סירב להעלות למונית עיוורת עם כלב נחייה - ויפצה ב-10,000 ש'

החוק קובע כי לא תוגבל זכותו של עיוור להיכנס למקום ציבורי ולהשתמש בכל מתקן המצוי בו, ולא תוגבל זכותו להשתמש בתחבורה ציבורית, בשל היותו מלווה בכלב נחייה

עיוור עם כלב נחייה / צלם: רויטרס
עיוור עם כלב נחייה / צלם: רויטרס

נהג מונית סירב להעלות לרכבו אישה עיוורת המלווה בכלב נחייה ויפצה אותה ב-10,000 שקל - כך פסק בית משפט השלום בירושלים.

התובעת ביקשה להזמין מונית ביום גשום, אך הנהג שהגיע למקום סירב לתת לה השירות משום שלא רצה להכניס את כלב הנחייה למכוניתו.

את התביעה הגישה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות באמצעות עו"ד גילת בן-זקן (זיוי). הטענה היא כי סירובו של הנהג להעלות את הנוסעת העיוורת לרכב מהווה אפליה פסולה במתן שירות ציבורי, המנוגדת להוראות החוק.

בית המשפט רשאי לפסוק לטובת אדם עם מוגבלות פיצויים גם ללא הוכחת נזק. חוק איסור אפליית עיוורים המלווים בכלבי נחייה קובע כי לא תוגבל זכותו של עיוור להיכנס למקום ציבורי ולהשתמש בכל מתקן המצוי בו, ולא תוגבל זכותו להשתמש בתחבורה ציבורית, בשל היותו מלווה בכלב נחייה - ומכאן כתב התביעה.

בית המשפט קיבל כאמור את עמדת הנציבות וקבע כי הנתבע הפר את הוראות חוק השוויון בכך שלא הסכים לתת שירות לתובעת, ולכן בית המשפט פסק פיצוי של 10,000 שקל. בקביעת גובה הפיצוי התחשב בית המשפט בהתנצלות שהביע נהג המונית.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מסר כי "בהחלטת בית המשפט יש כדי להעביר מסר חד וברור לנותני שירות ציבורי כי אין למנוע מאנשים עם מוגבלות קבלת שירות ציבורי, וכי אנשים עם מוגבלות זכאים להשתמש בתחבורה ציבורית, להגיע ממקום למקום בכל תנאי מזג-אוויר, להשתלב בחברה ולשמור על שגרת חיים ככל אדם".