"בשנה הבאה יהיה מרחץ דמים במדיה המסורתית"

כך העריך שיין סמית, מנכ"ל תאגיד המדיה Vice ■ "פוקס כבר יצאה בהצעת רכש לטיים וורנר. אפל יצאה בהצעה לטיים וורנר, והיא רוצה לקנות גם את נטפליקס. בששת החודשים הבאים כולם ינסו לקנות מישהו אחר, ואנחנו נשב ונתגלגל מצחוק"

שיין סמית / צילום: בלומברג
שיין סמית / צילום: בלומברג

שיין סמית בן ה-46, מנכ"ל ואחד ממייסדי Vice, תאגיד המדיה שמחולל טלטלה בקרב חברות המדיה המסורתיות, צופה "מרחץ דמים" בקרב חברות המדיה המסורתיות הגדולות בעולם, שנאבקות על עתידן בתעשייה שעדיין מסתגלת לשיבוש הדיגיטלי.

מוזיקאי הפאנק לשעבר, שהפך ליזם מדיה, אמר דברים אלה לפני שנשא את ההרצאה היוקרתית בפסטיבל הטלוויזיה הבינלאומי באדינבורו - אחד האירועים החשובים ביותר של התעשייה.

סמית אמר כי חברות כמו FOX המאה ה-20 של רופרט מרדוק, ויאקום וטיים וורנר צריכות להתמזג, מכיוון שהקהל שלהן הולך ומצטמצם, והדור הצעיר של צופי הטלוויזיה הולך ומתנתק מהן.

"כבר ראינו קונסולידציה אדירה בשנה הנוכחית, והשנה הבאה תהיה מרחץ דמים", אמר סמית. "FOX כבר יצאה בהצעת רכש לטיים וורנר. אפל יצאה בהצעה לטיים וורנר, והיא רוצה לקנות גם את נטפליקס. אם ויאקום תמשיך בקריסה השייקספירית שלה - שזה משהו שנפלא לצפות בו מבחינתי - נראה את כולם חוטפים מה שהם יכולים. בששת החודשים הבאים כולם ינסו לקנות מישהו אחר, ואנחנו נשב כאן ונתגלגל מצחוק".

דבריו של סמית נאמרו בזמן שתעשיית המדיה מתכוננת לתקופת זעזועים נוספת. הכרזתה של יוניוויז'ן בשבוע שעבר על רכישת גוקר מדיה הייתה האחרונה בשורת עסקאות. ביולי קנתה וריזון את יאהו תמורת 4.8 מיליארד דולר, לאחר שאשתקד קנתה את AOL תמורת 4.4 מיליארד דולר. NBC יוניברסל רכשה לאחרונה אחוזים ב-Vox Media ובבאזפיד.

מהלכים אלה מתרחשים בעוד קהל הצופים בטלוויזיה בכבלים בארה"ב ממשיך להתכווץ, ועקב כך נרשמת ירידה חדה בהכנסות הפרסום. הצופים עוברים לשירותים דיגיטליים מקוונים כמו נטפליקס או יו-טיוב. חברת הייעוץ PwC מעריכה כי בשנה הבאה יעלו הכנסות הפרסום הדיגיטלי בארה"ב לראשונה על הכנסות הפרסום בטלוויזיה.

לאחר ש-Vice נחלה הצלחה רבה לפני 5 שנים בעקבות כניסתה לשוק הווידאו המקוון, היא הפכה ליעד פוטנציאלי לחברות מדיה מסורתיות, שמבקשות להגיע לקהלים צעירים יותר. בדצמבר 2015 הוציאה וולט דיסני 400 מיליון דולר על הכפלת אחזקתה ב-Vice Media לכ-10%, בעסקה ששיקפה שווי של יותר מ-4 מיליארד דולר לחברה הפועלת מברוקלין. שנתיים קודם לכן רכשה פוקס 5% ב-70 מיליון דולר.

סמית אמר כי יש לו דילמה אם למכור או לא. "האם לעשות משהו טוב עבור עצמי ולהישאר בפנים ועצמאי, או לעשות משהו טוב עבור בעלי המניות שלי?".

סמית ייסד את Vice עם שני חברים ב-1994 כמגזין. כיום יש ל-Vice נוכחות ב-55 מדינות ברחבי העולם. בחודש הבא היא תשיק בבריטניה ערוץ משלה, Viceland, בשותפות עם Sky TV.

סמית הוסיף: "יש מהפכה בתחום המדיה. זה מפחיד, וזה מהיר, וזה הולך להיות מכוער. בטווח הארוך פירושו של דבר הוא מגרש משתנה, מנה קטנה עד בינונית של כאוס, ושוק מהיר, משתנה ללא הרף ותנודתי מאוד, שבו ישרדו רק החברות הזריזות והדינמיות ביותר".