פוטאש ואגריום מתמזגות בעסקה בשווי 36 מיליארד דולר

מגמת הקונסולידציה בשוק החקלאות העולמי ממשיכה ■ שתי ענקיות הדשנים נתנו את הסכמתן למיזוג עסקיהן ויהפכו ליישות אחת, שתחלוש על נתח שוק עצום ■ החברות סבלו בשנה האחרונה מדשדוש שוק האשלג, וכעת מצפות להפיק רווחים משמעותיים מהסינרגיה ביניהן

מכרה אשלג / צילום:רויטרס
מכרה אשלג / צילום:רויטרס

ענקיות הדשנים הקנדיות פוטאש  ו-אגריום הודיעו היום (ב') על כוונתן להתמזג לכדי ישות אחת, שתחלוש על נתח משמעותי מאספקת האשלג, החנקן והפוספטים העולמית. לחברה הממוזגת משוקף כעת שווי שוק של כ-36 מיליארד דולר והכנסות שנתיות של כ-20.6 מיליארד דולר. החברות מצפות להפיק רווחים של כ-500 מיליון דולר בשנה כתוצאה מהסינרגיה בין עסקיהן.

לאחר השלמת המהלך באמצע 2017, יחזיקו בעלי המניות של פוטאש בכ-52% מהון המניות של החברה הממוזגת, כאשר בעליהמניות של אגריום יחזיקו ביתר. 

בסוף חודש אוגוסט הודיעו החברות כי הן מצויות במגעים ראשוניים לבחינת אפשרות של מיזוג ביניהן. לאחר ההודעה, ציינה אילנית שרף, מנהלת מחקר ברוקראז' בפסגות, כי "כרגע, נוכח עודף ההיצע הקיים בשוק וצפוי אף לגדול בשנים הבאות נראה כי מיזוג בין חברות בענף יכול להוביל לשליטה טובה יותר על הכמויות ולהידוק של השוק על מנת לאפשר חזרה לתוואי של עליית מחירים. במצב הנוכחי המיזוג יאפשר גם מהלכי התייעלות בייצור ובאספקה שהכרחיים וקלים יהיו לביצוע עם מיזוג בין החברות. עם זאת, נשאלת השאלה כיצד המיזוג באמת ישפיע על היצע הכמויות בשוק ולבסוף על המחירים למרות הגידול הצפוי בכמויות". 

המיזוג בין שתי החברות הקנדיות הינו מופע נוסף של מגמת הקונסולידציה שבה מתאפיין סקטור החקלאות העולמי בחודשים האחרונים. בין היתר, מנסה חברת התרופות הגרמנית באייר לרכוש את ענקית הזרעים האמריקנים מונסנטו בעסקת ענק שמוערכת במעל 60 מיליארד דולר. כמו כן, מוקדם יותר השנה רכשה חברת הכימיקלים הסינית כמצ'יינה את יצרנית קוטלי החרקים והזרעים המהונדסים השווייצית סינג'נטה ביותר מ-43 מיליארד דולר.