הישג ל-BDS: בריסל איירליינס מורידה את מוצרי "אחווה"

שר התיירות יריב לוין: "החלטת בריסל איירליינס היא מהלך פסול המציב על זנב מטוסי החברה דגל שחור של חרפה. לחברה כזו אין מקום בשמי מדינת ישראל, וראוי כי שמה יימחק מלוח הטיסות בנתב"ג"

בריסל איירליינס / צילום:  Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
בריסל איירליינס / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

שר התיירות יריב לוין הגיב היום (ד') להחלטת חברת התעופה בריסל איירליינס להוציא את חטיף החלבה של חברת אחווה מטיסותיה: "החלטת בריסל איירליינס היא מהלך פסול המציב על זנב מטוסי החברה דגל שחור של חרפה. לחברה כזו אין מקום בשמיה של מדינת ישראל, וראוי כי שמה יימחק מלוח הטיסות בנתב"ג", מסר לוין.

לדבריו, "יחד עם התעשיינים הנפלאים הפועלים ביהודה, שומרון, בקעת הירדן והגולן אנו נתגבר על כל הניסיונות למנוע מאיתנו לממש את זכותנו לבנות וליצור בארצנו".

את הדברים הללו השמיע לוין אחרי שמוקדם יותר היום פורסם כי חברת התעופה הבלגית החליטה להסיר ממטוסיה חטיף חלבה אותו מייצרת חברת אחווה, היות ומפעליה ממוקמים באזור התעשייה ברקן שבשומרון.

מי שעורר את העניין הוא נוסע ישראלי פרו-פלסטיני שטס עם החברה מתל-אביב לבריסל לפני כמה שבועות. אחרי שהוגש לו חטיף החלבה של אחווה הוא שיגר מכתב ביקורתי לחברה, המיידע אותם כי החטיף שמוגש במנות הצמחוניות במטוסים שממריאים מתל-אביב מיוצר בשטחים הכבושים. בעקבות פנייתו הוחלפה החלבה האמורה בקינוח אחר.

נזכיר כי גם ב-2013 חברת התעופה דלתא איירליינס הסירה מהתפריט שלה חטיף חלבה של חברת אחווה. אז טענה החברה כי המוצר הוסר מהתפריט כחלק מהליך שגרתי של בחינה מחזורית.

מבריסל איירליינס נמסר בתגובה: "חברת התעופה בריסל איירליינס מציעה לנוסעים בטיסות שלה ארוחה צמחונית הכוללת קינוח. בקו תל-אביב-בריסל, חברת הקייטרינג המקומית הגישה בטעות קינוח בשם 'חלבה וניל', אשר לא תאם את אשר הזמנו ממנה. נוסע הפנה תשומת-לבנו שהקינוח הנ"ל הוא מוצר השנוי במחלוקת. כחברת תעופה המשרתת ציבור בינלאומי של אנשים בעל רקע ותרבות שונים, באחריותנו להציע מוצרים אותם יעריכו כולם, ולכן החלטנו להחליף את הקינוח". 

"השלום מגיע מפה"

יעקב מלאך, הבעלים של מפעל אחווה, מסר בתגובה: "אצלנו זה קיבוץ גלויות. עובדים פה פלסטינים, ערבים ישראלים, יהודים, שומרונים, מתנחלים. השלום מגיע מפה, לא מחברות תעופה. השלום יבוא איפה שאנשים עובדים שכם אל שכם. זה הדו-קיום האמיתי.

"אנחנו עובדים עם רוב חברות התעופה, ואני שמח שזו חברה קטנה, שלא יהיה כדור שלג. אגב, לא בטוח שגם בחברה זו יפסיקו לעבוד איתנו - זה שהגיבו לתייר ככה, זה לא אומר שיפסיקו לקנות מאיתנו. מי שלא רוצה לקנות ממני, נלמד להסתדר בלעדיו. עם כל החרמות באירופה - ברגע שצרכן שם חושב שהמוצר טעים, אז הוא קונה אותו. כשיש בסופרמרקט מוצר שלנו, והוא טעים - הוא יקנה אותנו. עובדה ש-20% מהמחזור שלנו זה יצוא, ואנחנו מייצרים במחירים טובים".