כך מתגמלת מדינת ישראל את פלאו על תמיכתה בה באו"ם

שגריר ישראל באו"ם דני דנון פועל להקמת מתקן התפלת מים במיקרונזיה - על חשבון משלם המסים הישראלי ■ פלאו הצביעה בעד ישראל ב-13 מתוך 15 ההצבעות באו"ם שעסקו בבעיה הפלסטינית 

דני דנון / צילום: דפי הירשפלד שלם
דני דנון / צילום: דפי הירשפלד שלם

בשנתיים שחלפו הצביעה פלאו, מדינה זעירה על ארכיפלגו צחיח במיקרונזיה, בעד ישראל ב-13 מתוך 15 ההצבעות באו"ם שעסקו בבעיה הפלסטינית (ונמנעה בשתיים האחרות). דפוס הצבעות זה הופך אותה לאחת מהמדינות הידידותיות ביותר לישראל בעולם כולו - מועדון אקסקלוסיבי מאוד - יחד עם ארה"ב, קנדה, אוסטרליה ועוד קומץ מדינות מערביות).

עכשיו לומדת פלאו שהנאמנות משתלמת: היא תקבל מישראל מתקן התפלה על חשבון משלם המסים הישראלי. מדובר במתנה שעלותה כ-40 אלף דולר, ועוד כ-4000 דולר למשלוח שני טכנאים שיתקינו את המתקן וידריכו את רשות המים המקומית כיצד להפעילו.

"פלאו היא אחת מבעלות הברית הנאמנות ביותר של ישראל ומסירת מתקן ההתפלה למדינה היא הוכחה ניצחת לאיתנות הברית בין שתי המדינות", אמר שגריר ישראל באו"ם, דני דנון. אפשר להתרשם, שההתבטאות הזו דומה במקצת להתבטאויות של פקידים אמריקאיים כאשר הם מבשרים על הסיוע האמריקאי לישראל.

שגריר פלאו באו"ם, ד"ר קאלב אוטו, ביקר בישראל יחד שגרירים אחרים במשלחת שיזם דנון לפני כמה חודשים. השגרירים ביקרו, בין היתר, במתקן ההתפלה באשקלון וד"ר אוטו אמר לדנון כי מתקן התפלה כזה יוכל לעזור לארצו הצחיחה. תופעת האקלים אל ניניו מחוללת בצורת קשה במיקרונזיה, קבוצה של אלפי איים במערב האוקיינס השקט, ובהם גם הארכיפלגו של פלאו. המצב באזור חמור עד כדי כך עד שהמדינות שם הכריזו על מצב חירום כדי להתמודד עם הבעיה. דנון השתכנע מיד.

מערכת ההתפלה באשקלון היא המתקן הגדול בעולם שמשתמש בטכנולוגיית האוסמוזה ההפוכה. עלות ייצור מים מותפלים באמצעות טכנולוגיה זו היא הנמוכה ביותר במגזר ההתפלה. המתקן שישראל מסרה לפלאו מבוסס אף הוא על הטכנולוגיה הזו והוא יאפשר למדינה להשתמש במשאב בלתי מתכלה - מי האוקיינוס ומים מליחים - ליצור מי שתיה.

"אנו משוכנעים שהמתקן הישראלי יסייע לפלאו להתמודד עם הבצורת שמכה בה", אמר דנון. "מדינת ישראל התנסתה על בשרה במצוקת הבצורת והודות לפיתוח האינטנסיבי של טכנולוגיות התפלה במדינה יש לנו כיום מים בשפע".

"אנו שמחים לחלוק את הניסיון שלנו כדי לשפר את איכות החיים של חברים בעולם כולו", הוסיף השגריר. "למרות שפלאו היא מדינה קטנה - חיים בה 21 אלף תושבים בלבד - יש לה ערך אסטרטגי רב מבחינת ישראל. בהצבעות או"ם יש לכל אחת מ-193 המדינות החברות קול שווה ולאורך כל ההיסטוריה ניצבה פלאו בנאמנות בצד ישראל בהצבעות באו"ם. אנחנו יכולים תמיד לסמוך על פלאו, ופלאו יכולה תמיד לסמוך עלינו".

נוסף לדפוס ההצבעות הפרו-ישראליות באו"ם, מפגינה פלאו את ידידותה לישראל באופן נוסף: תיירים ישראליים אינם זקוקים לאשרה לביקור של עד שלושה חודשים במדינה. מלבדם, רק אזרחי ארה"ב נהנים מפריווילגיה זו.