תוך חודשים ספורים: ערוץ 20 ישודר גם באמצעות עידן פלוס

עתירת הערוץ לבג"ץ התקבלה ■ עלות הוספת הערוץ למערך - 10 מיליון שקל ■ הערוץ יישא בעלות של 2 מיליון, הציבור יישא במרביתה - 8 מיליון שקל

פאנל בערוץ 20 / צילום: איל יצהר
פאנל בערוץ 20 / צילום: איל יצהר

ערוץ 20 יוכל להעביר בקרוב את שידוריו גם באמצעות מערך עידן פלוס, כך נקבע היום באופן סופי בבג"ץ, בעקבות עתירה שהגישו אנשי הערוץ לפני כשנה. אנשי הערוץ דורשים כבר זמן רב לאפשר את קליטתו גם באמצעות עידן פלוס, בין היתר מכיוון שלטענתם חלק גדול מקהל היעד שלהם, אוכלוסייה דתית ומסורתית, לא מחובר לפלטפורמות הרב ערוציות (הוט, yes וסלקום TV) שכיום רק דרכן אפשר לצפות בו.

מערך עידן פלוס מאפשר כיום לציבור לצפות ללא דמי מנוי חודשיים בשישה ערוצים בלבד (ערוץ 2, ערוץ 10, ערוץ 1, ערוץ 23, ערוץ 33 וערוץ 99). עלות התחזוקה השנתית של המערך הנוכחי עומדת על כ-24 מיליון שקל - לאחר בהקמת מערך עידן פלוס כולו השקיעה המדינה יותר מ-150 מיליון שקל - וזו מתחלקת בין ששת הערוצים.

על מנת לאפשר להעביר ערוצים נוספים באמצעות עידן פלוס יש צורך ב"מרבב" נוסף, שעלות תחזוקתו השנתית עומדת על כ-10 מיליון שקלים בשנה. עלות זאת הייתה אמורה להתחלק בין הערוצים הייעודיים השונים - ערוץ 24, ערוץ 9, הערוץ הייעודי הערבי הלא TV ועוד - אך מבין הערוצים הללו רק ערוץ 20 היה מעוניין בכך.

לפני כחודש - לאחר שערוץ 20 פנה לבג"ץ וזה הורה למדינה לנמק מדוע לא יועלה הערוץ לעידן פלוס באופן מיידי - כבר התקבלה החלטה בממשלה שלפיה גם אם ערוץ 20 לבדו יעלה למרבב החדש, תוטל עליו עלות תחזוקה של כ-2 מיליון שקל בשנה בלבד. שאר הסכום, כ-8 מיליון שקל בשנה, יוטל למעשה על הציבור דרך הערוצים הממשלתיים שפועלים כיום באמצעות עידן פלוס (ערוץ 1, ערוץ 33, ערוץ 23, וערוץ הכנסת), שכעת ישלמו יותר, אלא אם כן ערוצים ייעודיים נוספים יבחרו בכל זאת להצטרף, ולשלם את חלקם. ערוצים 2 ו-10 משלמים כיום כל אחד כ-3.8 מיליון שקל בשנה עבור תחזוקת המערך, ומחיר זה לא ישתנה.

למרות ההסכמה על שינוי התקנה כך שהיא תאפשר את עלייתו של ערוץ 20 בלבד למרבב החדש, בשל טעות טכנית שנפלה בה הדבר נמנע מהערוץ בפועל. היום התחייבה המדינה בבג"ץ לתקן את הטעות - בתקנה ייכתב שמספיק שתהיה תפוסה של 9% מהמרבב כדי שהוא יופעל במקום 10% כפי שנכתב קודם לכן - והשופטים הורו לה למסור לבית המשפט הודעת עדכון על כך בתוך חודשיים. על פי הערכות, לאחר אישור התקנה וזמן קצר יחסית של שידורי ניסיון, תוך חודשים ספורים יוכל ערוץ 20 לעלות בפועל לאוויר באמצעות מערך עידן פלוס.

ערוץ 20, שעלה לאוויר לפני יותר משנתיים, פועל במסגרת הערוצים הייעודיים תחת ההגדרה של ערוץ מורשת. מנכ"ל הערוץ הוא אבי בר, ובעל השליטה הוא איש העסקים יצחק מירילשווילי.