הפיס יציע למפכ"ל: יחידה מיוחדת שתילחם בהימורים לא חוקיים

מהאוצר נמסר: "אין בכוונתנו להקים יחידת משטרה בשיתוף עם הטוטו ועם מפעל הפיס בגין הניגוד הענייני שיש לגופים אלה עם גופי האכיפה"

עוזי דיין / צלם: אריאל ירוזלימסקי
עוזי דיין / צלם: אריאל ירוזלימסקי

יו"ר דירקטוריון מפעל הפיס, האלוף (במיל') עוזי דיין, עתיד לדון בימים הקרובים עם מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך על הקמה של יחידת משטרה חדשה שתילחם בתופעת ההימורים הבלתי חוקיים. היקף שוק ההימורים הבלתי חוקיים בישראל הוערך בעבר בכ-10 מיליארד שקל.

ל"גלובס" נודע כי בכוונת יו"ר הפיס, דיין, להציע למשטרה שהיחידה החדשה תמומן בידי המועצה להסדר ההימורים בספורט, מפעל הפיס ומשרד האוצר, ותקציבה השנתי יהיה 60 מיליון שקל. כל אחד מבין הגופים, כך לפי ההצעה, ישקיע בהקמת היחידה שליש מהסכום.

"יש זהות אינטרסים במקרה הזה", אמר גורם בכיר המעורב בתוכנית. "המשטרה רוצה להילחם בתופעת ההימורים הבלתי חוקיים, וגם מפעל הפיס רוצה לצמצם אותם", הוסיף.

היקף הפעילות של מפעל הפיס הוא כ-7 מיליארד שקל בשנה, והיקף הפעילות השנתי של הטוטו הוא כ-3 מיליארד שקל.

לאחרונה, נזכיר, פרץ עימות בין משרד האוצר לבין ראשי מפעל הפיס בעקבות התוכנית של האוצר לבטל את משחקי ההימורים שמקיים הפיס באמצעות מכונות מזל הפזורות ברחבי הארץ. אף שהפיס מכניס מדי שנה כ-500 מיליון שקל מהפעלת מכונות המזל, שחלקם גם מועברים לקופת המדינה, שר האוצר משה כחלון הגדיר כספים אלה כ"כסף מזוהם" שלמדינה אין עניין בו. זאת, בנימוק שמכונות המזל מסיבות פגיעה אנושה לרבים - תוך הרס של משפחות.

בכיר בפיס טען כי "ממילא מי שלא ישחק במכונות המזל החוקיות, יוכל לשחק במקומות אחרים באמצעות מכונות בלתי חוקיות". ביקורת נוקבת נמתחה על האוצר מצד ראשי רשויות מקומיות, שקראו לו להקצות לשלטון המקומי את אותם סכומים שעלולים להיגרע מהם - בעקבות הפסקת משחקי המזל באמצעות מכונות.

יש לציין כי גם לפני כ-3 שנים ניסה הפיס לקדם את התוכנית להקמת יחידת משטרה שתילחם בתופעת ההימורים הבלתי חוקיים, אך יוזמה זו לא קודמה.

בסוף השנה יפוג ההיתר שעל בסיסו פועל מפעל הפיס ותוקפו הוא ל-4 שנים. בימים הקרובים, כך נודע, עתיד להיפתח המשא-ומתן בין ראשי הפיס לבין מנכ"ל האוצר שי באב"ד ואנשי צוותו לקראת גיבוש ההיתר החדש של מפעל הפיס.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "על-פי חוות-דעת של היועץ המשפטי, משרד האוצר מחויב לערוך שימוע לתנאי ההיתר החדש, ולכן הנהלת הפיס הוזמנה לשימוע זה במשרד האוצר".

בהתייחס לתוכנית להקמת יחידת משטרה שתילחם בבעיית ההימורים הבלתי חוקיים, נמסר מהאוצר: "אין בכוונתנו להקים יחידת משטרה בשיתוף עם הטוטו ועם מפעל הפיס בגין הניגוד הענייני שיש לגופים אלה עם גופי האכיפה. כך למשל, לא יתכן שמפעל הפיס, שזכייניו נתנו יד ועברו על נהלי הלבנת ההון, יממן את פעילות המשטרה שאמורה לעצור פעילות שכזאת. לכן, הוועדה לייעול שוק ההימורים, בראשות מנכ"ל האוצר שי באב"ד, המליצה להקצות 20 מיליון שקל להקמת מערך משטרתי בשיתוף עם הפרקליטות - שיהיו ייעודיים למטרה זו".