אנטרופי: לאשר הסדר חלוקת החזקות אוה"ה בלאומי

חברת הייעוץ: "אם ההסדר באוה"ה לא יאושר, הדיסקאונט בשווי החברה ייפתח שוב"

סניף בנק לאומי שנסגר / צילום: שלומי יוסף
סניף בנק לאומי שנסגר / צילום: שלומי יוסף

חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי ממליצה לאשר את מתווה הסדר הפשרה לחלוקת מניות בנק לאומי שבידי אוצר התיישבות היהודים (אוה"ה) - כך עולה מהעבודה שהכינה החברה בנושא ושהגיעה לידי "גלובס".

"הסכם הפשרה נרקם לאחר משא-ומתן נמרץ בין התובע בתביעה הייצוגית והחברה להשבה לבין ההסתדרות הציונית (בעלי המניות המרכזיים באוה"ה, ע' א'). בבחינת מכלול ההיבטים, אנו מעריכים כי קיימת זהות אינטרסים בינם לבין בעלי המניות האחרים מקרב הציבור, שכן שהתובע ובא-כוחו מייצגים בתביעתם את האינטרס של בעלי מניות הציבור", מסבירים באנטרופי מדוע הם ממליצים לאשר את ההסדר. "כמו כן, הסכם הפשרה הינו אחיד עבור כלל בעלי המניות".

נזכיר כי מחר (ד') אמורה להתקיים אסיפת בעלי המניות של אוה"ה, בה תיערך הצבעה על הצעת הסדר הפשרה לחלוקת מניות בנק לאומי שבידיה. מדובר ב-4.81% מהמניות, ששווי השוק שלהן הוא כ-1.05 מיליארד שקל.

"אם בוחנים את שווי השוק של אוה"ה ביחס להון העצמי שלה, לעומת שווי השוק של החזקותיה במניות לאומי, רואים שקיים פער שלילי כמעט בכל התקופות שנבדקו", אומרים באנטרופי. כלומר החזקה ישירה של בעלי המניות במניות בנק לאומי עדיפה לכאורה מאשר החזקה עקיפה באמצעות אוה"ה.

"כאשר הוגשה התביעה הייצוגית בינואר 2015, עמד הפער על כ-40%, בעוד כיום הוא הצטמצמם ועומד על 17%", מוסיפים באנטרופי. "הצמצום נובע להערכתנו מהתביעה הייצוגית וכן התובענה שהוגשה בהמשך על ידי בעל מניות מהציבור והחברה להשבה, שבעקבותיהן מובא הסדר הפשרה לאישור. אם הסדר הפשרה לא יצא לפועל, להערתכנו הפער ייפתח בשנית".

הפשרה כוללת תרומה לחברה להשבה

מתווה ההסדר המוצע לבעלי המניות של אוה"ה מציע למכור את מניותיהם בחברה בתמורה המורכבת ממניות בנק לאומי, לצד במזומן בשיעור דיסקאונט של 12.5% ביחס להון העצמי המתואם של החברה. חלק מהתמורה ישולם לאחר קבלת עמדת רשות המסים בנוגע לגובה המס בגין מכירת מניות לאומי.

ההסדר הושג לאחר מו"מ שארך כשנתיים בין נציגי בעלי השליטה - ההסתדרות הציונית, לבין התובעים שיוצגו על ידי עו"ד גולן קשי, שהגיש בינואר אשתקד תביעה לחלוקה בעין של מניות לאומי לבעלי מניות אוה"ה, במטרה לצמצם את הדיסקאונט בין שווי ההחזקה בלאומי לשווי מניות אוה"ה, שלאומי היא כמעט החזקתה היחידה. בהמשך גם החברה להשבת נכסי השואה הגישה תובענה לחלק את המניות כדיבידנד בעין. בחברה להשבה, המחזיקה ב-24.8% מההון של אוה"ה, אף טענו כי אינם יכולים לשלם כנדרש מענקים לניצולי שואה ללא מכירת מניות לאומי.

במסגרת הסדר הפשרה, התחייבה ההסתדרות הציונית לפעול להעמדת תרומה לחברה להשבה, שמטרתה לסייע לניצולי השואה. אלא, שאם הצדדים לא יגיעו להסכמה לגבי גובה התרומה, עשויה החברה להשבה להתנגד להסדר הפשרה, מה שעלול לסכן את קיומו.

בעלי המניות באוצר התיישבות היהודים
 בעלי המניות באוצר התיישבות היהודים