קניתם קופון והוא פג תוקף? זה מה שכדאי לכם לעשות

צרכנית רכשה שובר למסעדה ב"גרופון", ותוקפו פג ■ יום לאחר מכן הצרכנית ביקשה מגרופון להאריכו - וסורבה ■ רק אחרי איומים בתביעה גרופון זיכו את חשבונה "לפנים משורת הדין"

גרופון GROUPON / צילום: איל יצהר
גרופון GROUPON / צילום: איל יצהר

עם ישראל אוהב מבצעים שיגרמו לו לחשוב שהוא "דפק את המערכת". על בסיס תפיסה זו פועלים פועלים אתרי הקופונים. בכל שנה נרכשים בישראל שוברים שונים בהיקפים של מיליוני שקלים בשנה ואף יותר, כשרוב הקופונים (יותר מ-50%) הם למסעדות, ואחר-כך הביקוש הוא לחופשות בארץ ובחו"ל, שוברים לספא ומוצרי אלקטרוניקה וגאדג'טים. 

עם זאת, כגודל הפעילות והביקוש - כך לעתים הכוח הרב של אתרי הקופונים מול הצרכנים בישראל. מי שלא "הופך שולחן" על עוולה צרכנית שבוצעה נגדו, נותר בדרך כלל בצד המפסיד ונאלץ להתכופף מול הגופים הגדולים. אבל, מי שמתעקש ועל אחת כמה וכמה פועל בתקיפות - מצליח על פי רוב לקבל את מבוקשו, גם אם זה רק "לפנים משורת הדין".

הסיפור שלפנינו ממחיש איך זה "עובד" בישראל. לא מדובר בגילוי מרעיש, אלא רק כזה שכדאי להעלות שוב למודעות הציבור. 

צרכנית שפנתה לאתר "גלובס" רכשה קופון למסעדה באתר הקופונים המוביל "גרופון" בסכום נמוך יחסית של 100 שקל. כמו לכל שובר, גם לשובר הזה היה תוקף - והוא פג. יום אחרי תאריך התפוגה של הקופון, הצרכנית, עורכת דין במקצועה, "נזכרה" ופנתה לגרופון במייל בבקשה להאריך לה את תוקף השובר, או לחילופין לזכות לה את החשבון בסכום הזה לרכישה עתידית.

היא קיבלה מגרופון תשובה שלילית. עורכת הדין לא ויתרה ואף הראתה לנציגי גרופון כי במקרה דומה, מול אתר קופונים אחר בישראל, היא דווקא כן קיבלה זיכוי בחשבון לאחר שתוקף השובר שרכשה לא מומש לאחר שפג תוקפו. גרופון ענו לה שוב בשלילה, בטענה כי עליה לפנות לבית העסק וכי גרופון כפופה לחוזים מול בתי העסק שלא מאפשרים לה גמישות מול הצרכנים.

הצרכנית העיקשת פנתה לבית העסק, שם לדבריה נאמר לה כי הכסף בגין השובר שרכשה לא הועבר להם, מאחר שרק לאחר שהצרכן בא לממש את השובר, הכסף עובר מגרופון לבית העסק. עורכת הדין חזרה לגרופון וטענה בפניהם כי מדובר בהתעשרות שלא כדין מצידם. בחיפוש קל היא גם מצאה כי מול גרופון עומדת תלויה כיום בקשה לתביעה ייצוגית בנושא, על כך שהיא "גוזרת קופון" על חשבונם של רוכשי הקופונים.

בתביעה הייצוגית מ-2013 נטען בדיוק מה שטענה הצרכנית נגד גרופון, קרי: שהחברה, כמו גם אתרי קופונים אחרים, שומרת לעצמה את הכסף בגין שוברים שפג תוקפם ולא מומשו, גם אם הכסף לא עבר בפועל לבית העסק.

באתר גרופון מופיע הכלל שאומר כי "לכל גרופון תאריך תוקף שונה, אשר מצוין במפורש על גבי השובר תחת האותיות הקטנות. יש לממש את הגרופון לפני תאריך זה בכדי שבית העסק יוכל לכבדו". גרופון משתמשת בכלל הזה ולרוב לא מסכימה לתת החזר כספי או זיכוי בגין שובר שפג תוקפו ולא מומש, ובונה על כך שרוב הצרכנים לא יפעלו נגדה. 

הצרכנית העיקשת, עם זאת, לא ויתרה וביקשה שיעבירו את פנייתה להנהלת החברה, תוך שהיא מאיימת לתבוע את החברה או להצטרף כתובעת נוספת לייצוגית הקיימת. והנה, הפלא ופלא: תוך זמן קצר היא קיבלה תשובה מהנהלת גרופון, שאמרה לה כי "לפנים משורת הדין" היא תקבל זיכוי בחשבון לרכישה עתידית.

מגרופון נמסר: "השובר נקנה ב-23.6, כך שהיה ברשותה של הלקוחה יותר מחודש לממשו, ומכאן תשובת הנציג. למרות זאת החליט מנהל הלקוחות ללכת לקראתה ולזכות אותה לפנים משורת הדין".