פייסבוק: התחליף לעמוס 6 - מטוס סולארי ששוקל פחות מפרה

התוכנית הגרנדיוזית של צוקרברג לחיבור כל העולם לאינטרנט ספגה פגיעה, אך תישען מעתה על פיתוח עצמאי של החברה ■ כל הפרטים על "אקילה" - העובד החדש בפייסבוק

מטוס האקילה / מתוך פייסבוק
מטוס האקילה / מתוך פייסבוק

חברת פייסבוק ומייסדה, מארק צוקרברג, שמו להם למטרה לחבר את כל העולם לרשת האינטרנט. המניעים למהלך זה מגוונים ונעים בין קידום ערכים חברתיים של השכלה ושוויון הזדמנויות, לבין חדירה לפלחי שוק חדשים והגדלת בסיס הלקוחות של פייסבוק.

אחד מעמודי התווך בתוכנית של פייסבוק להפצת האינטרנט היה "עמוס 6", הלוויין הישראלי מתוצרת "חלל תקשורת". הלוויין, שהושמד מעט לפני שיגורו המתוכנן, היה אמור לספק גישה לאינטרנט לאוכלוסיה של מאות מיליונים ביבשת אפריקה. צוקרברג התבטא בנוגע להרס הלוויין באכזבה רבה, אך ציין כי פייסבוק תמשיך לחתור להגשמת המטרה שהציבה לעצמה, וזאת באמצעות אחת מפיסות הטכנולוגיה המרתקות שפיתחה החברה - "אקילה".

המטוס הסולארי, שפותח בידי מהנדסי פייסבוק למטרה הבלעדית של פרויקט הרחבת הגישה לאינטרנט, מתוכנן לטוס בגובה 18,000 מטר במהירות מירבית של כ-130 קמ"ש. בניסוי שנערך ביוני, הצליח צוות פייסבוק להטיס אותו במשך 96 דקות. בסופו של דבר, אמור "אקילה" לשהות באוויר במשך 3 חודשים בכל טיסה - כאשר נחיתה לצורך תיקונים ושיפורים תותנה בשיגור "אקילה" אחר לאותו איזור, על מנת שאספקת האינטרנט לא תיפגע. עבור כל "אקילה" ששוהה באוויר, פייסבוק מחזיקה צוות של כ-14 עובדי קרקע - מהנדסים, טכנאים וטייסים - אולם האחרונים משמשים כגיבוי שכן המראתו, טיסתו ונחיתתו נעשות באופן אוטומטי לחלוטין.

בעוד שמוטת כנפיו ארוכה מזו של בואינג 737, משקלו עומד על כ-500 ק"ג - כאשר זה כולל את ציוד שידור האינטרנט ואת הסוללות הסולאריות שמפעילות אותו. צוקרברג הבהיר כי לצורך הגדלת יעילות ניצול האנרגיה והארכת זמן השהיה באוויר, מהנדסי החברה מתכננים לקצץ במשקל זה אף יותר.

המטוס בנוי מתערובת של סיבי פחמן קלים במיוחד, כך שנראה כי הקטנת המשקל תתבצע באמצעות אופטימיזציה ומזעור של הסוללות. אין להסיק מכך שצריכת החשמל של "אקילה" בזבזנית כיום - בעת שיוט, הצריכה שלו שווה, בקירוב, לזו של 3 מייבשי שיער. אתגר נוסף העומד בפני החברה הוא צבירת אנרגיה סולארית במהלך היום בכמות שתספיק להמשך הטסת "אקילה" גם בלילה.