טעמן במו"מ להשתלט על ויליפוד ב-12 מיליון דולר

אם יבשילו המגעים לכדי עסקה, ירכוש שלום חיים 55% ממניותיה של BGI ■ הבעלים הנוכחי של BGI, גרגורי גורטובוי, נקלע לתסבוכת כספית ומשפטית

מוצרים של טעמן / צילומים: אתר החברה
מוצרים של טעמן / צילומים: אתר החברה

שנה אחרי שגרגורי גורטובוי הפך לבעל השליטה בחברת BGI, עשויה השליטה בחברת ההחזקות הבורסאית להחליף ידיים פעם נוספת - פעם רביעית ב-4 שנים. ל"גלובס" נודע כי הרוכש הפוטנציאלי והמפתיע הוא שלום חיים, בעלי חברת שיווק המזון טעמן, הנמצא במגעים לרכישת 55% ממניות BGI תמורת 12 מיליון דולר.

אם העסקה תצא לפועל, יהפוך חיים בשרשור לבעל השליטה בחברת המזון ויליפוד . חיים אישר את דבר המשא-ומתן.

BGI היא חברה הציבורית העומדת בראש פירמידת חברות שבבסיסה ויליפוד. על רקע קשייו הכספיים של בעל השליטה הנוכחי גורטובוי וחקירת רשות ניירות ערך נגדו, עלו לאחרונה שמותיהם של כמה רוכשים אפשריים, ובהם האחים ויליגר (שהקימו את ויליפוד), קבוצת נץ ונפתלי שני, שהוא נושה של הפירמידה.

טעמן היא חברה משפחתית שהוקמה בירושלים ב-1978 על-ידי יהודה חיים כחברת הפצה, וכיום מנוהלת על-ידי בניו של המייסד, שלום ודרור. החברה מייבאת, מייצרת ומשווקת מוצרי מזון כשרים למהדרין ופונה כיום בעיקר לשוק החרדי. בין היתר היא משווקת שמן מסוגים שונים, דגני בוקר, ממרחים, שימורים, שוקולד וחטיפים.

לפי אתר האינטרנט של טעמן, היא פרוסה בכל הארץ במערך שיווק ומכירות, ומהמרכז הלוגיסטי שלה במישור אדומים, שגודלו 7,000 מ"ר, "משנעים מדי יום צי ענק של משאיות הנעות בכל רחבי הארץ, מקרית שמונה בצפון ועד אילת בדרום, בדרך לכל בית בישראל". נוסף על כך מייצאת החברה את מוצריה לכ-30 מדינות בעולם.

אשתקד רכש שלום חיים, באמצעות חברת טעמן נדל"ן, את מתחם בית החולים "ביקור חולים" בירושלים מידי ארקדי גאידמק תמורת 100 מיליון שקל.

אגב, גאידמק היה קשור בעבר גם לחברת ויליפוד, שהייתה אחת החברות שאותן רכש במסגרת מסע הקניות שלו בישראל ב-2007-2008. כשגאידמק נקלע לקשיים ולא עמד בתנאי ההלוואה שלקח מהאחים ויליגר (שמכרו לו את השליטה בחברה), הם מימשו את השיעבוד שניתן להם וחזרו לשלוט בויליפוד. מאוחר יותר הם מכרו אותה לפירמידת BGI, בעת שנשלטה על-ידי אלכסנדר גרנובסקי, זמן קצר לאחר שניסיון השקעה משותף של גרנובסקי ודנקנר ברכישת השליטה באי.די.בי לא עלה יפה.

עיכוב בפרסום הדוחות הכספיים

BGI נמצאת כבר מספר חודשים בהשעיה ממסחר בבורסה בתל-אביב, על רקע עיכוב בפרסום הדוחות הכספיים שלה, בשל אי-בהירות בנוגע לפיקדונות החברה והחברה-הבת BSD בחו"ל, בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. לפני השעיית המסחר, שווי השוק שלה היה כ-15.5 מיליון שקל.

BGI מחזיקה כאמור ב-BSD (לשעבר אמבלייז), שהיא בעלת השליטה (61.6%) בויליפוד. גם BSD נמצאת בהשעיית מסחר בבורסה של לונדון, ולאחרונה היא עדכנה בדיווח רשמי כי פיקדון שלה בבנק באזרבייג'אן שימש כביטחונות להלוואות שנלקחו על-ידי ישראל 18 - החברה הפרטית שבאמצעותה מחזיק גורטובוי ב-BGI.

בשנה שעברה רכש גורטובוי תמורת סכום לא ידוע את השליטה בישראל 18 מידי אלכסנדר גרנובסקי, שנקלע לקשיי נזילות. גורטובוי לקח על עצמו גם את חובות הפירמידה לנושיה. בתחילה היה נראה כי קבוצת החברות עולה על דרך חדשה, אך אז החלו לצוץ ספקות בנוגע לאי-סדרים הקשורים לפיקדונות, ולפני כחצי שנה נודע גם על חקירת רשות ניירות ערך. במסגרת החקירה נעצר גורטובוי לכמה ימים בחשד לביצוע עבירות הלבנת הון, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, רישום כוזב ועוד.

נוסף על החקירה, אי-הוודאות הפיננסית והשעיות המסחר, גורטובוי ניצב בפני סוגיה נוספת, והיא החזר החוב לנפתלי שני, ממייסדי אמבלייז. מקור החוב, יותר מ-8 מיליון דולר, הוא מרכישת אמבלייז על-ידי גרנובסקי ב-2013. לאחר שלא כל סכום הרכישה הועבר לשני במשך תקופה ארוכה, הוא החל לפעול להשיג את השליטה דה-פקטו על BGI, בטענה כי הבעלות על 67.7% ממניות החברה עברו לידיו כמניות בטוחה.

בחודש מאי הגיעו הצדדים להסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין, שלפיו אם לא יועבר סכום החוב לידי שני תוך פרק זמן מסוים, השליטה תועבר אליו. סכום ראשון שהיה אמור לעבור לשני לא עבר, ובימים אלה אמור לעבור גם הסכום הנוסף.

כחלק מהפשרה, נקבע כי ככל שלא יועבר הסכום הראשון, עו"ד יוסף שם טוב יפעל למכירת המניות או מימושן בכל דרך שאפשר. ממשרדו של עו"ד שם טוב נמסר היום (ג') כי "המשרד פועל למכירת המניות בהתאם להחלטת בית המשפט".

ויליפוד עברה לרווח ברבעון

הנכס התפעולי היחיד של פירמידת החברות היא חברת המזון ויליפוד, שנסחרת בבורסה בתל-אביב בשווי של 180 מיליון שקל. ויליפוד עוסקת ביבוא, ביצוא, בשיווק ובהפצה של מעל 600 מוצרי מזון - שימורים, רטבים, קינוחים, משקאות, מוצרי חלב ועוד.

היום פורסמו דוחות החברה לרבעון השני, שמהם עולה כי החברה צמחה ב-7.7% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל, ל-76.6 מיליון שקל. הרווח הנקי הסתכם ב-7.8 מיליון שקל, לעומת הפסד של 152 אלף שקל ברבעון המקביל. בחברה מייחסים את הגידול במכירות למאמצי שיווק וקידום מכירות ולעיתוי חגי פסח ושבועות.

את השליטה בויליפוד רכשה BGI (באמצעות החברה הבת BSD) לפני כשנתיים מידי האחים המייסדים יוסי וצביקה ויליגר, בפרמיה משמעותית על מחיר השוק ותמורת סכום מדהים של 268 מיליון שקל - פי שלושה לערך משווי השוק הנוכחי של המניות.

בהמשך נקלע גרנובסקי לקשיי נזילות ותכנן לקחת מהאחים ויליגר הלוואה כנגד שיעבוד מניות השליטה בויליפוד, אך המהלך טורפד על רקע תביעה שהגיש בנק מזרח אירופי נגד גרנובסקי. לאחרונה ניסה יוסי ויליגר לשוב ולהשתלט על ויליפוד באמצעות מינוי דירקטורים מטעמו בחברה האם BSD, אך אסיפת בעלי המניות של החברה טרפדה את המהלך.

החזקות גורטובוי
 החזקות גורטובוי