8 תיירים סינים התארחו במסעדת אבו-גוש - והחשבון: 16,500 שקל

לשכת התיירות הנכנסת: "בטוח שיש מיליארד סינים, לא בטוח שכולם פראיירים" ■ בעל המסעדה: "חשבתי שהם צריכים לשלם הרבה יותר, זה לא הרבה ביחס למה שהם קיבלו"

חשבונית מסעדת אבו-גוש / צילום: לשכת התיירות הנכנסת
חשבונית מסעדת אבו-גוש / צילום: לשכת התיירות הנכנסת

קבוצת של כ-8 תיירים סינים שהתארחה במסעדת אבו-גוש לפני כשבועיים קיבלה את החשבון הבא: 

4,000 שקל להשכרת חדר פרטי
650 למנות ראשונות וסלטים
5,900 שקל עבור אלכוהול
3,150 שקל למנה עיקרית
1,300 שקל לקינוחים
1,500 שקל - דמי שירות

בסך-הכול: 16,500 שקל

את החשבונית הפיצה היום (א') לשכת התיירות הנכנסת עם הכיתוב הבא: "במסגרת סיור של קבוצה בת 8 סינים, עצרו לאכול במסעדת אבו-גוש. החשבון שקיבלו מצורף לעיון. בטוח שיש מיליארד סינים, לא בטוח שכולם פראיירים. אלה הודיעו כי לא יחזרו או ימליצו לחברים שלהם להגיע לישראל. פראיירים הם בסיס עסקי רעוע מאוד לתוכנית עיסקית, וככה אנחנו במו-ידינו הורסים את ניצני הפוטנציאל של השוק הסיני בישראל". 

כ-47,000 תיירים מסין פוקדים את ישראל מדי שנה, כשליש מהם אנשי עסקים. משרד התיירות שם לו למטרה לקדם את התיירות הסינית רווית הפוטנציאל עם שורה של מהלכים, הכוללים למשל התאמת בתי מלון לצורכיהם, סיורים מיוחדים ועוד.

החשבון האמור מעלה משאיר טעם לפגם שסותר את הפתגם הוותיק "הסבר פניך לתייר", אלא שלפי ג'אודת איברהים, מבעלי המסעדה, יש לכך נימוק. 

לדבריו, "קיבלתי טלפון שקבוצה של תיירים סינים רוצה לבוא למסעדה, אבל בתנאי שנסגור את המסעדה בפני כל הסועדים. דובר היה על יום שישי, כשעיקר הפעילות שלנו בשבוע היא בשישי-שבת. יש לנו מקום ל-300 איש, וסגרנו את הכל לקבוצה הזו, שכל השטח היה עבורה.

"מיום שישי בשעה שלוש ועד חצות הם ישבו, השתוללו והשתכרו. ביקשו שאקנה משקאות אלכוהוליים שקניתי מראש באלפי שקלים, ביקשו את הבר זמין, ביקשו כבש של 30 ק"ג ממולא ועוד מטעמים. זו לא ארוחה שבאים לאכול וללכת, והם גם לקחו את כל מה נשאר איתם אחרי כן.

"האמת שחשבתי שהם צריכים לשלם הרבה יותר, לאור העובדה שלא היו לי עוד סועדים באותו היום. הם נהנו והודו לי, ועכשיו אחרי שבועיים מישהו מנסה ללכלך עלינו. זו הייתה עלות ריאלית ביחס לארוחה. יש לנו גם ארוחות ב-20 שקל, ויש ארוחות שעולות ככה. אם מנתחים את הסכום הזה, מגלים שזה לא הרבה ביחס למה שהם קיבלו". 

יוסי פתאל מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת שהפיץ אמש את החשבונית השנויה במחלוקת שקיבלו קבוצת התיירים הסיניים במסעדת אבו-גוש מספק פרטים נוספים לסאגה : "בעקבות בירור נוסף שעשתה הלשכה למארגני תיירות נכנסת לישראל עם הסוכן והמדריך, להלן כמה פרטים ועובדות נוספות היכולות להאיר את תגובת בעל המסעדה באור שונה. שמונת התיירים הסינים הגיעו למסעדה לאחר השעה 7 בערב.

"המסעדה לא נסגרה במיוחד עבורם אלא הם קיבלו חדר פרטי בלבד. באותו הזמן היו סועדים נוספים בחלקי המסעדה האחרים. האלכוהול שהוגש בארוחה לא הוזמן מראש ובמיוחד לאורחים, והיה מונח על השולחנות טרם הגעת הקבוצה. לא היו דרישות מעבר למה שהיה. מעדות המדריך לא היו 30 ק"ג בשר כנטען והקבוצה שהתה כ-4 שעות במסעדה. הלשכה בחרה להעלות את המקרה לידיעת הציבור בכדי להאיר את החשיבות ביחס הוגן ואדיב לתיירים המגיעים לישראל ומהווים נדבך חשוב בכלכלת המדינה. התיירות הנכנסת לישראל מהווה כ-15 אחוז מסך כל יצוא השירותים של מדינת ישראל ומהווה מחולל תעסוקה חשוב בפריפריה".