אושרה בקשת רשות הטבע והגנים לתכנון גשר אקולוגי בכביש 6

הגשר נועד לסייע בשמירה על רציפות אקולוגית של אוכלוסיית הצבי הארצישראלי, שנמצאת בסכנת הכחדה ■ אקולוג ברשות: "כביש 6 הוכיח כבר בעבר רגישות סביבתית גבוהה"

צבאים / צילום:דורון ניסים רשות הטבע והגנים
צבאים / צילום:דורון ניסים רשות הטבע והגנים

צוות מלווה מטעם מינהל התכנון לתכנון כביש 6 קיבל היום (ד') פה-אחד את בקשת רשות הטבע והגנים לתכנון גשר אקולוגי מעל כביש 6, בקטע שבין מחלף מאחז למחלף בית קמה. ההחלטה התקבלה במסגרת דיון מיוחד שהתקיים בנושא בירושלים בהשתתפות נציגי מינהל תכנון, המשרד להגנת הסביבה, מועצות אזוריות ועוד. צוות אקולוגי בכיר ייצג את רשות הטבע והגנים.

ממצאים שאספה לאורך שנים רשות הטבע והגנים מצביעים על צורך במעבר זה לטובת אוכלוסיית הצבי הארצישראלי, שנמצאת בסכנת הכחדה. ב-15 השנים האחרונות פחתה אוכלוסיית הצבאים ב-70% (מ-10,000 ל-3,000 צבאים).  הסיבה המרכזית לפיחות זה היא פגיעה ברציפות בתי הגידול של הצבי בשל פיתוח תשתיות כבישים, ערים ואזורי תעשייה.

יוזמה זו של הרשות מהווה חלק מפעולות שהיא מובילה מזה כעשור לקידום מעברים אקולוגיים עיליים מעל כבישים, שהוכחו כיעילים בשמירה של רצף בין אוכלוסיות. זאת בשל אופיו החששני של הצבי שמונע ממנו לעבור מתחת לכבישים במעברים תחתיים.

גשרים עיליים כבר קיימים בחלקו הצפוני של כביש 6 (בין מחלף עירון למחלף תות), כביש 1, כביש 70 וכבישים נוספים. תצפיות שנערכו במעברים אלה הוכיחו כי צבאים וחיות בר רבות נוספות עוברות ומצליחות לקיים קשר בין האוכלוסיות משני צידי הכבישים, וזאת כיוון שהשטח איננו מופרד.

עתה, עם קבלת ההחלטה לאשר את הנושא, ימשיכו הצוותים המלווים ביחד עם נציגים מקצועיים של רשות הטבע והגנים לתכנן את הגשר, על-מנת להבטיח עד כמה שניתן את השמירה על חיות הבר בישראל ועל הצבאים בפרט.

ד"ר יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים, מסר: "כגוף שתפקידו שמירה על אוכלוסיות חיות הבר בישראל ועל הצבאים בפרט, אנו שמחים על כך שהצוות המלווה מטעם מינהל התכנון אישר פה-אחד את בקשתנו, מתוך הבנה של חשיבות הנושא ואחריות סביבתית שגילה.

"נציין כי כביש 6 הוכיח כבר בעבר רגישות סביבתית גבוהה בפעולותיו, ואנו שמחים כי הוא שומר על קו זה גם כיום. מדובר בהישג משמעותי למען החי באזור בכלל והצבי הארצישראלי בפרט. נמשיך לפעול כמיטב יכולתנו ובמסגרת המשאבים העומדים לרשותנו על-מנת להבטיח שמירה על ערכי הטבע בישראל".