נבידאה מוכרת פעילות כדי לכסות חוב; המניה מזנקת

נבידאה תקבל 80 מיליון דולר ונושאת חוב מיידי של 51 מיליון ■ תישאר עם מוצרים הנמצאים בשלבים מוקדמים של פיתוח

חוקרת במעבדה / צילום: רויטרס
חוקרת במעבדה / צילום: רויטרס

חברת האבחון והתרופות נבידאה  נכנעה לחוב שלה: החברה הודיעה היום (ג') על חתימה על מזכר הבנות למכירת המוצר המוביל שלה, lymphoseek, שהניב לה במחצית הראשונה של 2016 הכנסות של 8.5 מיליון דולר בצמיחה של 123%. תמורת המכירה תקבל נבידאה 80 מיליון דולר בעת סגירת העסקה ועוד תשלומי אבני-דרך ותמלוגים בהתאם להכנסות שתרשום הרוכשת מן המוצר, עד סכום מקסימלי של 310 מיליון דולר. הרוכשת היא חברת Cardinal Health, המפיצה היום את מוצרי החברה ואחראית להצלחה השיווקית שלהם.

בעקבות ההודעה עולה מניית החברה בחדות, והחברה נסחרת לפי שווי של 282 מיליון שקל בתל-אביב.

נבידאה מוכרת את המוצר כדי לממן חוב של כ-51 מיליון דולר שיש לה לחברת CRG. נבידאה תוכל להמשיך לפתח את לימפוסיק לתחומים שאינם תחום הסרטן, תוכל לשווק את לימפוסיק מחוץ לארה"ב (בעצמה או דרך צד שלישי), וכן תמשיך להחזיק בפעילות פיתוח התרופות שלה, כולל חלקה המתבצע תחת חברת Macrophage.

יו"ר החברה ד"ר מייקל גולדברג מאמין מאוד במוצר של מקרופג' שנמצא בשלבי פיתוח מוקדמים מאוד. בעבר ציין כי הוא עשוי להוציא את מקרופג' כספין אוף לחברה נפרדת, שמבחינתו תכיל אז את רוב הערך של נבידאה. בסופו של דבר המוצר הרושם מכירות, לימפוסיק, הוא שהוצא מן החברה ומשקיעי נבידאה נותרו עם פעילות מקרופג' ויתר המוצרים התרופתיים של החברה.

גולדברג אמר היום כי "העסקה מעניקה לנו את המשאבים הדרושים הן לתשלום מלוא החוב ל-CRG, והן לפיתוח צנרת התרופות שלנו".

הפעילות הנוספת של נבידאה כולן מבוססות במקור על אותה הפלטפורמה של לימפוסיק, שיודעת לזהות קולטן המבוטא על גורמים במערכת החיסון, מקרופגים, כאשר הם פעילים. מקרופגים הם רכיב במערכת החיסון של הגוף אשר מזהה גורמים זרים לגוף באופן לא ספציפי (כלומר מבדיל בין עצמי לבין לא-עצמי), וגם תורמים למערכת החיסון הספציפית (המזהה גורמי מחלה שכבר מוכרים לגוף). מוצר הלימפוסיק משתמש ביכולת הזו לאתר מקרופג'ים פעילים כדי למפות את פעילות בלוטות הלימפה אצל חולי סרטן. המטרה של נבידאה היא להשתמש ביכולת להיקשר לקולטן על המקרופג כדי לטפל במחלות שמאופיינות בפעילות יתר של מקרופגים, כמו למשל מחלות אוטו-אימוניות מסויימות.

החברה ערכה כמה ניסויים קליניים במוצרים שלה לאבחון של מחלות נוספות מלבד סרטן, למשל אבחון משופר של דלקת מפרקים. אולם, אין כרגע לוחות זמנים ברורים להתקדמות במסלול זה. כמו כן ערכה כמה ניסויים גישושיים בבני אדם לפלטפורמות הטיפוליות שלה.

לחברה גם תרופה בתחום הנוירולוגי שאותה הודיעה בעבר שהיא מתכוונת למכור, בשל עלויות הפיתוח הגבוהות של מוצר כזה.