"אובדן עמוס 6 בפיצוץ פותח הזדמנויות חדשות לתע"א"

"דיפנס ניוז": "עתה, כשמכירת חלל תקשורת לתאגיד הסיני Xinwei מוטלת בספק, גדלים הסיכויים שתע"א תזכה בחוזה לייצר לוויין חלופי לזה שהושמד ואולי גם בחוזים לייצור לווייני המשך עתידיים"

הלוויין עמוס 6/ צילום: חלל תקשורת
הלוויין עמוס 6/ צילום: חלל תקשורת

תע"א דווקא עשויה לצאת נשכרת מאובדן הלוויין עמוס 6 בפיצוץ על כן השיגור של חברת Space-X בקייפ קנווראל בפלורידה בשבוע שעבר. בעוד שהתאונה מהווה נסיגה אסטרטגית לתעשיית החלל הישראלית, היא גם פותחת לפניה הזדמנויות חדשות - כך טוען מאמר ב"דיפנס ניוז" שמתפרסם היום (א').

המכירה המתוכננת של חלל תקשורת, שהייתה אמורה להיות מפעילת עמוס 6, לחברה הסינית Xinwei איימה על סיכויי תע"א לזכות בחוזים לבניית לווייני המשך לסדרת לווייני עמוס. עתה, כשהמכירה מוטלת בספק בעקבות הפיצוץ בפלורידה, משתנה התמונה.

ב-24 באוגוסט, הודיעה חלל תקשורת לבעלי המניות העיקריים, ש-Xinwei מוכנה לרכוש אותה תמורת 285 מיליון דולר במזומן. חלל ציינה בהודעתה שהעסקה תלויה בשיגור מוצלח של עמוס 6 למסלולו. עתה, כשהעסקה אפופה בערפל של אי ודאות, אומרים מנהלים בתעשיות הביטחוניות ומומחים אחרים בישראל, שלתע"א יש סיכוי גדול יותר לזכות בחוזה לייצור לוויין חלופי לעמוס 6 וכן לייצורם של לווייני תקשורת נוספים בסדרת עמוס. ייצורם של אלה היה נמסר כנראה לחברות לא ישראליות לו חלל תקשורת הייתה נמכרת לסינים, אומר "דיפנס ניוז".

כמובן, דרכה של תע"א לחוזים הנכספים האלה עדיין ארוכה. גורמים בכירים בתעשיות הביטחוניות אמרו לשבועון, כי חלל תקשורת קיימה מגעים עם החברות האמריקאיות בואינג ולוראל על מחירים ונתונים שקשורים לייצור פוטנציאלי של לווייני עמוס 7 ועמוס 8.

יוסי וייס, מנכ"ל תע"א, הודה בראיון לפני כמה חודשים, שהחברה תצטרך לעבוד קשה כדי לשכנע את חלל תקשורת לא לפנות לחברות זרות לייצור לווייני המשך בסדרת עמוס, בדיוק כפי שתע"א נאלצה לעבוד קשה כדי לקבל את החוזה לייצור עמוס 6.

 

טל ענבר, ראש תכניות החלל במכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, אמר ל"דיפנס ניוז", כי "מדובר במשבר ובהזדמנות בעת ובעונה אחת; הכל יהיה תלוי בעוצמתה ובמשאביה הפיננסיים של חלל תקשורת". היא ציין, שלו העסקה לרכישת חלל ע"י הסינים הייתה יוצאת אל הפועל, היה רק סיכון קטן לכך שתע"א הייתה מקבלת את החוזה לייצור עמוס 7. עכשיו, הסיפור משתנה, אומר ענבר.

"אם - לאחר שחלל תקשורת תקבל את כספי הביטוח - היא תשיק תכנית חירום לייצור לוויין חדש, ואם - וזה אם גדול - חלל תזמין את הלוויין מתע"א, הדבר יבטיח שמגזר לווייני התקשורת בישראל יוסיף להיות בעסקים", אמר ענבר.

הוא הוסיף, שהשאלה הגדולה היא מהן תכניותיה של חלל תקשורת בעתיד. אם החברה תרצה להחליף את עמוס 6 במהירות, החברה תוכל לרכוש לוויין תקשורת שכבר נמצא בחלל.

חלל תקשורת ותע"א נמנעו מתגובה על שאלה כיצד, אם בכלל, אובדן עמוס 6 ישפיע על מכירת חלל לסינים או מה יהיה גורל לווייני ההמשך העתידיים.

בהודעה של הנהלת תע"א מ-1 בספטמבר נאמר: "אנו מצטערים על אובדן הלוויין עמוס 6 ואנו מוכנים להוסיף ולשרת את חלל תקשורת. מגזר לווייני התקשורת הוא בעל חשיבות אסטרטגית לתע"א ולמדינת ישראל ואנו מקווים שהמדינה תוסיף לפעול למען שמירה על הידע שהצטבר בישראל (על ייצור לווייני תקשורת), ידע שיאפשר לנו להוסיף לייצר לווייני תקשורת בישראל".