הסנטור גרהאם זועם על נתניהו: לא היית צריך לחתום על הסיוע

טוען כי ישראל הייתה מקבלת הרבה יותר לו נתניהו היה ממתין לנשיא הבא ■ "ישראל השאירה כסף על השולחן" ■ אומר לפעילים יהודיים: נתניהו "זנח" את המחוקקים הפרו-ישראליים על גבעת הקפיטול

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

הסנטור הרפובליקאי לינדסי גרהאם, יו"ר ועדת משנה של הסנט שאחראית על ניסוח חוקי סיוע החוץ ואחד מהידידים הנאמנים ביותר של ישראל על גבעת הקפיטול, מתח אתמול (ו') ביקורת חריפה ביותר על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בגלל החלטתו לחתום על עסקת החבילה לסיוע האמריקאי לישראל לעשר השנים שיחלו ב-1 באוקטובר 2018.

בשיחת ועידה עם פעילים יהודיים, טען הסנטור, שנתניהו היה צריך להמתין ולחתום על העסקה עם הנשיא/ה הבא/ה. הוא האשים, שבהחלטה לחתום על עסקת הסיוע עם ממשל אובמה, "זנח" נתניהו את המחוקקים הפרו-ישראליים בקונגרס (או, בתרגום מילולי, "משך את שטיח מתחת לרגליהם"). על דברי הסנטור דיווחו סוכנות "אסושייטד פרס" והשבועון "ג'ואיש ג'רנל", שיוצא לאור בלוס-אנג'לס.

ביקורת כה קשה של מחוקק רפובליקאי על נתניהו נדירה ביותר. בשנים האחרונות לא זכורה התנגשות כזו. בין רה"מ לגוש הרפובליקאי בסנט ובבית-הנבחרים שוררת אחוות שותפים אידיאולוגיים ונתניהו העדיף לסכן את יחסיו עם מחוקקים דמוקרטים כאשר החליט לנאום לפני מליאות שני הבתים נגד ההסכם עם איראן, במארס השנה, בעצה אחת ההנהגות הרפובליקאיות של הסנט ובית-הנבחרים.

הסנטור, שנחשב אחד מהמחוקקים הניציים ביותר בקונגרס, אמר כי ישראל שגתה כאשר חתמה על חבילת הסיוע, שתעניק לה 38 מיליארד דולר לאורך עשר שנים. לדבריו, נתניהו היה מקבל עסקה טובה יותר לו היה ממתין לדייר/ת החדש/ה בבית הלבן.

גרהאם אמר, כי בקרב מחוקקים משתי המפלגות בקונגרס יש מספיק תמיכה בסיוע צבאי גדול יותר לישראל מזה שנקוב בחבילת הסיוע. לדבריו, מי שלא ישב בבית הלבן בשנה הבאה - הילארי קלינטון או דונלד טראמפ - יהיה נדיב יותר (מאשר אובמה) כלפי ישראל. "הישראלים השאירו כסף על השולחן", אמר גרהאם.

 

נראה שגרהאם כעס במיוחד על החלטת נתניהו "לזנוח" את המחוקקים הפרו-ישראלים בקונגרס.

כדבריו: "זה מה שהייתי אומר לביבי. 'בביקורים של מחוקקים בקונגרס בישראל, אתה עושה עבודה נהדרת כאשר את מדבר על האיומים שנשקפים לישראל ועל ועל צרכיה. אך כשאנו מנסים לעזור לך, את זונח אותנו (מושך את השטיח מתחת לרגלינו). אז אל תספר לנו על הצרכים האלה'.

הסנטור אמר, כי נתניהו הסכים לחתום על מזכר ההבנות מפני שיש לו "בעיות פוליטיות פנימיות". לדעתו, רה"מ "רצה להפגין שהוא מסוגל לעבוד עם אובמה... ביבי קיבל החלטה שהוא רוצה לעשות עסקה עם אובמה".

"אני עומד להתנגד", הוסיף גרהאם. "נראה מה ביבי יעשה. אבל אני אומר לכם כבר עכשיו: לדעתי רה"מ עשה שגיאה כאן; למעשה, הוא יצר מצב שבו ידידיו בקונגרס - משתי המפלגות - לא יוכלו לעזור לישראל מעבר למה שהנשיא הזה מתיר".

הוא אמר, שבכוונתו להעמיד למבחן את הסעיף במזכר שמונע מהחוקקים להצביע על תוספות לסיוע לישראל. לדבריו, הוא ייזום הצעת חוק שתעניק לישראל 1.5 מיליארד דולר נוספים (ל-10 שנים) מעבר למה שנקוב במזכר. הסנטור הדגיש, כי הקונגרס אינו צד להסכם בין ארה"ב לישראל וממילא הוא אינו מחויב למלא את תנאיו.

ממשל אובמה מנסה "לסרס" את הקונגרס ולפגוע ביכולתו להקציב כספים, "ואני לא אתן ידי לכך", אמר הסנטור. לדבריו, מזכר ההבנות הוא "אבסורד".

הרקע: כבר בתחילת ספטמבר התברר, שגראהם גרם לעיכוב טקס החתימה על מזכר ההבנות החדש. הוא סירב להבטיח לממשל שהסנט לא יאשר לישראל כספים נוספים מעבר למה שנקבע במזכר. אחד מהסעיפים החשובים במסמך קובע, שישראל וארה"ב לא יחרגו מהסכומים שנקובים בו ושישראל לא תוכל לבקש מהקונגרס סיוע נוסף, כפי שנהגה עד עתה. הממשל חשש, שגראהם ומחוקקים רפובליקאים נוספים ירצו לאשר לישראל כספים נוספים כבר בשנת הכספים הבאה - 2017 - שעליה חלים עדיין תקנות המזכר הנוכחי.

אך הממשל לא קבל ישירות באזני הסנטור אלא דיווח לנתניהו על הבעיה שמעכבת את החתימה. נתניהו שוחח על כך טלפונית עם גרהאם באוגוסט. אבל, בראיון ל"וושינגטון פוסט" בתחילת השבוע אמר הסנטור, שלקונגרס אין שום מחויבות להסכים לעסקת הסיוע בהיקפה הנוכחי מפני שבתי המחוקקים לא השתתפו במו"מ.

"ראש ממשלת ישראל אמר לי, שהממשל מסרב לחתום על מזכר ההבנות החדש עד שאסכים להפחית את התוספות של הסנט לסיוע (ב-2017)", אמר הסנטור ל"פוסט". "אני אמרתי (לנתניהו), 'תאמר לממשל שילך להז..."

גרהאם אף הביע תרעומת מהסעיף במזכר ההבנות שאוסר על ישראל לבקש מהקונגרס תוספות לסיוע מעבר למה שכלול בחבילה: "אני נפגע מכך שהממשל מנסה להשתלט על תהליך קביעת התקציב בקונגרס. אם הם לא מרוצים ממה שאנו עושים, שיטילו וטו על הצעות חוקי התקציב שלנו. לא ייתכן שהזרוע המבצעת תכתיב לזרוע המחוקקת מה לעשות במשך 10 שנים על סמך הסכם שאנו לא היינו שותפים בניסוחו".

לדברי גרהאם, אמר לו נתניהו, שישראל מוכנה לחתום על ההסכם, אך רה"מ לא ביקש מהסנטור להיכנע ללחצי הממשל ולהסכים לתנאי החבילה החדשה.

"אמרתי לראש הממשלה, 'אם אינך זקוק לכסף, אשמח לשנות את עמדתי בהתאם לדרישת הממשל", אמר הסנטור. "אך נתניהו אמר, 'לא, הרי אתה יודע שאינני יכול לומר שאיננו זקוקים לכסף מפני שהאיומים עלינו אמיתיים'".

הממשל נאות לחתום רק לאחר שנתניהו הסכים להוסיף נספח למזכר ההבנות שבו מתחייבת ישראל להחזיר לאמריקאים כל סכום שיחרוג מזה שנקבע במסמך, בעקבות פעולת חקיקה של הקונגרס. אך המכתב מתייחס רק לשנות הכספים 2017 ו-2018, שעליהן חלות תקנות מזכר ההבנות הנוכחי, ולא לעשר השנים שאחריהן, שיהיו כפופות לתקנות המזכר החדש.

בתדרוך לכתבים ישראלים ביום ה' שעבר אמר תא"ל יעקב נגל, כי "אם נקבל יותר (בעקבות חקיקה של הקונגרס) נחזיר לאמריקאים את הכסף העודף (בשנתיים הבאות)".

המצב קצת יותר מעורפל כאשר דנים ב-10 השנים שלאחריהן, שכפופות למזכר החדש. הצדדים הסתפקו בסעיף שקובע, שישראל וארה"ב לא יחרגו מהסכומים שנקובים במסמך בכל מה שנוגע לפלח הסיוע הצבאי. אך ישראל לא סיפקה שום התחייבות להחזיר לארה"ב סכומים שיחרגו מאלה שנקובים בהסכם במקרה שהקונגרס יאשר תוספות כאלה.

האם ישראל תחזיר כספים במקרה כזה? - נשאל נגל בתדרוך. תשובתו: "דבר אתי כשזה יקרה". (המזכר החדש מתיר לישראל לבקש מהקונגרס סכומי סיוע נוספים רק לפיתוח טכנולוגיות טילים - אך לא לרכש - במקרה של מלחמה).

הסנטור הרפובליקאי בוב קורקר, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנט, צידד בעמדת גרהאם. הוא ציין, שמזכר ההבנות החדש אכן "שולח מסר חשוב על המחויבות ארוכת הטווח שלנו לביטחון ישראל", אך על גובה הסיוע צריך להחליט הקונגרס.