רוב בריכות השחייה אינן עומדות בתנאי החוק להנגשת מתקנים

במבצע אכיפה שהתקיים הקיץ נבדקה הנגשת בריכות השחייה לבעלי מוגבלויות ■ הממצאים המדאיגים מגלים כי רובן המוחלט אינן מונגשות, כך שאדם עם מוגבלות לא יכול להתנהל בהן באופן מכובד ועצמאי

כסא גלגלים /צילום: שאטרסטוק
כסא גלגלים /צילום: שאטרסטוק

בריכות שחייה מהוות מוקד בילוי חברתי ומשפחתי פופולרי בחודשי הקיץ החמים, אבל בשנת 2016 ישנם ישראלים לא מעטים שלא זוכים ליהנות מהבילוי בבריכות, מכיוון שרבות מהן לא נגישות לאותם ישראלים שסובלים ממוגבלויות.

במבצע אכיפה שהתקיים במהלך חודשים מאי-יולי 2016, יצאו מפקחי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לבדוק האם בריכות השחייה ברחבי הארץ מונגשות.

מהבדיקה עלה כי למרות שעל-פי התקנות כל בריכות השחייה שנבדקו היו אמורות לסיים את תהליך ההנגשה, רובן המוחלט אינן מונגשות, כך שברוב המקרים אדם עם מוגבלות לא יכול לרחוץ במקום באופן מכובד ועצמאי ככל האדם. לעתים קרובות הוא גם לא יכול להשתמש בשירותים ובמקלחת.

על-פי החוק והתקנות העוסקות בהנגשת בנייני ציבור, נדרש בין היתר כי בכל בריכה תהיה חניית נכים, דרך נגישה, פס מוביל לעיוורים, אמצעי ירידה למים - באמצעות כבש או כיסא ומלתחות נגישות (תא שיש בו שירותים ומקלחת ביחד על-פי התקנות; או תא מקלחת נגיש בנפרד ותא שירותים נגיש בנפרד). כמו כן, נדרש כי צוות העובדים יעבור הדרכה על מתן שירות לאוכלוסייה עם מוגבלות.

יצוין גם כי החקיקה העוסקת בהנגשת בריכות קיימת כבר משנות ה-70, ובצורה מפורטת יותר בחקיקה משנת 2004 ומשנת 2008. עם זאת, בהיעדר אכיפה מספקת, נשארו דרישות אלה כאות מתה ולא יושמו. עם התקנת תקנות הנגישות לבניין ציבורי חדש (2009) ובניין ציבורי קיים (2011), קיימות סמכויות אכיפה לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שבמשרד המשפטים, על בסיסן יוצאים מפקחי הנציבות לפעולות פיקוח.

לדברי הנציבות, אלה הממצאים העיקריים שנמצאו בפעולות הפיקוח:

■ רק 5 בריכות מתוך 31 שנבדקו נמצאו תקינות מבחינת הנגישות. בכל יתר 26 הבריכות נמצאו ליקויים רבים.
■ ב-23 מהבריכות שנבדקו אין מלתחות נגישות לפי הדרישות, וברובן גם אין שירותים נגישים.
■ במקומות מסוימים נמצאו מדרגות בדרך אל השירותים או אל הבריכה, כלומר אין דרך להגיע אל המקום בכיסא גלגלים.
■ בין הליקויים החמורים והבולטים: חוסר באמצעי ירידה למים (ב-8 בריכות לפחות), מדרגות בכניסה לבניין או בדרך לבריכה או אפילו בדרך לשירותים, היעדר שילוט.
■ במקרים רבים צוות העובדים כלל לא עבר הדרכה לגבי מתן שירות לאנשים עם מוגבלות.
■ היעדר ההנגשה שכיח גם בבריכות המופעלות על-ידי רשות מקומית וגם בבריכות המופעלות על-ידי חברה פרטית. מקרב הבריכות שנבדקו, 9 היו בריכות עירוניות בבעלות רשות מקומית - כולן נמצאו לא תקינות.

בעקבות ממצאי הפיקוח שיגרה הנציבות מכתבי התראה לבריכות שחייה בכל רחבי הארץ אשר נמצא כי אינן עומדות בחובות ההנגשה.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מסר: "לצערנו, אנו רואים כי בהיעדר אכיפה לא נערכים הגורמים השונים לביצוע ההנגשה. כנראה שכחברה טרם הפנמנו כי אנשים עם מוגבלות מהווים 20% מהאוכלוסייה. כברת-דרך ארוכה עוד לפנינו לשינוי המצב, ואנו נפעל בתחום זה כמו באחרים להנגשה ונגישות בריכות השחייה ומוקדי בילוי אחרים, על-מנת שכל תושבי ישראל ייהנו מהם".