חקירת יאח"ה, וחלק מן המעורבים נקראו למסור עדות.

החברה הממשלתית לתיירות אישרה כי יו"ר הדירקטוריון בפועל של החברה, נרקיס טסלר, הגישה תלונה למבקר המדינה בעניין. מהחברה נמסר כי "למיטב ידיעתנו הדברים נמצאים בבדיקה ובחקירה".

אייל בוחצ'ק, מנהל מחלקת הכספים של קק"ל במרחב צפון, מסר בתגובה: "התשלום שעליו אתם מדברים לא הועבר בפועל. מדובר בפרשה מלפני כשנה, שכבר לא רלוונטית. בזמן שכתבתי את המייל, הייתי חדש בקק"ל. לא ידוע לי על חקירה בעניין. אותי מטריד איך תכתובת פנימית שלנו מגיעה לעיתון".

ממשרד התיירות נמסר: "לא ידוע לנו על חקירה פלילית בנושא, ואנו מניחים בביטחון שאם ישנה כזו, הרי שאינה נגד עובדי משרד התיירות.

"לגופו של עניין, לאור אי-התאמות לכאורה שנתגלו בין הזמנת העבודה של משרד התיירות לבין המידע שהתקבל בחברה הממשלתית לתיירות בכל הקשור לביצוע הפרויקט, הורה משרד התיירות בכתב ב-8 בספטמבר 2015 על הקפאת הפרויקט מיידית, וזאת עד שיושלם בירור הנושא.

"מעבר לכך, ייאמר כי במסגרת חילוקי דעות עם ההחברה הממשלתית לתיירות על רקע בעיות בתפקודה, שחלקן נמצאות בבדיקת מבקר המדינה בימים אלה, זו אינה הפעם הראשונה שטענות לא ענייניות ולא מדויקות מוצאות את דרכן אל התקשורת".

ממשטרת ישראל נמסר: "מבלי להתייחס לפרטים המופיעים בפנייה, איננו נוהגים להתייחס לקיומן של חקירות או לפרטים אודות חקירות מתנהלות, ואין בכך כדי לאשר או להכחיש קיומה של חקירה כזו או אחרת".