"האינפלציה בישראל נמוכה מאוד ובולטת בהשוואה בינלאומית"

כלכלני לאומי: שיעור האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו ביולי השנה עמד על -0.6%, לעומת עלייה של 0.8% במדינות ה-OECD ■ הסיבה העיקרית לפער: יוזמות ממשלתיות להורדת המחירים

ביטוח ופיננסים ניירות ערך בורסה מגדלת / צלם: thinkstock
ביטוח ופיננסים ניירות ערך בורסה מגדלת / צלם: thinkstock

תופעת ירידה בקצב האינפלציה, שמאפיינת בשנים האחרונות את מרבית כלכלות העולם, לא פסחה על ישראל. שיעור האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו ביולי השנה, הסתכם בירידה של 0.6%, כאשר הממוצע של מדינות ה-OECD עמד על עלייה של 0.8%. ובשנת 2014 ירד מדד המחירים לצרכן בישראל ב-0.2%, לעומת העלייה של 1.7% במדינות השייכות לארגון ה-OECD. 

כלכלני בנק לאומי מתייחסים הבוקר (ה') בסקירתם השבועית לתופעה זו: "ירידת המחירים בישראל הייתה חדה יותר מאשר הממוצע של מדינות ה-OECD". לדבריהם, פער זה ברמות האינפלציה מוסבר בעיקר על ידי גורמים שייחודיים לישראל, כגון יוזמות ממשלתיות להורדת יוקר המחיה: הפחתת המע"מ, הפחתת מחירי המים והחשמל, הוזלת ביטוחי החובה, ביטול אגרת הטלוויזיה. 

בנוסף לכך, בלאומי מסבירים כי גם התיסוף המתמשך בשער השקל משפיע על ירידת האינפלציה ומציינים כי "מתחילת השנה ישנה עלייה בתנועות ההון הנכנסות לישראל אשר עקביות עם 'שקל חזק'. התפתחות זו, לצד הרמה הנמוכה של האינפלציה הצפויה במבט קדימה, מצביעה על "סביבת אינפלציה" נמוכה מאוד בישראל, אשר בולטת בהשוואה בינלאומית". 

השוואה בינלאומית

מדד המחירים לצרכן במדינות השייכות לארגון ה-OECD עלה בממוצע בשיעור של 0.8% ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו ביולי השנה. מדובר באינפלציה שנתית מתונה, הנמוכה משמעותית בהשוואה ל-2014, אז עמדה האינפלציה השנתית על 1.7% בממוצע. "ההתמתנות בקצב האינפלציה בקרב מדינות ה-OECD, נבעה בעיקר מהירידה במחירי האנרגיה והסחורות בעולם. ירידה זו הינה, בין היתר, תוצאה של צמצום בהיקפי הביקוש הגלובאלי, שחל על רקע האטה בפעילות הכלכלית ברחבי העולם". 

יצוין כי שנת 2015 הסתכמה בירידה ממוצעת של כ-47% במחיר הנפט. נוסף על כך, מחירי הסחורות בתחום המזון והמשקאות ירדו בכ-19% ב-2015, ומחירי התשומות לייצור בכ-15%. 

במבט קדימה, כלכלני לאומי מצפים כי שיעור השינוי השנתי של מדד המחירים לצרכן בישראל, יעלה באופן הדרגתי מאוד וייצא מהתחום השלילי לקראת סוף השנה , כאשר סעיף הדיור צפוי להמשיך להיות גורם ההתייקרות הדומיננטי במדד בחודשים הבאים. לדבריהם, האינפלציה בשנת 2016 תוסיף להיות נמוכה באופן משמעותי מיעד יציבות המחירים של הממשלה (1%-3%).

מדד המחירים לצרכן
 מדד המחירים לצרכן