לאומי: "צמצום מסגרות האשראי ב-50% יוביל לעליית מחירים"

לאחר פרסום המלצות ועדת שטרום, בנק לאומי מבקש מהכנסת להאריך את מועד הפרדת חברות כרטיסי האשראי ל-6 שנים: "קיים מחסור ברוכשים פוטנציאליים בגלל חוק הריכוזיות"

רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי
רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי

בנק לאומי מבקש מהכנסת להאריך את מועד הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים הגדולים מ-3 שנים ל-6 שנים. הבנק הגיש היום (ב') לוועדת הרפורמות בכנסת בראשות ח"כ אלי כהן, את השגותיו על הצעת החוק ליישום מסקנות ועדת שטרום להגברת התחרות במערכת הפיננסית, וביקר את ההבדלים בין הדוח לבין הצעת החוק.

"עם פרסום הצעת החוק התחוור לבנק לאומי כי ביחס לחלק מהנושאים ההסדרים המוצעים בהצעת החוק אינם עולים בקנה אחד עם המלצות ועדת שטרום, ומשכך הם אינם תואמים את הרציונלים שעל בסיסם גובשו ההמלצות. רק במהלך הימים האחרונים פורסם הדוח המסכם המלא של ועדת שטרום, שממנו עולה כי במספר הקשרים עדכנה הוועדה את המלצותיה הסופיות, אולם הדברים לא באו לכלל ביטוי בהצעת החוק", כותב היועץ המשפטי של הבנק חנן פרידמן.

באשר להארכת מועד מכירת חברות כרטיסי האשראי, אומר לאומי כי: "קיים מחסור ברוכשים פוטנציאליים עקב סמיכות המועדים להשלמת חובת ההפרדה בין תאגידים ריאליים לפיננסיים לפי חוק הריכוזיות".

עוד מציינים בלאומי כי תהליך המכירה יהיה מורכב בשל תהליך האישורים הרגולטוריים וגם בשל "קושי בקביעת מחיר עקב חוסר בהירות ביחס להסדרים המוצעים וליישום המלצות נוספות של הוועדה". עוד מציינים בלאומי כי גם במסגרת חוק הריכוזיות ניתנו 6 שנים להפרדת התאגיד הריאלי מהפיננסי, ולכן מבקשים משך זמן דומה.

שני הבנקים הגדולים - פועלים ולאומי - הם הנפגעים המרכזיים מוועדת שטרום, הן בשל החובה עליהם למכור את חברות כרטיסי האשראי שבבעלותם, והן בשל מגבלות נוספות שרוצים להטיל עליהם, בכדי להגביר את התחרות במשקי הבית.

 

"הקטנת האשראי הזמין ללקוחות"

במסמך מפורט מציג לאומי את התנגדויותיו לחלק גדול מהמגבלות. כך למשל, הבנק מתייחס בדבריו גם לנושא צמצום מסגרות האשראי ללקוחות ב-50%, שהבנק ייאלץ לעשות בתוך שנתיים מכניסת החוק לתוקף.

הצמצום ייעשה כחלק מהגנות הינוקא לחברות כרטיסי האשראי המופרדות. "צמצום מסגרות האשראי ללקוחות ב-50% יביא להקטנת האשראי הזמין ללקוחות ולעליית מחירים", כותבים בלאומי.

עוד הם אומרים: "צמצום מסגרות האשראי של הבנקים לא יקדם את התחרות והנזק ממנו יעלה על התועלת, בפרטו שאין כל ודאות ביחס לזמינות מקורות האשראי ולעלויות גיוס האשראי של חברות כרטיסי האשראי המופרדות".

לאומי מזכירים שזו גם עמדת בנק ישראל, וכי הנגידה ד"ר קרנית פלוג קראה באחרונה בכנסת להאריך את התקופה שבמהלכה יצומצמו המסגרות משנתיים לארבע שנים.

בבנק מבקשים כי: "יש לבטל את הגבלת היקף האשראי, או לכל הפחות להאריך משמעותית את פרק הזמן המוצע, תוך יצירת תהליך מדורג של הקטנת מסגרות האשראי.

"לחלופין, לאחר צמצום המסגרות, יש לאפשר לבנק להגדיל בהדרגה בכל שנה את מסגרות האשראי בשיעור שייקבע מראש".

לאומי גם מתנגד למגבלה שלפיה שנתיים לאחר כניסת החוק לתוקפו, נתח השוק המקסימלי של הבנק מול כל חברת כרטיסי אשראי יעמוד על עד 40%.

"המהלך עלול להביא להפחתת התחרות, באופן שיפגע בציבור הלקוחות ובניגוד גמור למטרה העומדת בבסיס הצעת החוק. הדבר ייצור תלות של הבנקים בכל אחת מחברות כרטיסי אשראי, יפגע בתחרות בין חברות כרטיסי האשראי, אשר תדענה שאינן חייבות להציע תנאים תחרותיים בשל החובה להתקשר במקביל עם כל אחת מהן, וכן קיים חשש ממשי להעברת מידע בין מתחרים ולשימוש בעייתי בו", אומרים בבנק.

עוד הם מציינים: "מכיוון שאין התאמה בין מועד השלמת מכירת חברות כרטיסי האשראי לתחילת המגבלות עלול להיווצר מצב בו יידרש בנק לאומי לעבוד עם ישראכרט כשהיא עדיין בבעלות בנק הפועלים. מדובר במצב בלתי סביר, שאינו מקדם את התחרות".

לאומי במקש שהמגבלה תוקל, והרף לנתח השוק יעלה ל-60%, וכן שלא ייכפה על בנק לעבוד עם חברת כרטיסי האשראי המשתייכת לבנק גדול אחר, כל עוד לא הושלמה ההפרדה.