תביעת הדיבה נגד יגאל סרנה: נתניהו ישיב לשאלות ההגנה

השופט עזריה אלקלעי קבע כי שרה נתניהו לא תצטרך להשיב לשאלות ההגנה, אולם ראש הממשלה יידרש לענות בין היתר לשאלות האם היו בעבר מקרים שבהם המאבטחים הפרידו בינו לבין רעייתו, ולהתייחס לפרטי המקרה שאירע לטענת סרנה בכביש מספר 1

בנימין נתניהו ויגאל סרנה / צילומים: תמר מצפי ואיל יצהר
בנימין נתניהו ויגאל סרנה / צילומים: תמר מצפי ואיל יצהר

רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, לא תידרש לענות על השאלות שהפנו אליה עורכי דינו של העיתונאי יגאל סרנה באמצעות שאלונים, במסגרת קדם המשפט. כך נקבע היום (ד') בדיון קדם משפט שנערך בבית משפט השלום בתל אביב, בתביעת הדיבה שהגישו ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו נגד סרנה.

התביעה נגד סרנה נוגעת לפוסט שהוא פרסם בחודש מארס השנה בעמוד הפייסבוק שלו, ובו סיפר על מקרה שלדבריו אירע במציאות, שמהלכו, בעת נסיעה לילית של שיירת ראש הממשלה בכביש מספר 1, נאלצה השיירה כולה לעצור, וראש הממשלה בנימין נתניהו נדרש לעזוב את הרכב בשל ריב עם רעייתו. בני הזוג מכחישים מכל וכול את האירוע, ובאמצעות עורך דינם יוסי כהן תובעים מסרנה פיצוי של כ-280 אלף שקל בשל הוצאת לשון הרע.

אולם למרות הנושא העסיסי, הדיון היום היה ברובו טכני. נקבע בו כי סדר הבאת הראיות ישונה כך שהנתבע, סרנה, הוא שיחל בהבאת ראיותיו והוא זה שיגיש תחילה את תצהיריו. עוד נקבע כי בקשת עו"ד כהן לפיצול הדיון תידחה.

נושא נוסף שעלה היום לדיון והתקבלה בו הכרעה, נוגע לשאלון שהעבירו עורכי דינו של סרנה, ליאור אפשטיין ואביגדור פלדמן, לבני הזוג נתניהו. "השאלון גדול ומכביד מדי, אנחנו לא נדון כאן בכל הכתבות נגד ראש הממשלה", אמר מיד בפתח הדיון בנושא השופט עזריה אלקלעי. הוא הבהיר עוד כי המשפט לא יעסוק באופייה של שרה נתניהו, "אלא אם ערכאה גבוהה יותר תכפה עליי".

תשובות בתוך 30 יום

עו"ד כהן תקף בחריפות את השאלון שהוגש לבני הזוג נתניהו: "הם חושבים שהשאלון ירתיע אותנו, זה לא ירתיע. אף שאלה בו לא רלוונטית. פשוט בושה". ובהמשך הוסיף: "יכול להיות שיש גם איזה עיתון שמממן את כל זה". סרנה הוא עיתונאי ותיק ב"ידיעות אחרונות", אך את הדברים שעליהם הוא נתבע הוא כתב כאמור בעמוד הפייסבוק שלו, והעיתון אינו מייצג אותו בתיק.

למרות טענתו של עו"ד כהן כי אף שאלה בשאלון אינה רלוונטית, השופט אלקלעי קבע כי על חלק מהשאלות בכל זאת יידרש ראש הממשלה לענות. על החלק הראשון בשאלון, שכולל כולו פרסומי עבר מהתקשורת על בני הזוג נתניהו, לא יידרשו בני הזוג לענות, וכך גם על כל השאלות שהפנתה ההגנה לשרה נתניהו. בין השאלות הללו נכללות שאלות כגון: "האם התרחש מקרה שבו מנעת מבעלך להיכנס למקום מגוריכם?" ו"האם בנוכחות אנשים נוספים השלכת חפץ על בעלך?".

יחד עם זאת, ראש הממשלה כן יידרש כאמור לענות על חלק מהשאלות שהופנו אליו, נושא שממנו ניסו הוא ועורך דינו להימנע. כך, למשל, הוא יצטרך להשיב אם היו בעבר מקרים שבהם מאבטחים של ראש הממשלה הפרידו בין נתניהו לרעייתו, ואם ניתנו למאבטחים הנחיות כיצד לפעול במקרה שיש להרחיק את נתניהו מרעייתו. כמו כן יצטרך לענות על שאלות ממוקדות יותר, הנוגעות לאירוע עצמו (שכאמור מוכחש על ידו). ראש הממשלה יידרש להשיב על השאלות הללו בתוך 30 יום.

הענן הגדול שריחף מעל הדיון נגע לשאלה האם התובעים, בני הזוג נתניהו, יגיעו להעיד במשפט. עו"ד כהן סירב לומר אם יזמן אותם לדוכן העדים, כשברור כי הוא ובני הזוג אינם נלהבים מהעניין, בלשון המעטה, אך עו"ד אפשטיין הבהיר כי הוא בכל מקרה מתכוון לזמנם מטעם ההגנה.

השופט אלקלעי ציין כי זוהי כמובן זכותו של אפשטיין. "הוא לא יוותר על הזכות לחקור את ראש הממשלה ואת רעייתו", אמר לעו"ד כהן, ועו"ד אפשטיין מלמל כי הכבוד הזה יהיה שמור דווקא לשותפו במשפט, עו"ד פלדמן.

כעת יידרשו הצדדים להגיש את תצהיריהם. ההגנה תעשה זאת עד 1 בינואר 2017, והתביעה עד 1 בפברואר. שלב ההוכחות במשפט יחל בסוף חודש פברואר.