רשויות ערביות בוואדי ערה: לא לאשר הרחבת גבולות חריש

המועצה המקומית חריש הגישה בקשה להרחיב את שטח שיפוטה העומד היום על 7,000 דונם ב-13 אלף דונם נוספים

העיר החדשה חריש ממשיכה לייצר מאבקים חברתיים-כלכליים. לאחר עימותים בין חרדים לחילוניים, שאפיינו את תקופת שיווקי הקרקעות לבנייה, כעת, ערב אכלוס הדירות הראשונות בעיר, פורץ סכסוך בין הרשויות הערביות המקיפות אותה לבין העיר הטרייה. זאת, על רקע בקשת המועצה המקומית חריש להרחיב את שטח השיפוט שלה.

בפנייה של מרכז עדאלה, המייצג את הוועד הציבורי נגד הריסת בתים והפקעת אדמות בוואדי ערה, לשר הפנים, אריה מכלוף דרעי, ולמנכ"לית משרד הפנים, אורנה הוזמן-בכור, דורש המרכז לדחות על הסף את בקשתה של המועצה להרחבת גבול שיפוטה או לחילופין להורות על הקמת ועדת גבולות אזורית, שתבחן את גבולות כלל הרשויות המקומיות באזור ואדי ערה.

בחריש הוותיקה מתגוררות 300 משפחות, אך בתקופה האחרונה נבנו בה אלפי יחידות דיור נוספות, שאכלוס הראשונות שבהן מתחיל בימים אלה. בנוסף, אלפי היתרי בנייה בעיר צפויים להתממש בשנים הקרובות. המועצה המקומית חריש הגישה בקשה להרחיב את שטח שיפוטה העומד היום על 7,000 דונם ב-13 אלף דונם נוספים.

לטענת מרכז עדאלה, השטחים המבוקשים על ידי המועצה גובלים וסמוכים לשטחים הבנויים של הישובים הערביים ערה-ערערה, כפר קרע, אום אלקטף, ברטעה, מייסר, באקה אל-גרבייה ודאר אל-חנון. "אם תאושר הבקשה, יישארו כלל היישובים ללא אופק התפתחותי, אף לא בעתיד הקרוב, וללא אפשרות של פתרון למצוקת הקרקע והפיתוח הקיימת ביישובים אלה מזה עשרות שנים", כותבת עו"ד מאיסאנה מוראני ממרכז עדאלה.

לדבריה, "ערה-ערערה, למשל, שמספר תושביה צפוי להגיע ל-40 אלף בשנת 2020, נמצאת בעיצומו של הליך הכנת תכנית מתאר לשנת 2035, שככל הנראה תחייב הרחבת שטח השיפוט הקיים. חלק מהשטחים המבוקשים על ידי חריש גובלים בתחום השיפוט של ערערה ושיוכם לחריש יחסום את אפשרויות הפיתוח של העיר לכיוון מערב ויסכל את הליך הכנת תוכנית המתאר של היישוב".

ראש המועצה המקומית חריש, יצחק קשת, מסר בתגובה כי "חריש היא עיר חדשה בישראל שנבנית על פי החלטת ממשלה. העיר נועדה לתת מענה לכלל הציבור בישראל, שסובל ממצוקת דיור חסרת תקדים. בקשת הרחבת הגבולות נועדה לאפשר תכנון ארוך טווח של העיר. אין בבקשה כל מטרה לפגוע באף רשות מקומית בוואדי ערה. נשמח לדון ולבחון כל בעיה קונקרטית שתיווצר בתחום השיפוט העתידי של חריש ישירות מול כל רשות. ראוי לציין כי חריש אינה מבקשת שטח מאף רשות מקומית ערבית. כל הקרקעות המבוקשות הן קרקעות בתחום המועצה האזורית מנשה, ובוודאי שאין לחריש התנגדות שמשרד הפנים יתייחס פרטנית לבעיות של הרשויות המקומיות בואדי ערה וייתן להן מענה הולם".

ממשרד הפנים נמסר: כי הבקשה של חריש תועבר לדיון בוועדה הגיאוגרפית של מטרופולין חיפה, הצפויה להתחיל בעבודתה בשבועות הקרובים. לכל אחת מהרשויות המקומיות עומדת זכות מלאה לעמוד בפני הוועדה ולהציג את עמדתה. הוועדה תמליץ לשר אם לשנות את שטח שיפוטה של חריש, והשר הוא שיקבע אם לקבל את ההמלצה".