ארה"ב הפכה יעד מועדף למשקיעים; שימו לב לענף הנדל"ן

התחלות הבנייה עולות, בחלק מהמדינות אישורי הבנייה מזנקים, ומדד הארכיטקטים מלמד כי גם תחום השיפוצים מתרחב ■ בהסתכלות קדימה ניתן להעריך כי המגמה החיובית הזו תימשך בשנה וחצי-שנתיים הקרובות

בית חדש למכירה באחת ממדינות ארה”ב / צילום: רויטרס
בית חדש למכירה באחת ממדינות ארה”ב / צילום: רויטרס

שוקי המניות בעולם ממשיכים להיסחר במגמה חיובית ותנודתיות נמוכה, כשהם מתעלמים מנתונים שליליים, כמו תנודתיות במחירי הנפט, צמיחה חלשה ביפן תוך התחזקות המטבע המקומי, פיחות היואן הסיני, וכן המשך סימני שאלה רבים סביב היפרדות בריטניה מגוש האירו, משאל העם הקרב באיטליה באוקטובר לגבי רפורמות חוקתיות של ראש הממשלה, מטאו רנצי, ועוד נתונים שבעבר הלא רחוק הביאו לתנודתיות בשווקים.

ארה"ב ממשיכה להיות אבן שואבת למשקיעים הממשיכים לרכוש מניות בארה"ב. המשקיעים מסתמכים על המשך מגמות חיוביות בכלכלה האמריקאית בהובלת שיפור מתמשך במצב הצרכן. נציין כי המלצתנו לשוק המניות בארה"ב נותרת חיובית לאורך כל השנה האחרונה, כאשר אחד הסקטורים הנהנים ביותר מהריביות הנמוכות ומהשיפור הכללי הוא סקטור הנדל"ן.

באפריל האחרון כתבנו כאן על חברות הבנייה, כאשר מאז השיא מדד הקבלנים תשואה חיובית דומה למדד S&P 500 וחברות רבות בתחום משיאות תשואה עודפת. החברות שפרסמו דוחות טובים בדרך כלל הפיגו את חששות המשקיעים מהאטה בתחום הנדל"ן, שמתרכזת כעת בעיקר בשוק מגורי היוקרה של ניו יורק.

בשווקים רבים אישורי בנייה לבתים פרטיים שפורסמו עלו בשנה האחרונה בשיעור דו-ספרתי העולה על 20%. מהם נזכיר את מסצ'וסטס, שם עלו האישורים ביוני ב-25.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד; אריזונה, שם עלו האישורים עלו ב-25.8% ובמיין, שם הם עלו ב-35.9% (ראו מפה).

נתוני התחלות הבנייה שפורסמו בשבוע שעבר, מצביעים אף הם על המשך חוזקתו של התחום. התחלות הבנייה עלו ב-2.1% בחודש יולי לקצב מרשים של 1.2 מיליון בתים בשנה, כאשר הן תחום הבתים הפרטיים והן תחום רבי הקומות עולים. אם נוסיף לאלו את עליית שכר הדירה ב-3.8% בשנה האחרונה, נבין את גודל הביקושים לרכישה ולהשכרה.

משפצים במאות מיליארדים

מלבד תחום הבנייה, גם תחום השיפוצים והשיפורים לבית ממשיך להפגין עוצמה. בתחום זה קיימים כמה אינדיקטורים הנמדדים על בסיס חודשי, כמו מדד הארכיטקטים ABI (Architecture Billings Index), שממשיך להציג התרחבות של התחום ברמה של 52.6 נקודות ביוני. שלושה מתוך ארבעה תתי תחומים הנמדדים במדד, הציגו שיפור בהובלת תחום המגורים הפרטיים, שעלה ל-57.9 נקודות (לעומת 55.2 נקודות במאי).

המדד מהווה אינדיקטור מקדים להוצאה בפועל בפרק זמן של כתשעה חודשים והוא נמצא בטריטוריית התרחבות ב-25 מתוך 27 החודשים האחרונים. מדד נוסף מוכר מעט פחות נקרא LIRA (Leading Indicator of Remodeling Activity), המראה על המשך התרחבות וצפי להמשך מגמה זו בתחום. פירמת ייעוץ הנדל"ן בארה"ב John Burns העריכה לאחרונה כי הדיירים בארה"ב צפויים להוציא השנה 215 מיליארד דולר על פרויקטים לשיפוץ, מהם 73 מיליארד דולר על פרויקטים בהיקף של יותר מ-5,000 דולר והשאר על שיפוצים ושיפורים בסכומים נמוכים מזה.

התחזקות בריהוט

נתון המכירות הקמעונאיות לחודש יולי שפורסם לפני שבועיים מדאיג מעט. הנתון הראה על האטה מסוימת במכירות הקמעונאיות לאחר זינוק חד יחסית ביוני. בתחום מוצרי הבנייה והגינון חלה האטה בקצב הצמיחה לגידול של 3.1% בשנה האחרונה. נתון זה נאה אך חלש מזה של יוני, שהראה גידול דו-ספרתי . חודש יולי לבדו הראה על ירידה של 1.1% לעומת יוני. מבין הנתונים בולט לחיוב תחום הריהוט לבית, שהראה צמיחה של 11.1% בשנתיים האחרונות וגידול של 2.3% בחודש יולי. למרות נתון זה צפויה ההוצאה הצרכנית להמשיך ולהוביל את הכלכלה בארה"ב, כאשר לפי סקר אחרון של הפד של אטלנטה צפויה ההוצאה לעלות ב-3.5% ברבעון השלישי.

מחיר הכסף כאמור הוא אחד הפרמטרים החשובים לתחום. ירידת התשואות בשנה האחרונה הביאה לירידה גם בעלות המשכנתאות, כאשר לדוגמה משכנתא ל-30 שנה שעלתה לפני שנה 3.91%, עומדת היום על 3.43% בלבד. כשבע שנים לאחר תום המשבר, רבים בארה"ב עדיין אינם זכאים למשכנתא חדשה, אולם שיפור מצב הלווים מול הבנקים לאור השיפור בסך התעסוקה, עליית שכר העבודה ועליית שווי תיקי ההשקעות, מאפשרים ליותר ויותר לווים חדשים לרכוש בתים חדשים וקיימים .

דוחות החברות הום דיפו ו-Lowe's, המובילות בתחום DIY (Do it yourself)שפורסמו בשבוע שעבר, הציגו תמונה מעט מנוגדת. מצד אחד, הום דיפו פרסמה דוחות טובים עם צמיחה אורגנית נאה ומנגד Lowe's, שרכשה חברה קנדית ושילבה אותה לראשונה בדוחותיה, הציגה דוחות שנפלו מתחזיות האנליסטים, אולם שמרו על התחזית השנתית. למרות השונות בדוחות שתי החברות, עדיין סך הדוחות שפורסמו בתחום מאמתים את הערכתנו לגבי תחום השיפוצים, תוך צמיחה נאה של לפחות 4%-6% בהכנסות החברות.

מבין החברות הרבות אותן אנו מסקרים בתחום, ניתן לציין את חברת Mohawk (סימול MHK), שגם הומלצה בכתבה שהתפרסמה בתחילת השנה, שהיא מובילה בתחומה לחיפוי רצפות שונים. החברה מוכרת חיפוי רצפות בהיקף 3.6 מיליארד דולר בארה"ב ב-2015 , 1.5 מיליארד דולר ברחבי העולם ובנוסף חיפויי קרמיקה בהיקף 3 מיליארד דולר בעולם. החברה היכתה את התחזיות ברבעון השני תוך אינטגרציה נאה של החברות אותן רכשה. החברה הציגה שיפור במרווחים על רקע ירידת עלויות והתייעלות באתרי הייצור. החברה צפויה להגדיל הכנסותיה בשנה הבאה בכ-8% ואת רווחיה בכ-5.5%.

חברת אבן קיסר הישראלית (CSTE) הינה חברה גלובלית מובילה בתחום ייצור משטחי הקוורץ, בעיקר לתחום המטבחים. מוצריה נמכרים ביותר מ-50 מדינות, כאשר ארה"ב מהווה 45% ממכירותיה, אוסטרליה 22% , קנדה 14% וישראל 8%. דוחות החברה שפורסמו בתחילת החודש, הפיגו חלק מהחששות שליוו אותה ברבעונים האחרונים, כשהחברה מכה את תחזיות הרווח עם 73 סנט למניה לעומת תחזית של 67 סנט. צמיחת הכנסות של 5% בארה"ב שהיו מתחת לצפי, קוזזו על-ידי חוזקה בשווקים אחרים למרות אתגרי שינויי המטבע שהקטינו בכ-2% את גידול ההכנסות שעמד על 11.6% ברבעון. החלפת בעלות אפשרית שעולה לכותרות המקומיות, עשויה להוסיף עניין וערך לשווי החברה. לחברה 56 מיליון דולר בקופה ללא חוב.

הייזום גדל בפריפריה

חברת Ingersoll Rand (IR) פועלת בתחום פתרונות ציוד ושירות למיזוג פרטי ותעשייתי. החברה עלתה בתוצאותיה לרבעון השני ביחס לתחזיות השוק והעלתה את תחזית תוצאותיה להמשך השנה. החברה עדיין פועלת לשיפור המרווחים בעיקר בתחום התעשייתי, שאם יצלחו, יביאו את השיפור ברווח בשנה הקרובה לשיעור דו-ספרתי. החברה נמצאת תחת השוואה מתמדת עם חברת Lennox ונסחרת בתמחור חסר בולט לעומתה.

לסיכום, להערכתנו תחום הנדל"ן צפוי להמשיך ולהיות חיובי ב-18-24 החודשים הקרובים, כאשר כל חברה ממוצבת בצורה שונה להמשך ההתרחבות. המוקד בתחום הייזום צפוי לעבור מערים מרכזיות לפריפריה, תוך האטה בקצב העלייה הכוללת במחירי הבתים. תחום השיפוצים והשיפורים צפוי להמשיך ולהיות חיובי ולהוביל חברות רבות בתחום לתוצאות משופרות. עלייה חדה במחיר המניות בחלק מהחברות בתחום, מחייבת סלקטיביות ולעיתים המתנה למימוש רווחים מתבקש.

*** הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

הגידול בהתחלות הבנייה
 הגידול בהתחלות הבנייה