שוק האשלג תוסס: פוטאש ואגריום מנהלות מגעים למיזוג

מניית פוטאש ומניית אגריום, הנסחרות בוול סטריט, מזנקות ■ גם חברת הדשנים הישראלית כיל, ש-14% מתוכה נמצאים בבעלות פוטאש, מטפסת גם היא

מכרה אשלג  / צילום: רויטרס
מכרה אשלג / צילום: רויטרס

מניית כיל זינקה אתמול ב-4.5% במחזור ענק בבורסה והיום הוסיפה עוד 0.5% לערכה במהלך המסחר. הרקע לעלייה החריגה - דיווחים בנוגע למיזוג אפשרי בין שתי ענקיות דשנים - פוטאש ואגריום. מניית פוטאש זינקה אתמול בכמעט 11% וזו של אגריום ב-7% בסיום המסחר בוול סטריט. הדיווח על מגעים בין שתי החברות הזניק את כל סקטור מניות הדשנים בוול סטריט.

שתי החברות, בדומה לכיל, ספגו בשנתיים האחרונות ירידה חדה בערכן על רקע השפל העמוק בשוק הדשנים העולמי. בשנה האחרונה נרשמה ירידה של כ-30% במחירי חוזי האשלג שחתמו ספקיות הדשנים להודו וסין, לרמה של 220 דולר לטון.

מניית פוטאש צנחה בשנה האחרונה ב-31% והשלימה צניחה של כ-70% מהשיא בפברואר 2011. שווי שוק החברה, המחזיקה ב-13.8% ממניות כיל, עומד על 15 מיליארד דולר. אגריום נפגעה פחות וירדה ב-7% בלבד בשנה האחרונה ושוויה הצטמק ל-13.5 מיליארד דולר. כיל עצמה, שבשליטת החברה לישראל של עידן עופר, איבדה 26% בשנה (צנחה ב-60% מינואר 2013) ושווי השוק שלה עומד על כ-20 מיליארד שקל.

מיזוג יאפשר לשתי החברות להתייעל ולחסוך בהוצאות על רקע התמשכות המשבר בשוק הדשנים, שעדיין לא רואים את סופו. זאת, במקביל לצמצום אפשרי בתחרות, מה שעשוי להביא לעליית מחירים מסוימת. גורם המקורב למגעים אמר לסוכנות בלומברג כי עדיין אין הסכמה סופית על מיזוג אולם הודעה רשמית תיתכן בקרוב, "אולי אפילו בשבוע הבא".

אילנית שרף, מנהלת מחקר ברוקראז' בפסגות, מציינת כי "כרגע, נוכח עודף ההיצע הקיים בשוק וצפוי אף לגדול בשנים הבאות נראה כי מיזוג בין חברות בענף יכול להוביל לשליטה טובה יותר על הכמויות ולהידוק של השוק על מנת לאפשר חזרה לתוואי של עליית מחירים. במצב הנוכחי המיזוג יאפשר גם מהלכי התייעלות בייצור ובאספקה שהכרחיים וקלים יהיו לביצוע עם מיזוג בין החברות. עם זאת, נשאלת השאלה כיצד המיזוג באמת ישפיע על היצע הכמויות בשוק ולבסוף על המחירים למרות הגידול הצפוי בכמויות".

בנוגע להשפעה האפשרית על כיל אומרת שרף כי "החששות בנוגע למכירות מניות כיל על ידי פוטאש עם רכישת אגריום קצת מוגזמים, וזאת בלשון המעטה. נציין כי פוטאש אמנם אמרה שבמידה ולא יתאפשר לה להגדיל את אחיזתה בכיל אז יתכן והיא תמכור את אחזקתה. אבל החברה אמרה מספר לא מועט של פעמים כי היא תבצע מכירה במחיר שישקף מבחינתה שווי הוגן. כפי הנראה פוטאש לא תזרים את המניות לשוק.