פחות נלהב? אדלסון הבטיח לטראמפ 100 מיליון דולר, ייתן רק 5

מקורות רפובליקאים: אדלסון משוכנע כי פחתו סיכויי טראמפ לזכות בבחירות ■ "ניו-יורק טיימס": בשביל אדלסון, 5 מיליון דולר זה תמיכה סמלית

בעל בתי הקזינו שלדון אדלסון הבטיח לדונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי לנשיאות, שיעניק 100 מיליון דולר לקמפיין שלו, על פי דיווח ב"ניו-יורק טיימס" שפורסם במאי השנה. עתה אנו לומדים, שמהסכום המובטח נותרו חמישה מיליון דולר בלבד, וזו סטירת לחי לטראמפ ונאמניו במפלגה הרפובליקאית שבמשך חודשים חיזרו אחר אדלסון במאמץ לקבל ממנו תרומה משמעותית.

ה"טיימס" מדווח היום ( ד'), מפי מקורות רפובליקאים, כי בשבועות האחרונים השתכנע אדלסון שסיכוייו של טראמפ לזכות בבחירות פחתו.

רשת CNN מסרה, כי אדלסון ואשתו, מרים, התחייבו לתת בערך 45 מיליון דולר לקידום יעדי המפלגה הרפובליקאית בבחירות 2015 - כ-20 מיליון דולר לקרן סיוע לקמפיינים של מועמדים רפובליקאים לסנאט, כ-20 מיליון דולר לקרן דומה לדחיפת מועמדים רפובליקאים לבית-הנבחרים, ומה שנותר - לטראמפ.

ה"טיימס" מציין, שהחלטת אדלסון להקדיש את רוב התרומה למירוצים לקונגרס, כאשר נותרו פחות מחודשיים לבחירות, משקפת הלך רוח של רוב התורמים הגדולים במפלגה הרפובליקאית, שנרתעים מתמיכה בטראמפ. שני מקורות רפובליקאים אמרו, שמבחינת אדלסון, תרומה של חמישה מיליון דולר היא בגדר תמיכה סמלית. יתר על כן, אדלסון לא יתרום את הכסף לארגונים שמזוהים ישירות עם טראמפ אלא לארגון שמנוהל ע"י משפחת המיליארדר ג'ו ריקטס, משקיע מוואיומינג. ארגון זה יחליט כיצד להוציא את הכסף.

טראמפ נוחל הצלחות בגיוס כספים מתורמים קטנים, אך מאפייני המיליארדר שכובשים את לבו של האדם ברחוב, הם בדיוק המאפייניים שדוחים ומרתיעים תורמים אמידים רבים, ולפיכך מוצא עצמו טראמפ בעמדת נחיתות מול הילארי קלינטון, שמושכת תרומות ענקיות מוול סטריט וסיליקון ולי.

מה קרה? ייתכן כי אדלסון מתקשה לבלוע את התנהלותו של טראמפ. סוכנות הידיעות היהודית (JTA) מציינת שבאחת מפגישותיהם אמר אדלסון לקבלן מניו-יורק: "אתה צריך להפגין ענווה רבה יותר". ה"טיימס" אומר, כי בחודשים שחלפו התנער טראמפ מפניות רבות של תורמים פוטנציאליים שביקשו ממנו למתן את התנהגותו הפומבית ולהתאימה לזו של הילארי קלינטון. הבעיה הזו התפוצצה בפגישה של תורמים גדולים שארגן החודש המיליארדר פול סינגר, מתנגד מושבע לטראמפ, שטוען כי ההצעות שהעלה טראמפ בקמפיין שלו יחוללו "מיתון גלובלי רחב" אם יוצאו אל הפועל. כמה פונקציונרים של המפלגה ניסו לשכנע את התורמים לתרום לטראמפ, אך רובם נמנעו מלעשות זאת.

נראה שאדלסון התנודד זמן רב. כך, למשל, על פי ידיעות בתקשורת האמריקאית הוא הגיע לוועידה הארצית של המפלגה הרפובליקאית בקליוולנד, ביולי, עם כוונה לתמוך בטראמפ אחרי הוועידה. אך, לדברי מקור רפובליקאי, התנהגותו הפרועה של המועמד באותה עת עוררה חששות באדלסון. טראמפ התעמת אז, בין היתר, עם משפחה מוסלמית אמריקאית שבנה נפל בקרבות בעיראק בעת שירותו בצבא ארה"ב וזכה בעיטור הצטיינות.

במאמר אופ-אד ב"וושינגטון פוסט", במאי, הכריז אדלסון: "אני מצהיר על תמיכתי במועמדות של דונלד טראמפ לנשיאות ואני מעודד את כל עמיתיי הרפובליקאים להצטרף אלי ולתמוך בו. החלופה לטראמפ כנשיא ה-45 - מפחידה". עתה, הלהט הזה התעמעם.

במרורצת השנים, תרם אדלסון לפוליטיקאים רפובליקאים מאות מיליוני דולרים. בסבב הקודם של הבחירות לנשיאות, ב-2012, תרמו אדלסון ואשתו כ-100 מיליון דולר למאמץ הרפובליקאי, אך הסכום הזה פוצל בין 34 קמפיינים של מועמדים שונים וקבוצות שתומכות בהן. נראה שאלדסון ישתמש גם השנה בדפוס התרומות הזה.