דירקטוריון תעש: "המהלכים של אורי יוגב פוגעים בחברה"

חברי דירקטוריון התעשייה הצבאית קוראים להתערבות שרי הביטחון והאוצר בצעדי רשות החברות הממשלתיות ■ יוגב: אם תעש לא תופרט - היא תקרוס

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

חברי דירקטוריון התעשייה הצבאית (תעש מערכות) פנו לשר הביטחון, אביגדור ליברמן, ולשר האוצר, משה כחלון, בתלונה על מה שהגדירו "התנהלות תמוהה של רשות החברות הממשלתיות" בראשות אורי יוגב וקראו להתערבותם.

לטענת חברי הדירקטוריון, "מזה מספר חודשים חשופות תעש מערכות והנהלת החברה לסדרה של פעולות וצעדים חריגים שננקטים כלפיה על ידי הרשות. זאת, בניגוד לכללי המנהל התקין ולנורמות ההתנהגות שלהן מחויבת הרשות, ובחלק מהמקרים אף בחוסר סמכות לכאורה ובאופן ועיתוי תמוהים ביותר - בשעה שהחברה נמצאת בעיצומו של תהליך הפרטה".

חברי הדירקטוריון טוענים כי בחודש האחרון הובילה רשות החברות מספר מהלכים שפוגעים בחברה, ובהם ניסיון להוריד את סיווגה בדירוג החברות הממשלתיות. מהלך אחר שעליו הם מתלוננים הוא הפעלה בהולה של רואה חשבון מטעם רשות החברות לביקורת מיוחדת בחברה. הם מזהירים כי מדובר בביקורת בלתי ממוקדת וכי החברה מבוקרת ממילא בידי רואה חשבון שכפוף לחשבת הכללית במשרד האוצר.

במכתבם לשרים מציינים חברי דירקטוריון תעש כי בשנתיים האחרונות החברה עברה שינויים מרחיקי לכת ששינו את פניה, תוך הרחבת צבר ההזמנות שלה ושיפור דרמטי בתוצאותיה העסקיות. עוד הזהיר הדירקטוריון כי "התוצאה המצטברת של מהלכי רשות החברות היא פגיעה בחברה וביכולת ניהולה והתנהלותה התקינים, והחשש לירידתם לטמיון של מאמצים ומשאבים רבים שהושקעו בהפרטה".

מוקדם יותר היום (ג') שלח מנהל רשות החברות הממשלתיות יוגב מכתב בן שמונה עמודים לשר כחלון ובו הוא פירט את המהלכים שהובילה הרשות למען הצלחת ההפרטה של תעש. ברקע ניצבת הנחיית שר האוצר ומנכ"ל משרדו, שי באב"ד, להקפיא את מכרז תעש, בין השאר בשל דרישת מבקר המדינה, יוסף שפירא, שמסר בימים האחרונים טיוטה של דוח ביקורת קשה על התנהלות רשות החברות.

הקפאת הליכי ההפרטה באה בתגובה לניסיון של יוגב לאשר בוועדת ההפרטות של נכסי המדינה כניסה למשא ומתן עם אלביט מערכות לקראת מכירת תעש. אלביט מערכות היא החברה היחידה שמתמודדת על רכישת החברה מהמדינה. יוגב ניסה לקדם מהלך זה בניגוד לעמדת החשבת הכללית, מיכל עבאדי בויאנג'ו, והיועץ המשפטי של האוצר, אסי מסינג, ולעמדת הממונה על ההגבלים בנוגע למיזוג אפשרי בין תעש לאלביט מערכות.

במכתבו לכחלון קרא יוגב להאיץ את תהליכי ההפרטה של תעש בשל מצבה הכספי של החברה: "החברה ממשיכה לדמם ברמה הפיננסית. ב-2015 היא הפסידה כ-216 מיליון שקל ונראה שגם המחצית הראשונה של שנה זו תסתיים בהפסד לחברה. יש לקחת בחשבון שהקפאת המכרז עלולה לגרום לדימום חוזר של החברה שעלול לגרום לקריסתה".

יוגב הזהיר כי אם לא תתקבל במשרד האוצר הכרעה בנוגע לתהליך ההפרטה של תעש, רשות החברות תמליץ לוועדת ההפרטות לבטל את מכרז תעש.

בהתייחס לטענות יוגב על מצבה הכספי של תעש הגיבה החברה, כי "רשות החברות, מסיבותיה, מפרסמת מידע מסולף ומטעה על מצבה העסקי של החברה לצורך ויכוח שמתקיים בינה לבין גורמי המדינה על תהליך ההפרטה. בפועל, החברה ממשיכה במגמת שיפור בתוצאותיה העסקית, תוך גידול חד במכירות וברווחיות שלה ועלייה בצבר ההזמנות שלה".

גם ליברמן נגד רשות החברות ויוגב

שר הביטחון, אביגדור ליברמן מאשים את רשות החברות הממשלתיות בכך שהסתירה ממנו מידע מהותי הקשור למינוי של רואה חשבון לתעשייה האווירית.

לפי ליברמן, בתחילת יולי התקבלה בלשכתו בקשה מרשות החברות לחתום על ייפוי כוח שיאפשר לנציג של הרשות להופיע באסיפה הכללית של התעשייה האווירית .מדובר בייפוי כוח שנדרש לייצוג עמדת המדינה והצ בעניינים שעל סדר יומה של האספה הכללית, ואחד מהם הוא מינוי רואה חשבון מבקר לחברה וקביעת שכרו.

בפניית רשות החברות אל ליברמן נטען כי לפני כ-6 שנים מונה לתפקיד רואה חשבון מבקר לתע"א משרד זיו האפט וכעת ממליצה רשות החברות להחליפו במשרד רואה החשבון קוסט פורר את קסירר.

במכתב שליברמן שלח אל שר האוצר, משה כחלון, נטען כי רק ימים אחדים לאחר אותה פנייה מצד רשות החברות, הוא התוודע באמצאות התקשורת לבדיקה שמקיים מבקר המדינה, יוסף שפירא, על הליכי המינוי של רואי חשבון בחברות הממשלתיות: "יודגש כי גם בפנייה הראשונית שהתקבלה בלשכתי וגם בשיחות הבהרה נוספות על נציגי הרשות הרלוונטיים לא נאמר דבר באשר לבדיקת המבקר בעניין זה".

עוד טוען ליברמן כי בעקבות הפרסומים בתקשורת אודות אותה בדיקה, הוא דרש מהגורמים הרלוונטיים במשרדו לפנות למשרד מבקר המדינה ולברר את סטטוס הבדיקה המתקיימת ברשות החברות. לטענת ליברמן "נמסר לנו כי המינוי של רואה החשבון בתע"א הוא אחד המינויים הבעייתיים שאליהם מתייחסת הבדיקה ולכן הוא המליץ כי אשהה את חתימתי על ייפוי הכוח בעניין... פניית הרשות נעשתה תוך הסתרת מידע מהותי מהשרים - שיש לו השפעה מכרעת על החלטתי לחתום על ייפוי הכוח בנסיבות אלו. אני רואה בחומרה רבה התנהלות זו, שיש בה כדי שימת מכשול לפני עיוור".

יש לציין כי ברקע של הדברים עומדת ביקורת שנמתחה בעבר מצד בכירים ברשות החברות הממשלתיות על המינויים הפוליטיים שמקדם ליברמן בחברות הביטחוניות, תוך מינוים של שרי ישראל ביתנו לשעבר לתפקיד יו"ר הדירקטוריון בתע"א, בתעש וברפאל מערכות לחימה.

אורי יוגב סירב להגיב על הדברים.