בגלל הברקזיט: לונדון כבר לא מובילה בהשקעות בנדל"ן מסחרי

ניו יורק היא העיר המובילה בעולם בהשקעות זרות בתחום זה ■ כניסת הון זר ללונדון צנחה ב-44% בחודשים ינואר-יוני השנה

ניו יורק, מנהטן תחתית, מימין נהר ההדסון ומשמאל האיסט ריבר / צילום: רויטרס
ניו יורק, מנהטן תחתית, מימין נהר ההדסון ומשמאל האיסט ריבר / צילום: רויטרס

ניו-יורק הדיחה את לונדון מתואר העיר המובילה בעולם בהשקעות זרות בנדל"ן מסחרי, על רקע החששות שהצבעת הברקזיט בבריטניה ביוני תפגע בכוח המשיכה של בירת בריטניה כמרכז פיננסי עולמי.

נתונים על עסקאות נדל"ן חוצות גבולות משקפים חששות גדולים יותר של משקיעים בינלאומיים ממעמדה של לונדון בעקבות משאל העם שבו ניצחו באופן לא צפוי תומכי ההתנתקות מהאיחוד האירופי.

כניסת הון זר לנדל"ן בלונדון צנחה ב-44% בחודשים ינואר-יוני השנה בהשוואה לחודשים המקבילים ב-2015, לפי נתונים של חברת התיווך הידועה ג'ונס לנג לסאל.

משקיעי נדל"ן חששו שיציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי תשחק את מעמדה של לונדון כמרכז פיננסי מוביל, ותוריד את ערך ההשקעות שלהם, שהן בעיקר בנייני משרדים.

קרן ההון הריבונית הנורבגית, מהגדולות בעולם מסוגה, שהיא גם אחת המשקיעות הזרות הגדולות בבריטניה, מסרה ביום רביעי שעבר שהיא הורידה את ערך תיק הנכסים הבריטיים שלה ב-5% במאזניה בגלל הצבעת הברקזיט.

"אפשר לומר שלונדון ספגה את המכה העיקרית של הצבעת הברקזיט", אמר דיוויד גרין-מורגן, מנהל יחידת מחקר שוקי ההון העולמיים בג'ונס לנג לסאל בשיקאגו. "החשש הגדול הוא שלונדון תאבד הרבה משרות שירותים פיננסיים שהפכו אותה למרכז עולמי".

ניו-יורק רשמה לזכותה השקעה זרה בסך 10.3 מיליארד דולר בנדל"ן מסחרי בינואר-יוני השנה, מול 6.9 מיליארד דולר שהושקעו במגזר זה בלונדון, לפי נתוני ג'ונס לנג לסאל. במחצית הראשונה של 2015, לונדון הובילה עם 12.4 מיליארד דולר על פני 11.3 מיליארד דולר שהושקעו בניו-יורק.

הירידה בסך 8.9% שרשמה ניו-יורק בהשקעות זרות במחצית הראשונה השנה לעומת ינואר-יוני 2015 דומה לירידה בסך 10% שנרשמה בערים גדולות השנה, מאחר ש-2015 הייתה שנה יוצאת דופן לטובה בהשקעות נדל"ן ברחבי העולם.

החששות ששוק הנדל"ן הבריטי קרוב לשיא המחירים שלו, ורמת המחירים כבר אינה בת-קיימא, מסבירים רק חלקית את הצניחה הגדולה בהשקעות הזרות בנדל"ן בבריטניה, שהייתה התלולה ביותר מאז המשבר הפיננסי. כעת ברור שהמשקיעים היו עצבניים יותר עוד לפני הצבעת הברקזיט, לפי דיוויד גרין-מורגן.

בריטניה נתפסת כידידותית יותר למשקיעים זרים מארה"ב בגלל הסדרי מס ידידותיים יותר, אך נתוני השוק הבסיסיים - ביקוש חזק והיצע מוגבל - שמושכים הון מצויים כיום בארה"ב, בשוק המשרדים ובתי המגורים המשותפים.

אי הוודאות שיצרה הצבעת הברקזיט גרמה למשקיעים לחשוש יותר מבריטניה, ובמידה פחותה יותר גם מאירופה, אמר קן מקרתי, מנהל מחקר בכיר בסוכנות קושמן אנד וויקפילד מניו-יורק. גם שערי ריבית שליליים בגוש האירו מושכים השקעות לארה"ב, לדבריו.

"אנחנו נראה אנשים מסיטים את ההשקעות שלהם, והמרוויחה הגדולה תהיה ארה"ב. מאחר שמדובר על השקעות זרות, סביר להניח שההון הזה יתמקד בערי הכניסה למדינה", אמר מקרתי. הוא הצביע על ניו-יורק, בוסטון, וושינגטון, לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו.

ניו יורק
 ניו יורק