תוכנית פרישה בתעשייה האווירית: מעל 800 עובדים ילכו הביתה

תוכנית הפרישה הגדולה עוגנה במסגרת הסכם קיבוצי חדש, שפרטיו גובשו בתום חודשים ארוכים של משא-ומתן בין מנכ"ל התע"א, יוסי ויס, לבין יו"ר ועד העובדים בחברה, אהוד נוף ■ למדריך ומחשבון פרישה

תעשיה אוירית
תעשיה אוירית

הנהלת התעשייה האווירית וארגון העובדים בחברה הודיעו היום (ד') כי חתמו על הסכם קיבוצי חדש ש"מהווה רכיב מרכזי בתכנית הצמיחה של התע"א", כהגדרתם.

במרכז ההסכם החדש עומד קיצוץ משמעותי בכח האדם בחברה ובעלויות השכר- לצד שינויים במבנה הארגוני שלה, השקעה מוגברת בפעולות השיווק של מוצריה, במחקר ובפיתוח ובתשתיות.

על פי ההסכם, 730 מתוך כ-16,000 עובדי החברה וחברת הבת אלתא מערכות ייכנסו למסלולים של פרישה שסוכמו במסגרת תכנית ההתייעלות. מדובר בפרישה מוקדמת לגמלאות או בפרישה בתנאים של פיצויים מוגדלים. על פי הדיווח שהתעשייה האווירית הוציאו בצהריים לבורסה, עלות תכנית זו מוערכת בכ-150-250 מיליון דולר. גורמים המקורבים לתעשייה האווירית אמרו כי סוגיית המימון של התכנית נמצאת עדיין בדיונים עם משרד האוצר, ואחת האפשרויות שנבחנות בדיונים אלה היא שהתכנית תמומן באמצעות הפחתת הדיווידנדים שתעביר החברה לקופת המדינה במהלך השנים הקרובות.

730 העובדים שיפרשו הם עובדים קבועים, ולפי הנהלת התע"א בשנים הקרובות צפויים לפרוש עוד מאות עובדים, עם הגיעם לגיל פרישה. במקביל, החברה עתידה להפסיק את התקשרותה עם עובדים שאינם קבועים- ומספרם בלתי מוגבל.

יצוין כי בעבר, אמרו בכירים במשרד האוצר כי גישתם לבקשת תע"א ולפיה המשרד יממן את תכנית הפרישה של העובדים- שלילית, וכי יש בכוחה של החברה לממן אותה בעצמה.

עוד כוללת התכנית קיצוץ רוחבי בשיעור של 5% בעלויות השכר של כלל עובדי התע"א, לצד שינויים מבניים בהנהלת החברה ובמטות שלה, תוך הפחתת מספר היועצים החיצוניים שאיתם היא מתקשרת במסגרת הפעילויות השוטפות שלה. "לגלובס" נודע כי בחודשים האחרונים סיימו את תפקידם בתעשייה האווירית מספר בכירים וזאת על רקע תוכניות ההתייעלות.

בהודעה המשותפת של התעשייה האווירית וארגון העובדים צוין כי ההסכמות להפחתת עלויות השכר נוגעות גם לגמול שעות נוספות, דמי הבראה, חופשה שנתית קיצוץ גובהו של השי לחגים שמוענק לעובדים ועוד. ההסכם כולל גם דחייה ב 3 שנים של יישום הסכם השכר במגזר הציבורי שנחתם במשק.

ההסכם בתע"א מכיל גם הבנות על איחוד כפילויות ופונקציות בחברה, תוך הקטנת עלויות תקורה והגברת היעילות התפעולית בחטיבות החברה ובמטה שלה. עוד נמסר כי ההסכם החדש מסדיר מחלוקות בין החברה לבין משרד האוצר, על חריגות שכר שנעשו בה לכאורה.

"התעשייה האווירית היא החברה הביטחונית הגדולה והמובילה בישראל ובסיסה איתן- אך היא מתמודדת עם אתגרים מורכבים מבית ומחוץ", אמר היום מנכ"ל החברה, יוסי וייס בהתייחס להסכם ההיסטורי עם העובדים: "החלטנו לבצע את המהלכים האסטרטגיים הנדרשים- כדי לשמר את המובילות שלנו ולהתאימה לתנאי השוק המשתנים. ההסכם מבטא את מחויבותנו, ההנהלה והעובדים לפעול יחדיו ובהחלטיות כדי להבטיח את עתידה של התע"א. הסכם זה הוא רכיב מרכזי אך לא יחיד בקידום החזון העסקי של החברה להמשיך ולחזק את מעמדה כמובילה עולמית בתחומי פעילותה".

עוד אמר וויס כי "המהלך שעליו הוסכם היום כרוך בקושי של פרידה מאנשים רבים וטובים שעבורם היתה התע"א בית במשך שנים רבות. נעשה הכל כדי להקל עליהם ולצייד אותם בכלים להמשך דרכם".

יו"ר ארגון העובדים בחברה, אהוד נוף אמר בהתייחס להסכם כי "כדי שנוכל להמשיך ולתרום לביטחון המדינה ולכלכלתה ולפרנס כ-50 אלף משפחות הסכמנו ללכת לצעדי הבראה קשים שיבססו את יכולות החברה ואיתנותה הפיננסית. לצערי אנחנו לא נתמכים בידי המדינה כמו חברות ביטחוניות אחרות, והמחיר שנשלם יקר".

עוד אמר נוף כי "אנחנו משוכנעים שההסכם יאפשר לחברה להמשיך ולהתחזק ולהשקיע בפיתוח טכנולוגי ולצמוח כחברת ההיי טק הישראלית הגדולה בתולדות המדינה. התע"א היא חברה ממשלתית שלא נושאת רווח לאיש עסקים אחד או לקבוצה של אנשי עסקים אלא למדינה כולה".

גם מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב שהתעמת במהלך השנה האחרונה עם הנהלת החברה בגין פוליטיזציה בתעשייה האווירית, והוביל מהלך להדחת היו"ר שלה, רפי מאור בירך על ההסכם: "מדובר במהלך מוצלח נוסף כחלק מהרפורמה החברות הממשלתיות שמטרתה להפוך אותן למקצועיות, יעילות ורווחיות. זו פריצת דרך משמעותית עבור הניהול של התע"א ומהערכות שלנו עולה כי ההסכם יחסוך לה תקציב משמעותי של כ-130 מיליון דולר בשנה".

לדברי יוגב "ההסכם התאפשר הודות להתמודדות הפוליטיזציה בחברה, לדירקטורים שהם מנבחרת הדירקטורים ולהנהלת החברה האמיצה. זו דוגמה לאופן שאנו מצפים מחברה ממשלתית להתמודד עם אתגריה".

הצורך בתכנית ההתייעלות הגדולה בא על רקע ירידות מתמשכות בביצועים של החטיבות האזרחיות של תע"א ועל רקע המצב הכספי שלה מהשנים האחרונות.

לפי הדוחות הכספיים לרבעון השני של השנה, תע"א רשמה ירידה של יותר מ-5% הכנסות והן הסתכמו בכ-877 מיליון דולר. הרווח הנקי שלה היה 6 מיליון דולר שהם 0.7% מהמכירות שלה.